El apoyo externo a los centros educativosnecesario e incomprendido

  1. Guarro Pallás, Amador
  2. Hernández Rivero, Víctor M.
Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X

Year of publication: 2002

Issue Title: Formación permanente del profesorado

Issue: 30

Pages: 121-138

Type: Article

More publications in: Educar

Abstract

In this article we present the results of one of the studies developed about the external support systems to the schools in Canary Islands, especially the one refered to the Teachers' Centers. The study aimed to the following main purposes: to gather information about Teachers' Centers in order to reach a better understanding of the nature, functions, performance models and work conditions of school consultants, and to identify the main needs and problems thei are facing, offering at the time some suggestions for improvement. The main conclusions point to a double divorce 1) between what the school consultants think they should be doing (this is, functions related to school development and improvement, and to teachers' empowement and professional development) and what they are doing to the date (meeting needs related to the process of implementation of the 1990 Educational Act, mainly working in the designing and development of trainning courses for teachers and the dissemination of legal regulations related to the Educational Act); and 2) between what the school consultants think they are doing and what the techaers perceived abouy it. It is suggested that Teachers' Centers should recover the original idea becoming institutions at the service of teachers and schools, geeting more autonomy in their functioning from the Regional Educational Authorities.

Bibliographic References

  • ARENCIBIA, S.; GUARRO, A. (1999). Mejorar la escuela pública. Una experiencia de asesoramiento a un centro con problemas de disciplina. Consejería de Educación, Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias y Centro de la Cultura Popular Canaria. Canarias.
  • DALIN, P.; RUST (1983). Can Schools Learn? Londres: NFER.
  • DIRECCIÓN GENERAL DE CENTROS (1997). Escolarización en niveles no universitarios. Curso escolar 1996/97. Tenerife: Consejería de Educación, Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias.
  • ESCUDERO, J.M. (1989). Evaluación de los equipos psicopedagógicos de la Comunidad de Madrid (documento fotocopiado).
  • ESCUDERO, J.M.; MORENO, J.M. (1992). El asesoramiento a centros educativos. Estudio evaluativo de los equipos psicopedagógicos de la Comunidad de Madrid. Madrid: Consejería de Educación y Cultura de la Comunidad de Madrid.
  • LATHER, P. (1986). «Research as praxis». Harvard Educational Review, 56 (3), p. 257-277.
  • LOUCKS-HORSLEY; CRANDALL, D. (1986). Analizing school improvement support systems. Leuven: Acco.
  • NIETO, J.M. (1993). El asesoramiento pedagógico a centros escolares. Revisión teórica y estudio de casos. Tesis doctoral inédita. Universidad de Murcia.
  • NIETO, J.M.; BOTÍAS, F. (2000). Los equipos de orientación educativa y psicopedagógica. El asesoramiento a centros escolares desde un análisis institucional. Barcelona: Ariel Educación.
  • PLOWNICK, M. y otros (1982). Organization Development. Boston: Little Brown and Co.
  • RODRÍGUEZ ROMERO, M. (1992). La identidad de la labor de asesoramiento en la enseñanza y el proceso de construcción del rol de agente de apoyo. Un estudio de caso en educación tecnológica. Tesis doctoral inédita. UNED. Madrid.