Análisis de materiales musicales didácticos para Primaria en la escuela digital

  1. Vicente Álvarez, Rosa María 1
  2. Marín Suelves, Diana 2
  3. Cepeda Romero, Olga 3
  1. 1 CEIP Ramón Cabanillas Universidad de Santiago de Compostela Dto. Pedagoxía e Didáctica
  2. 2 Universidad de Valencia Dto. Didáctica y Organización Escolar
  3. 3 UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA Facultad de Educación Dto. de Didáctica e Investigación Educativa
Journal:
Electronic Journal of Music in Education

ISSN: 1575-9563

Year of publication: 2018

Issue: 42

Pages: 1-15

Type: Article

DOI: 10.7203/LEEME.42.10942 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

Didactic materials form part of educational practice. Teachers select them according to their students, school, characteristics, or purpose. Accordingly, the material determines the methodology and homogenizes the teaching and learning process. The Spanish reality of the last 30 years, through specialization in teaching, has made possible the evolution of school materials in music education. This article provides answers to some questions about the changes that the use of ICT resources brings about in education. The research starts from the analysis of content taken from samples of digital and musical didactic materials for 5th and 6th grades of primary education. The knowledge of the digital and musical didactic materials and their pedagogical strategies has been possible thanks to the meticulous elaboration of specific analytic instruments. This study leads to knowledge of the technological characteristics, the specific tasks, and the type of musical learning that publisher and public administrations offer through educational technology.

Funding information

El análisis tecnológico revela formatos (PDF, Flash o HTML y HTML5) que no aprovechan su potencial técnico y basan su desarrollo en la exposición del contenido, tal y como se hace en los libros de texto tradicionales. La interacción en los ejercicios es limitada y de carácter individual. Los elementos multimedia son escasos y poco significativos. El desarrollo de estos materiales en formato digital se basa en aspectos lúdicos y llamativos. Los materiales son objetos digitales que complementan el texto y suelen tener un uso sencillo con baja calidad

Funders

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