Las dificultades de adaptación a la enseñanza universitaria de los estudiantes con discapacidad: un análisis desde un enfoque de orientación inclusiva

  1. Pedro Ricardo Álvarez Pérez
  2. Olga María Alegre de la Rosa
  3. David López Aguilar
Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2012

Volume: 18

Issue: 2

Pages: 3

Type: Article

DOI: 10.7203/relieve.18.2.1986 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

The need for specific attention for the personal, social, academic and professional development of students with disabilities is a challenge that the university is committed to. Although significant progress has been made, promoted by an inclusive educational approach, there are still many difficulties faced by students to intergrate into university education. To advance a deeper understanding of the issues affecting these students, research has been conducted with a sample of 113 students with disabilities from different centers in the University of La Laguna (Spain). The results have highlighted, the lack of guidance and information regarding access to university courses, the need to implement support measures to assist the learning process and also the urgency for improving institutional policies favouring the disabled.

Bibliographic References

  • Abad, M., Álvarez, P., Castro, J., Apoyo a la integración de estudiantes con discapacidad en la enseñanza universitaria: algunas medidas y propuestas de actuación orientadora (2008) Educación y Diversidad: Anuario Internacional de Investigación sobre Discapacidad e Interculturalidad, 2, pp. 129-150
  • Ainscow, M., Desarrollo de escuelas inclusivas (2001) Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares, , Madrid: Narcea
  • Alcantud, F., Ávila, V., Asensi, M., (2000) La integración de estudiantes con discapacidad en los estudios superiores, , Servicio de publicaciones: Universidad de Valencia
  • Alegre, O.M., Atienda a la diversidad del alumnado universitario (2004) Programa para la mejora de la docencia universitaria, , L. M. Villar Angulo (Coord.), Madrid: Pearson-McGraw Hill
  • Alegre, O.M., Villar, L.M., Online Faculty Development in the Canary Islands: A Study of E-Mentoring (2006) Higher Education in Europe, 3 (1), pp. 65-81
  • Alegre, O.M., Villar, L.M., Evaluation of a 10-year special education masters's degree program: the case of La Laguna University (2009) International Journal of Special Education, 24 (2), pp. 116-129
  • Alegre, O.M., Villar, L.M., Master's Degree "Education in Diversity" (MDED): Toward Inclusion Education Quality (2009) International Journal of Training and Learning in Higher Education, 22 (1), pp. 1-13
  • Alonso, A., Diéz, E., Universidad y Discapacidad: indicadores de buenas prácticas (2008) Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 39 (2), pp. 82-98. , no 226
  • Álvarez, P., (2002) La función tutorial en la Universidad: una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza, , Madrid: EOS
  • Álvarez, P., Tutoría para la integración del alumnado con discapacidad: un reto para la universidad actual (2009) Alumnado con discapacidad en la universidad, , Castro y O. Alegre (Coords) (2009), Tenerife: Turquesa
  • Álvarez, P., (2012) Tutoría universitaria inclusiva, , Madrid: Narcea
  • Álvarez, P., Asensio, I., Forner, A., Sobrado, L., Los planes de acción tutorial en la Universidad (2006) Investigación e innovación educativa: algunos ámbitos relevantes, , T. Escudero & A. Correa (coords.). Madrid: La Muralla
  • Alzugaray, S., La investigación científica contribuyendo a la inclusión sociala contribuyendo a la inclusión social. Revista CTS: Revista Iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 17 (6), 11-30. (2011) Revista CTS: Revista Iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 17 (6), pp. 11-30
  • Bayot, A., Rincón, B., Hernández, F., Orientación y atención a la diversidad: descripción de programas y acciones en algunos grupos emergentes (2002) RELIEVE, 8 (1), pp. 66-87. , http://www.uv.es/RELIEVE/v8n1/RELIEVEv8n1_2.htm, Consultado el 10 de Febrero de 2012
