Causas y soluciones de los bajos resultados educativos de Canarias mostrados en los informes de evaluación

  1. Cristina Rosales 1
  2. Lidia Cabrera 2
  1. 1 Colegio Decroly
  2. 2 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Year of publication: 2017

Issue: 30

Pages: 157-190

Type: Article

More publications in: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Abstract

Educational evaluations explain negative results of Canary Islands in the different analyzed indicators, for this reason we developed this study about causes and solutions to the low education achievement from specific historic, geographic and cultural context of the Canary Islands, to explain and analyze the estimations attributed by stakeholder. We developed a qualitative study based on consulting educative agents, through an open-ended questionnaire. The participants were 21 men and 19 women from Ministry of Education, teachers’ union, Canarias School Council, researchers of the University of La Laguna, teachers, parents’ associations and students with high and low performance.The results present different causes attributed but main factors were related to lack of interest of teachers, demotivation and socioeconomic profile of students, poverty of the Canary Islands’ society and family environment. The solutions suggest mostly offsetting inequalities of students, engaging families and changing the model of initial teacher education.

Bibliographic References

  • Alaminos, A. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. España: Marfil.
  • Barca, A., Peralbo, M., Porto, A. M., Barca, E. y Santorum, R. (2013). Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico en la adolescencia. Revista Galego-Portuguesa de Psicología en Educación, 21 (1), 195-211. Recuperado de http://ruc.udc.es/ bitstream/2183/12614/1/RGP_21_2013_art_14.pdf.
  • Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Cabero, J. e Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-16. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec48/n48_Cabero_Infante.html.
  • Creswell, J. (2014). Research design: Qualitative, Quantitative, and Mixed methods approaches (4rd ed.). Sage publications, Inc.
  • Creswell, J.M. y Plano, C. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publications: California.
  • Crotty, M. (1998). The foundation of social research: Meaning and perspective in the research process. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Denzin, N.K. (1978). The research Act: A theorical introduction to sociological methods, New York: McGraw-Hill.
  • Deslauriers, J.P. (2004). Investigación cualitativa. Guía práctica. Editorial Papiro.
  • Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Hernández, V.M. y Santana, P.J. (2010). Procesos implicados en la mejora escolar: Las condiciones institucionales. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8 (5), 45-58. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol8num5/art2.pdf.
  • Kerlinger, F.N. (1988). Investigación del comportamiento. México: Iberoamericana.
  • Landeta, J. (2002). El método Delphi: Una técnica de previsión para la incertidumbre. Barcelona: Ariel.
  • Lincoln, Y.S. y Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry, Beverly Hillas, Calif.: Sage.
  • Marchesi, A. y Hérnandez, C. (2003). El fracaso escolar: Perspectiva internacional. Madrid: Alianza.
  • Miles, M. y Huberman, A. (1994). Qualitative data análisis: an expanded sourdebook. 2th ed. Sage Publications.
  • OCDE (2012). Orientaciones de PISA para las Islas Canarias, España: Sistemas fuertes y reformadores exitosos en la educación. Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1787/9789264174788-es.
  • Okoli, C. y Pawlowski, S. (2004). The Delphi method as a research tool: An example, design considerations and applications. Information & Management, 42 (1), 15-29. Recuperado de http://spectrum.library.concordia.ca/976864/1/OkoliPawlowski2004DelphiPostprin.
  • Reynolds, D. y Teddlie, Ch. (2000). The international handbook of school effectiveness research. Londres: Falmer Press.
  • Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • Risso, A., Peralbo, M. y Barca, A. (2010). Cambios en las variables predictoras del rendimiento en Secundaria. Psicothema, 22 (4), 790-796. Recuperado de http://www.psicothema.com/ pdf/3803.pdf.
  • Romero, R., Cabero, J., Llorente, M.C. y Vázquez, A.I. (2012). El método Delphi y la formación del profesorado en TIC. Global, 44, 81-93. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/ tecnoedu/images/stories/rdominicana3.pdf.
  • Rosales, C. (2015). Rendimiento escolar y mejora de la calidad educativa en Canarias (Tesis doctoral) Facultad de Educación. Universidad de La Laguna.
  • Saturnino, J. (2012). Fracaso escolar y comunidades autónomas. Recuperado de https://fracasoacademico.files.wordpress.com/2015/05/fracaso-luzuriaga-v2.pdf.
  • Scott, G. (2001). Strategic planning for high-tech product development. Technology analysis & strategic management, 13 (3), 343-364. Recuperado de http://ciber.business.uconn.edu/ wpcontent/uploads/sites/967/2014/11/strategicplanninghightechproductdevelopment.pdf.
  • Strauss, A. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientist, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1984). Introduction to Qualitative Research Methods: The search for meanings, 2.a ed. New York: Wiley.