Efectos del proceso de Bolonia en la reducción del abandono de estudios universitariosdatos para la reflexión y propuestas de mejora

  1. Cabrera Pérez, Dolores Lidia
Revue:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072 2172-7775

Année de publication: 2015

Volumen: 16

Pages: 39-62

Type: Article

DOI: 10.12795/REVISTAFUENTES.2015.I16.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista Fuentes

Résumé

One of the great challenges of the current university system is to reduce the percentage of dropout students. In recent years universities have implemented actions to increase performance and retention haven�t had the desired impact. We display in this paper results of an experiment of applying active methodologies and ongoing monitoring of student task, related to European convergence, and its impact on improving student performance and reducting dropout, as well as opinions of students and professor about the effects of reform on improving teaching. The results show that with this type of methodology achieve that students are more motivated, committed to the institution and dropout less. This way of teaching could not apply because grades do not have the conditions required. Suggestions for improvement for both traditional and non-traditional students are reported.

Références bibliographiques

  • ANECA (2013). Informe sobre el estado de la evaluación externa de la calidad en las universidades españolas. ANECA, 2012. http://www.aneca.es/Sala-de-prensa/Noticias/2013/Estado-de-laevaluacion-de-la-calidad-de-las-universidades-espanolas
  • ARRIAGA, V., BURILLO, A., CARPEÑO, A. Y CASARAVILLA, A. (2011). Caracterización de los tipos de abandono. Dividamos el problema y venceremos más fácilmente. I Conferencia latinoamericana sobre el abandono en la enseñanza superior (I-CLABES). http://www.alfaguia.org/www-alfa/images/ponencias/clabesI/ST_1_Abandono/7_JArriaga_Perfiles%20abandono.pdf
  • BERNARD, B. (1996). Fostering resilience in urban schools. En Bellinda Williams (ED.), Closing the achievement gaps. Pp. 99-205. Alexandria, Virginia, EE.UU: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • BETHENCOURT, J.T., CABRERA, L., HERNÁNDEZ, J.A., ÁLVAREZ, P. Y GONZÁLEZ, M. (2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. Revista electrónica de investigación psicoeducativa, 6(3), 603-622. CABRERA, L., BETHENCOURT, J.T., ALVAREZ, P. Y GONZÁLEZ, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. RELIEVE, 12, 2.
  • CHRISTIE, H., MUNRO, M., Y FISHER, T. (2004). Leaving university early: exploring the differences between continuing and non-continuing students. Studies in Higher education, 29(5), 617-636.
  • DAZA, L. Y ELÍAS, M. (2013). ¿Qué quedó de la implantación del espacio europeo de educación superior? Efectos de la crisis en la universidad y panorama actual. Témpora, 15, 1-32.
  • ELÍAS ANDREU, M. (2008). Los abandonos universitarios: retos ante el Espacio Europeo de Educación Superior. Estudios sobre Educación, 15, 101-121.
  • GARCÍA DE FANELLI, A.M. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: modelos, resultados y alcance de la producción en la Argentina. Revista argentina de Educación Superior RAES, 6(8), 9-38.
  • GONZÁLEZ, M., ALVAREZ, P., CABRERA, L., Y BETHENCOURT, J.T. (2007). El abandono de los estudios universitarios: factores determinantes y medidas preventivas. Revista Española de Pedagogía, LXV(236), 71- 86.
  • ISHITANI, T.T. Y DESJARDINS, S.L. (2003). A longitudinal investigation of dropout from colege in the United States. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, 4(2), 173-201. DOI: http://dx.doi.org/10.2190/V4EN-NW42-742Q-2NTL
  • LANDRY, C.C. (2003). Self-efficay, motivation and outcome expectation correlates of college students’ intention certainty. Dissertation Abstracts International Section A. Humanities and Social Sciencies, 64, 3-A, pp.825.
  • LATIESA, M. (1992). La deserción universitaria. Madrid: CIS.
  • MARTÍN CABRERA, E. Y GONZÁLEZ AFONSO, M. (Coord.) (2010). El rendimiento académico del alumnado de nuevo ingreso en la Universidad de La Laguna. Servicio de Publicaciones Universidad de La Laguna.
  • MEC (2014). Datos básicos del sistema universitario español. Curso 2013/14. Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/areaseducacion/universidades/estadisticas-informes/datos-cifras.html
  • MONCADA MORA, L. (2014). La integración académica de los estudiantes universitarios como factor determinante del abandono de corto plazo. Un análisis en el sistema de educación superior a distancia del Ecuador. RIED, 17(2), 173-196. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.17.2.12683
  • MORALES GIL, F., PARDO ROJAS, A. Y ÁLVAREZ CARPIO, B. (2010). El proceso de convergencia europea en la universidad española, un proyecto en la encrucijada. Revista de Educación, 12, 15-27. OECD (2010). How many students drop out of tertiary education? in Highlights from Education at a Glance 2010, OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/eag_highlights-2010-en
  • OECD (2014). Education at a glance 2014: OECD indicators, OECD Publishing. DOI: http:/dx.doi.org/10.1787/eag-2014-en
  • PASCARELLA, E.T. Y TERENZINI, P.T. (1991). How college affects students: findings and insights from twenty years of research. San Francisco, C.A: Jossey Bass.
  • PETERSON, S.L. (2002). Effects of career decision-making, self-efficacy and degree utility on student persistence: A path analytic study. Journal of college student retention: Research, Theory and Practice, 3(3), 285-299.
  • REQUES, P. (2007). Atlas digital de la España Universitaria: bases para la planificación estratégica de la enseñanza superior. Santander: Universidad de Cantabria.
  • SACRISTÁN DÍAZ, M.; GARRIDO VEGA, P.; GONZÁLEZ ZAMORA, M.M.; ALFALLA-LUQUE, R. (2014). ¿Por qué los alumnos no asisten a clase y no se presentan a los exámenes? Datos y reflexiones sobre absentismo y abandono universitario. Working paper on operationsmanagement. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/wpom.v3i2.1103
  • SCHNEPF, S. (2014). Do tertiary dropout students really not succeed in european labour markets? Institute for the study of labor (IZA), Bonn, Germany. http://ftp.iza.org/dp8015.pdf
  • SOLER, I. (2014). Los estudiantes universitarios. Perfiles y modalidades de vinculación con el estudio en la universidad española. Universitat de València.
  • TADEO LOZANO, J. (2010). Informe de deserción estudiantil. Universidad de Bogotá. Bogotá.
  • TAYLOR, J.A. Y BEDFORD, T. (2004). Staff perceptions of factors related to non-completion in higher education. Studies in Higher Education, 29(3), 375-394.
  • TINTO, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press.
  • WANG, M., HAERTEL, G. Y WALBERG, H. (1999). Psychological and educational resilience. En A. Reynolds, H. Walberg y R. Weisburg (Eds.), Promoting positive outcomes. (pp. 99-356). Washington, DC, EE.UU: CWLA Press.
  • YORKE, M. (2000). The quality of the student experience: what can institutions learn from data relating to non-completion? Quality in Higher Education, 6(1), 61-75. http://dx.doi.org/10.1080/13538320050001072