La guía docente en la planificación y desarrollo de la enseñanza universitaria

  1. Pedro Ricardo Álvarez-Pérez 1
  2. David López-Aguilar 1
  3. Rocío Peña-Vázquez 1
  4. María Olga González-Morales 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revue:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Année de publication: 2019

Número: 21

Pages: 7-24

Type: Article

DOI: 10.17561/REID.N21.1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Résumé

The intentional process that has been developing in recent times in university education has a fundamental reference, the teaching guide, which must be in line with the principles that guide the European convergence process and collect the planning of the teaching carried out by the teachers to manage student learning. Therefore, teacher planning is an element of quality, given that to achieve good learning in students requires a good guide of the work you have to develop in each subject. On the basis of this approach, a qualitative study was carried out, based on interviews with teachers and focus groups with key informants linked to university education, with the aim of assessing the usefulness of the teaching guide as a teaching resource. The results showed that the teaching guide is a basic instrument in the current model of university education. However, it has a more administrative than didactic function, since it is a resource that is used for the accreditation processes of degrees and to inform the students at the beginning of the course of the key aspects of the subjects, but it is not integrated into the dynamics daily of the formative process as a guide to learning.

Références bibliographiques

  • Arias-Gundín, O., Fidalgo, R., y García, J.N. (2008).El desarrollo de las competencias transversales en Magisterio mediante el ABP y el Método del Caso. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 431-444.
  • Bozu, Z., y Canto, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2 (2), 87-97.
  • Cano, M., Tomás, R., García, J., Bañón, L., Riquelme, A.J., y Murcia, I. (2016). Evaluación de la implementación de las guías docentes de las asignaturas del ámbito de la Ingeniería del Terreno del Máster en Ingeniería Geológica. En J.D. Álvarez, S. Grau, y M.T. Tortosa (coord.), Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación (417-434).Alicante: Servicio de publicaciones de la Universidad de Alicante.
  • Declaración de Bolonia. Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación reunidos en Bolonia, junio 1999.
  • Díez, C., Pacheco, D., y García, J. (2008). Las habilidades sociales en el marco del EEES. En M. Hijano del Río. Las titulaciones de educación ante el Espacio Europeo de EducaciónSuperior: análisis de experiencias(239-247). Málaga: Aljibe.
  • Ercikan, K., y Roth, W. (2006). What good is polarizing research into qualitative and quantitative? Educational Researcher, 35(5), 14-23.
  • Fernández, A., y Fernández, M. (2007). Enfoques de evaluación educativa en la enseñanza universitaria. En M. López. Evaluación de los procesos de enseñanza aprendizaje en la universidad y su adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior(29-46). Granada: Editorial Universidad de Granada.
  • Fidalgo, R., y García, J. (2007). Las directrices del Espacio Europeo de Educación Superior en el marco legislativo del sistema universitario español. Aula Abierta, 35, 35-48.
  • García, E.C.,y Deltell, L. (2012). La guía docente: un reto en el nuevo modelo de educación universitaria. Estudios sobre el mensaje periodístico, 18, 357-364.
  • García, I., y De la Cruz, G. (2014). Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo.Revista Edumecentro, 6(3), 162-175.
  • García, L. (2014). La Guía Didáctica. Contextos Universitarios Mediados, 14, 5.
  • García, M. (2008). Guías docentes de asignaturas de Grado en el EEES. Editum: Universidad de Murcia.
  • González, C., Gilar, R., Mañas, C., y Bermejo, M. (2005). Estudio de los elementos que configuran la guía docente, como material de trabajo, en la adaptación al sistema europeo de créditos (ECTS) para la docencia universitaria. III Jornades de Xarxes d'Investigació en Docència Universitària: la configuració de l'Espai Europeu d'Educació Superior.Alicante: Universidad de Alicante.
  • Grinell, R. (1997). Social work research & evaluation: Quantitative and qualitative approaches. Illinois: Peacock Publishers.
  • Hernández, R., Fernández-Collado, C., y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.Huber, G. (1992). Qualitative Analyse: Coputereinsatz in der Sozialoforschung.Munich: R. Oldenbourg Verlag.
  • López, M.A., y Crisol, E. (2012). Las guías de aprendizaje autónomo como herramienta didáctica de apoyo a la docencia. Escuela Abierta, 15, 9-31.
  • Marcelo, C., Yot, C., Mayor, C., Sánchez, M., Murillo, P., Rodríguez, J. M., y Pardo, A. (2014). Las actividades de aprendizaje en la enseñanza universitaria: ¿hacia un aprendizaje autónomo de los alumnos? Revista de Educación, 363, 34-359.
  • Mas, O. (2012). Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 299–318.
  • McMillan, E., y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Madrid: Pearson (5ª Edición).
  • Miles, M. B., y Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks: Sage.
  • Morón, J.A., y Pedrero, E. (2012). Orientando el proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura de educación para la salud: la guía docente en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista UPO Innova, I, 375-390.
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales.
  • Rogers, G., y Bouey, E. (2005). Participant observation. EnR.M. Grinnell, y Y.A. Unrau(eds), Social Work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches. Nueva York: Oxford University Press.
  • Salinas, B., y Cotillas, C. (2005). Elaboración de la Guía Docente para la Convergencia Europea. Valencia: Servei de Formació Permanent de la Universitat de València.
  • Sánchez, M., Ruiz, C., y Pascual (2001). La guía docente como eje del proceso de enseñanza aprendizaje. Bordón, 63(2), 53-64.
  • Sanz, S., Ruiz, C., y Pérez, I. (2014). El profesor universitario y su función docente. ESPACIO i+D, Innovación más Desarrollo, III(5), 97-112.
  • Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquía.
  • Suárez, M. (2005). El grupo de discusión. Una herramienta para la investigación cualitativa. Barcelona: LaertesYaniz, C. (2006). Planificar la enseñanza universitaria para el desarrollo de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 17 –34.
  • Yániz, C., y Villardón, L. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.F