Enseñanza de contenidos históricos mediante diagramas multicausales

  1. Montanero Fernández, Manuel
  2. Lucero Fustes, Manuel
  3. Méndez Pérez, José Manuel
Revista:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Ano de publicación: 2008

Volume: 66

Número: 239

Páxinas: 27-48

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista española de pedagogía

Referencias bibliográficas

  • LEE, P.; DICKINSON, A. y ASHBY, R. (1998) Researching Children's Ideas about History, International Review of History Education, 2, pp. 227-251. GARDEN, D. (1998) How to teach and what to teach? An Australian Historian's Perspective, Issues in Education, 2, pp. 221-227.
  • LEINHARDT, G. (1993) Weaving instructional explanations in History, British Journal of Educational Psychology, 63, pp. 46-74.
  • VOSS, J. F.; CARRETERO, M.; KENNER, J. y NEY, L. (1994) The collapse of the Soviet Union: a case study in causal reasoning, en M. CARRETERO y J. F. VOSS (eds.) Cognitive and instructional processes in History and the Social Science (Hillsdale, LEA) pp. 403-430.
  • TOPOLSKI, J. (1992) Metodologia de la Historia (Madrid, Cátedra).
  • MASTERMAN, L. y SHARPLES, M. (2002) A theory-informed framework for designing software to support reasoning about causation in history, Computers and Education, 38, pp. 165-185. TOPOLSKI, J. (1991) Towards and integrated model of historical explanation, History and Theory, 30, pp. 324-338.
  • APHUGAR, M. y SCHLEPPEGRELL, M. J. (2005) Beyond connectors: the construction of cause in history textbooks, Linguistic and Education, 16, pp. 298-318.
  • LUCERO, M. y MONTANERO, M. (2005) La explicación de la causalidad histórica en el aula de Secundaria: características y dificultades, IV Jornadas de Desarrollo Humano y Educación.
  • MONTANERO, m. y BLÁZQUEZ, F. (2001) Eficacia de las técnicas de síntesis en la comprensión y recuerdo de textos, revista española de pedagogia, 219, pp. 251-266. DICECCO, V. M. y GLEASON, M. M. (2002) Using graphic organizers to attain relational knowledge from expository text, Journal of Learning Disabilities, 35: 4, pp. 306-320. MCKEOWN, M. y BECK, I. L. (1994) Making sense of accounts of history: Why young students don't and how they might, en G. LEINHARDT, I. L. BECK y C. STAITON (eds.) Teaching and learning History (Hillsdale, NJ., Lawrence Erlbaum) pp. 1-27.
  • MCCRUDDEN, M. T.; SCHRAW, G.; LEHMAN, S. y POLIQUIN, A. (en prensa) The effect of causal diagrams on text learning, Contemporary Educational Psychology.
  • LINDERHOLM, T.; EVERSON, M. G.; VAN DEN BROEK, P.; MISCHINSKI, M.; CRITTENDEN, A. y SAMUELS, J. (2000). Effects of Causal Text Revision on More- and Less-Skilled Readers' Comprehension of Easy and Difficult Texts, Cognition and Instruction, 18 :4, pp, 525-556.
  • ACHUGAR, M. y SCHLEPPEGRELL, M. J. (2005) Beyond connectors: the construction of cause in history textbooks, Linguistic and Education, 16, pp. 298-318.
  • ROBINSON, D. H. y KIEWRA, K. A. (1995) Visual argument: graphic organizers are superior tto outlines in improving learning from text, Journal of Educational Psychology, 87:3, pp. 455-467.
  • SÁNCHEZ, E.; ROSALES, J. y CAÑEDO, I. (1999) Understanding and communication in expositive discourse: an analysis of the strategies used by expert and preservice teachers, Teaching and Teacher Education, 15, pp. 37-58.
  • LINDERHOLM, T.; EVERSON, M. G.; VAN DEN BROEK, P.; MISCHINSKI, M.; CRITTENDEN, A. y SAMUELS, J. (2000) Effects of Causal Text Revision on More- and Less-Skilled Readers' Comprehension of Easy and Difficult Texts, Cognition and Instruction, 18:4, pp. 525-556.
  • MONTANERO, M. y LÉON, J. A. (2004) La comprensión de textos multicausales en el área de Ciencias Sociales, Revista de Educación, 333, pp. 409-424.
  • MCKEOWN, M. y BECK, I. L. (1994) Making sense of accounts of history: Why young students don't and how they might, en G. LEINHARDT, I. L. BECK y C. STAITON (eds.) Teaching and learning History (Hillsdale, NJ, Lawrence Erlbaum ) pp.1-27.
  • CHI, M. T. H.; DE LEEUW, N.; CHIU, M. y LAVANCHER, C. (1994) Eliciting self-explanation improves understanding, Cognitive Science, 18, pp. 439-477.
  • MONTANERO, M.; LUCERO, M. y MÉNDEZ, J. M. (2004) Influence of rhetorical structure revision vs. graphic support in learning from text. EARLI Sig Meeting on «Comprehension of text and graphics: basic and applied issues».
  • LUCERO, M. (2006) Discurso causal y aprendizaje de la Historia. Tesis doctoral inédita. Universidad de Extremadura.
  • LUCERO, M. y MONTANERO, M. (2007) La explicación multicausal en el aula de Historia. Tres experiencias de asesoramiento psicopedagógico, Infancia y Aprendizaje (en prensa).