  • Campo, M., Verdugo, M., Diez, E., Sancho, I., (2006) Mirando al futuro: comparación crítica de la situación de los servicios españoles de atención a los universitarios con discapacidad XI Reunión del Real Patronato sobre Discapacidad, pp. 67-377. , Madrid: Universidad Complutense de Madrid
  • Castellana, M., Sala, I., (2005) Estudiantes con discapacidad en las aulas universitarias: estudio sobre la atención a la diversidad dentro de las aulas universitarias. I Congreso Nacional de Universidad y Discapacidad, , Salamanca
  • Castro, J., Alegre, O., (2009) Alumnado con discapacidad en la Universidad Guías para el profesorado, , (Coords.). Tenerife: Turquesa
  • (2006) Guía de recursos para alumnos con discapacidad, , CERMI MEC: intersocial
  • Colás, M., Los métodos descriptivos (1994) Investigación Educativa, , Ma Colás & L. Buendía. Sevilla: Alfar
  • Eckes, S., Ochoa, T., Students with disabilities: transition from high school to higher education (2005) American Secondary Education, 33 (3), pp. 1-16
  • Feliz, T., Ricoy, M., Aproximación del alumnado con necesidades educativas especiales en la Universidad (2004) REOP, 15 (1), pp. 155-168
  • Fernández, J., García, C., Transición de estudiantes con necesidades educativas de la educación secundaria a la Universidad (2002) De la integración a una educación para todos: la atención a la diversidad desde la Educación primaria a la Universidad, , Marchena, R. y Martín, J. D. (Coords.): Madrid: CEPE
  • Forteza, D., Ortego, J., Los servicios y programas de apoyo universitarios para personas con discapacidad. Estándares de calidad, acción y evaluación (2003) Revista de Educación Especial, 33, pp. 9-26
  • Furlonger, B.E., Sharma, U., Moore, D.W., King, B.S., A new approach to training teachers to meet the diverse learning needs of deaf and hard-of-hearing children within inclusive Australian schools (2010) International Journal of Inclusive Education, 14 (3), pp. 289-308
  • García, M., Cotrina, M., Accesibilidad, inclusión e innovación docente en la Universidad (2011) Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 67, pp. 1-12
  • Leyser, Y., Zeiger, T., Romi, S., Changes in Self-efficacy of Prospective Special and General Education Teachers: Implication for inclusive education (2011) International Journal of Disability Development and Education, 58 (3), pp. 241-255
  • Luque, D., Rodríguez, G., (2005) Accesibilidad y adaptaciones curriculares al alumnado con discapacidad en la Universidad. Una reflexión docente. I Congreso Nacional de Universidad y Discapacidad, , Salamanca
  • Luque, D., Rodríguez, G., Alumnado universitario con discapacidad: elementos para la reflexión psicopedagógica (2008) REOP, 19 (3), pp. 270-281
  • Opertti, R., Brady, J., Developing inclusive teachers from an inclusive curricular perspective (2011) Prospects, 41 (3), pp. 459-472
  • Rodríguez, S., (2004) Manual de tutoria universitaria, , Barcelona: Octaedro
  • Shi-Xu, Critical Pedagogy and Intercultural Communication: Creating discourses of diversity, equality, common goals and rational-moral motivation (2001) Journal of Intercultural Studies, 22 (3), pp. 279-293
  • Stainback, S., Stainback, W., Jones, J., (1999) Aulas Inclusivass, , Madrid: Narcea
  • Susinos, T., Rojas, S., Los servicios de apoyo universitarios y la orientación para el acceso a la Universidad (2003) Revista de Educación Especial, 33, pp. 27-38
  • Tolrá, M.J., (1998) Retos de los servicios universitarios de apoyo a la integración XVII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación "La Educación Universitaria: nuevos retos educativos y tecnológicos", , Málaga
  • Trujillo, E., González, J., (2006) Universidad y Discapacidad, , Guía de Recursos. Madrid: Cinca
  • Velasco, P., Blanco, A., Santos, F., (2010) Nuevos retos de la mentoría universitaria española, , V Jornadas Internacionales Mentoring & Coaching: UniversidadEmpresa
  • Voss, J.A., Bufkin, L.J., Teaching All Children: Preparing Early Childhood Preservice Teachers in Inclusive Settings (2011) Journal of Early Childhood Teacher Education, 32 (4), pp. 338-354
  • Villar, L.M., Alegre, O.M., Measuring Faculty Learning in Curriculum and Teaching competence (CTC) (2008) On line Courses. Interactive learning Environments, p. 16