Personalidad y toma de decisiones vocacionales en universitarios

  1. Bethencourt Benítez, José Tomás
  2. Cabrera Pérez, Dolores Lidia
Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2011

Volume: 17

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Abstract

The relationships between personality and career decision making in undergraduates are analyzed in this work. The hypothesis is that efficient personality is associated with the more mature process of career decision making. For this hypothesis, the Questionnaire of Efficient Personality and the Inventory of Career Factors was administered to 497 students in their final year of undergraduate school. The collected data was put under factorial analysis, analysis of differences of averages, and analysis of variance. The results confirm that an effective personality is tied to career decision making based as much on one´s knowledge of oneself as an understanding of the working world.

Bibliographic References

  • Aciego, R., Domínguez, R. y Hernández, P. (2005). Consistencia interna y estructura factorial de un cuestionario sobre autorrealización y crecimiento personal. Psicothema, 17(1), 134-142.
  • Amir, T., Gati, I. y Kleiman, T. (2008). Understanding and interpreting career decision-making difficulties. Journal of Career Assessment, 16(3), 281-309.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman.
  • Bethencourt, J. T., Cabrera, L., Hernández, Álvarez, P. y González, M. (2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. Revista de Investigación Psicoeducativa, 6(3), 293-307. También on line en Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa (http://www.investigacionpsicopedagogica.org/revista/articulos/16/espannol/Art_16_223.pdf).
  • Cabrera, L., Bethencourt J. T., Álvarez, P. y González, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. Relieve: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(2). http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_1.htm.
  • Carbonero, M. A. y Merino, E. (2004). Autoeficacia y madurez vocacional. Psicothema, 16(2), 229-234.
  • Cardona, C. (2002). Introducción a los métodos de investigación en educación. Madrid: EOS.
  • Dapelo, B. y Martín del Buey, F. (2007). Personalidad eficaz en el contexto de la educación técnico-profesional. Revista de Orientación Educacional, 39, 13-29.
  • Gati, I., Landman, S., Davidovitch, S., Asulin-Peretz, L. y Gadassi, R. (2010). From career decision-making styles to career decision-making profiles: A multidimensional approach. Journal of Vocational Behavior, 76(2), 277-291.
  • González, M. C., Álvarez, P., Cabrera, L. y Bethencourt, J. T. (2002). La toma de decisiones académicas del estudiantado de la Universidad de La Laguna en la elección de créditos de libre configuración. Contextos Educativos, 5, 123-139.
  • González Afonso, M.; Álvarez Pérez, P.; Cabrera Pérez, L.; y Bethencourt Benítez, J.T. (2007). El abandono de los estudios universitarios: factores determinantes y medidas preventivas. Revista Española de Pedagogía, 236, 71-85.
  • Holland, J. L. (1992). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (2nd ed.), Odessa: FL, Psychological Assessment Resources.
  • Krieshok, T. S., Black, M. D. y McKay, R. A. (2009). Career decision making: The limits of rationality and the abundance of non-conscious processes. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 275-290.
  • López, M. L. y Rivas, F. (2003). Toma de decisiones vocacionales. En F. Rivas: Asesoramiento vocacional. Teoría, práctica e instrumentación (377-410). Barcelona: Ariel.
  • Marcone, R., Martín, E., Martín del Buey, F., Dapelo, B. y Fernández, A. (2006). Adaptación chilena del cuestionario personalidad eficaz para adolescentes. Psicothema, 18(1), 130-134.
  • Martín Cabrera, E. y González Afonso, M. (Coord.) Rodríguez Gómez, J.M.; Pérez González, C.; Álvarez Pérez, P.; Cabrera Pérez, L.; Bethencourt Benítez, J.T.; Páez Ojeda, C.; y Palenzuela López, A. (2010). El rendimiento académico del alumnado de nuevo ingreso en la Universidad de La Laguna. Servicio de Publicaciones Universidad de La Laguna. ISBN: 978-84-7756-921-3.
  • Martín del Buey, F., Fernández, A., Martín, E., Dapelo, B., Marcone, R. y Granados, P. (2008). Cuestionario de personalidad eficaz para la formación profesional. Psicothema, 20(2), 224-228.
  • Martín del Buey, F., Martín, E., Fernández, A., Dapelo, B. y Marcone, R. (2004). Evaluación de la personalidad eficaz en contextos educativos: primeros resultados. Revista de Orientación Educacional, 33-34, 79-101.
  • Mehran, F. (2010). Psychologie positive et personnalité. Paris: Elsevier-Masson SAS.
  • Mount, M. K., Barrick, M. R. y Scullen, S. M. (2005). Higher-order dimensions of the big five personality traits and the big six vocational interest types. Personnel Psychology, 58(2), 447-478.
  • Rivas, F. (2005). Conducta vocacional y asesoramiento profesional de los estudiantes universitarios: protocolo informático para la autoayuda preprofesional. Informe final del proyecto I+D BS02001-3150, Universidad de Valencia.
  • Rocabert, E., Gómez, A. y Descals, A. (2006). Elaboración de un cuestionario de personalidad eficiente para el análisis de la conducta vocacional universitaria. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación: revista de estudios e investigación en psicología y educación, 13, 399-412.
  • Saka, N. y Gati, I. (2007). Emotional and personality-related aspects of persistent career decision-making difficulties. Journal of Vocational Behavior, 71 (3), 340-358.
  • Staudinger U. M., Bowen, C. E. (2010). Life-span perspectives on positive personality development in adulthood and old age. In M. E. Lamb, A. M. Freund, y R.M. Lerner (Eds.). The handbook of life-span development, vol. 2: Social and emotional development. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc. pp. 254-297.
  • Sullivan, B. A. y Hansen, J. C. (2004). Mapping association between interest and personality: toward a conceptual understanding of individual differences in vocational behaviour. Journal of Counseling Psychology, 51(3), 287-298.
  • Tian, L., Hou, Z. Shao, J. (2010). Utility of problem-solving training on career decision-making ability of university students. Chinese Journal of Clinical Psychology, 18(5), 675-679.
  • Walsh, W. B. (2004). Vocational psychology and personality. En B. Schneider y D. B. Smith (Eds.), Personality and Organizations (pp. 141-161). Mahwah, NJ: LEA.
  • Walsh, W. B. y Eggerth, D. E. (2005). Vocational psychology and personality: The relationship of the five-factor model to job performance and job satisfaction. En W. B. Walsh y M. L. Savickas (Eds.), Handbook of vocational psychology: Theory, research and practice (pp. 267-295). Mahwah, NJ: LEA.
  • Wang, N., Jome, L. M., Haase, R. F., Bruch, M. A. (2006). The role of personality and career decision-making self-efficacy in the career choice commitment of college students. Journal of Career Assessment, 14(3), 312-332.