Estudio exploratorio del conocimiento del profesorado de Educación Infantil y Primaria para la identificación del maltrato infantil desde la escuela

  1. Ceballos Vacas, Esperanza María
  2. Correa Rodríguez, Nieves
  3. Rodríguez Suárez, Guacimara
  4. Rodríguez, Juan
Journal:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Year of publication: 2007

Issue: 20

Pages: 107-118

Type: Article

More publications in: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Abstract

This article analyzes Pre-School and Primary Education teaching staff knowledge about child maltreatment indicators and about risk factors associated with it. 35 teachers participated in the study, completing a questionnaire about their knowledge and its attitudes towards child maltreatment. The results showed that teachers had good enough knowledge about different indicators associated to child maltreatment, and specially about those involving externalized behaviours. Teachers were also able to recognize risk factors corresponding to their different dimensions, with special emphasis on ontogenetic dimension.

Bibliographic References

  • ABRAHAMS, N., CASEY, K. y DARO, D. (1992). «Teachers’ knowledge, attitudes and beliefs about child abuse and its prevention». Child abuse and neglect 16, 2, 229-238.
  • AL-MOOSA, A., AL-SHAIJI, J., AL-FADHLI, A., AL-BAYED, K. y ADIB, S.M. (2003). «Pediatricians’ knowledge, attitudes and experience regarding child maltreatment in Kuwait». Child Abuse & Neglect, 27, 1161-1178.
  • ALTAREJOS, F., IBÁÑEZ-MARTÍN, J., JORDÁN, J. y JOVER, G. (1998). Ética docente. Elementos para una deontología profesional. Barcelona: Ariel.
  • BARUDY, J. (1998). El dolor invisible de la infancia. Una visión ecosistémica del maltrato infantil. Barcelona: Paidós.
  • BAVOLEK, S. (1983). «Why aren’t school personnel reporting child abuse in Wisconsin?» Teacher Education and Special Education, 6 (1), 33-38.
  • BAXTER, G. y BEER, J. (1990). «Educational needs of school personnel regarding child abuse and/or neglect». Psychological Reports, 67 (1), 75-80.
  • BELSKY, J. (1980). «Child maltreatment. An ecological integration». American Psychology, 35, 320-335.
  • BRAUN, D. y SCHONVELD, A. (1994). Training teachers in child protection. INSET. En T. David (ed.). Protecting children from abuse: Multi-professionalism and the children act 1989. Stokeon-Trent: Trentham Books.
  • BRINGIOTTI, M.I. (2000). La escuela ante los niños maltratados. Buenos Aires: Paidós.
  • BURROWS-HORTON, C. y CRUISE, T.K. (2001). Child abuse and neglect. The school’s response. New York: The Guilford Press.
  • CEREZO, M.A. y PONS-SALVADOR, G. (2004). «Improving child maltreatment detection systems: a large-scale case study involving health, social services, and school professionals». Child Abuse and Neglect, 28, 1153-1169.
  • COMUNIDAD DE MADRID (2001). La educación infantil y el riesgo social. Su evaluación y tratamiento. Madrid: Consejería de Educación.
  • CRENSHAW, W.B., CRENSHAW, L.M. y LICHTENBER, J.M. (1995). «When educators confront child abuse: An analysis of the decision to report». Child Abuse and Neglect, 19, 1095-1113.
  • CROSSON-TOWER, C. (2002). When children are abused. An educator’s guide to intervention. Boston: Allyn and Bacon.
  • DÍAZ AGUADO, M.J. (2001). «El maltrato infantil». Revista de Educación, 325, 143-160.
  • ESTEVE, J.M. (2003). La tercera revolución educativa. La educación en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Paidós.
  • HINSON, J. y FOSSEY, R. (2000). «Child abuse: What teachers’ in the ‘90s know, think, and do». Journal of Education for Students Placed at Risk, 5 (3), 251-266.
  • KENNY, M.C. (2001). «Child abuse reporting: teachers’ perceived deterrents». Child Abuse and Neglect, 25, 81-92.
  • KENNY, M.C. (2004). «Teachers’ attitudes toward and knowledge of child maltreatment». Child abuse and neglect 28, 1311-1319.
  • LOCE, Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación. Jefatura del Estado. BOE núm. 307, de 24 diciembre de 2002.
  • LOE, Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de 2006, de Educación. BOE núm. 106, de 4 de mayo de 2006.
  • LOGSE, Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE núm. 238, de 4 de octubre de 1990.
  • LORENTE, M. (2001). Mi marido me pega lo normal. Barcelona: Crítica.
  • NÚÑEZ, V. (2003). «Los nuevos sentidos de la tarea de enseñar. Más allá de la dicotomía enseñar vs. asistir». Revista Iberoamericana de Educación, 33, 17-35.
  • O’TOOLE, R., WEBSTER, S.W., O’TOOLE, A.W. y LUCAL, B. (1999). «Teachers’ recognition and reporting of child abuse: a factorial survey». Child Abuse and Neglect, 23 (11), 1083-1101.
  • PAÚL, J. de (1996). «Explicaciones etiológicas de las diferentes situaciones de maltrato y abandono infantil». En J. de Paúl Ochotorena y M.I. Arruabarrena (coords.) Manual de Protección Infantil (pp. 25-64). Barcelona: Masson.
  • REINGER, A., ROBINSON, E. y MCHUGH, M. (1995). «Mandated training of professionals: a means for improving reporting of suspected child abuse». Child Abuse and Neglect, 19 (1), 63-69.
  • SEDLAK, A.J. y BROADHURST, D.D. (1996). The third national incidence study of child abuse and neglect. Washington, DC: US Department of Health and Human Services.
  • SIMÓN, C., LÓPEZ, J.L., y LINAZA, J.L. (2000). Maltrato y desarrollo infantil. Madrid: R.B. Servicios Editoriales, S.L.
  • TITE, R. (1993). «How teachers define and respond to child abuse: The distinction between theoretical and reportable cases». Child Abuse and Neglect, 17, 591-603.
  • TOWER, C.C. (1996). Understanding child abuse and neglect. Boston: Allyn and Bacon.
  • TRILLA, J. y NOVELLA, A. (2001). «Educación y participación social de la infancia». Revista Iberoamericana de Educación, 26, http: //www.campus-ei.org/revista/rie26a07.htm.
  • TURBETT, J.P. y O’TOOLE, R. (1983). «Teachers’ recognition and reporting of child abuse». Journal of School Health, 53, 605-609.
  • UNICEF (2000). Estudio comparativo sobre el maltrato infantil: 1994-2000. <http://www.uniceflac.org> [consulta: enero 2002].
  • URRA, J. (1997). Violencia. Memoria amarga. Madrid: Siglo XXI.
  • VARONA, B. (1994). «La escuela y los malos tratos a la infancia: ¿puede prevenir la escuela el desamparo infantil?» Infancia y Sociedad, 27-28, 295-303.
  • WEBB, R. y VULLIAMY, G. (2001). «The primary teacher’s role in child protection». British Educational Research Association, 1, 59-77.
  • WHITNEY, B. (2004). Protecting children. A handbook for teachers and school managers. New York: Routledge Falmer.
  • WODARSKY, J.S., KURTZ, P.D., GAUDIN, J.M., Jr., y HOWLING, P.T. (1990). «Matreatment and the school age child: Major academic, socioemotional and adaptive outcomes». Journal of the National Association of Social Workers, 35, 506-513.
  • YANOWITZ, K.L., MONTE, E. y TRIBBLE, J.R. (2003). «Teachers’ beliefs about the effects of child abuse». Child Abuse and Neglect, 27, 483-488.