Inadaptación autopercibida de los menores en acogimiento residencial

  1. Martín Cabrera, Eduardo
  2. García, María Dolores
  3. Siverio Eusebio, Miguel Ángel
Journal:
Anales de psicología

ISSN: 0212-9728 1695-2294

Year of publication: 2012

Volume: 28

Issue: 2

Pages: 541-547

Type: Article

More publications in: Anales de psicología

Bibliographic References

  • Artamendi, M. R. y Del Valle, J. F. (1999). Evaluación del proceso en pro-gramas de acogimiento residencial. En M. A. Verdugo y F. Borja (Eds.), Hacia una nueva concepción de la discapacidad (pp. 393-405). Salamanca: Amarú.
  • Bernedo, I. M., Fuentes, M. J. y Fernández, M. (2008). Behavioral problems in adolescents raised by their grandparents. The Spanish Journal of Psychology, 11, 453-463.
  • Bravo, A. y Del Valle, J. F. (2001). Evaluación de la integración social en acogimiento residencial. Psicothema, 13, 197-204.
  • Bravo, A. y Del Valle, J. F. (2009). Crisis y revisión del acogimiento residen-cial. Su papel en la protección infantil. Papeles del Psicólogo, 30, 42-52.
  • Child Welfare League of America (2004). CWLA Standards of excellence for res-idential services. Washington: CWLA.
  • Chisholm, K. (1998). A three year follow-up of attachment and indiscrimi-nate friendliness in children adopted from Romanian orphanages. Child Development, 69, 1092-116.
  • Crimmens, D. y Milligan, I. (2005). Facing forward. Residential care in the 21st. century. Dorset: Russel House Publishing.
  • De Paúl, J. (2002). Diferentes situaciones de desprotección infantil. En J. de Paúl y M. I. Arruabarrena (Eds.), Manual de Protección Infantil (pp. 3-23). Barcelona: Masson.
  • Del Valle, J. F. (1998). Manual de programación y evaluación para los centros de pro-tección de menores. Salamanca: Servicio de Publicaciones de la Junta de Castilla y León.
  • Del Valle, J. F. (2003). Acogimiento residencial: ¿innovación o resignación?. Infancia y Aprendizaje, 26, 365-379.
  • Del Valle, J. F., Álvarez, E., y Bravo, A. (2003). Evaluación de resultados a largo plazo en acogimiento residencial de protección a la infancia. Infan-cia y Aprendizaje, 26, 235-249.
  • Del Valle, J. F. y Bravo, A. (2007). SERAR: Sistema de Evaluación y Registro en Acogimiento Residencial. Oviedo: NIERU.
  • Del Valle, J. F., Bravo, A., Álvarez, E. y Fernanz, A. (2008). Adult Self-sufficiency and social adjustment in care leavers from children's homes: a long-term assessment. Child and Family Social Work, 13, 12-22.
  • Del Valle, J. F. y Fuertes, J. (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.
  • Fernández-Molina, M., Del Valle, J. F., Fuentes, M. J., Bernedo, I. M. y Bra-vo, A. (2011). Problemas de conducta de los adolescentes en acogimien-to preadoptivo, residencial y con familia extensa. Psicothema, 23, 1-6.
  • García, M. D. y Siverio, M. A. (2005). La tristeza en niños, adolescentes y adultos: un estudio comparativo. Infancia y Aprendizaje, 28, 453-469.
  • Han, E. y Choi, N. (2006). Korean institutionalized adolescents' attributions of success and failure in interpersonal relations and perceived loneliness. Children and Youth Services Review, 28, 535-547.
  • Harden, B. (2002). Congregate care for infants and toddlers: Shedding new light on an old question. Infant Mental Health Journal, 23, 476-495.
  • Hellinckx, W. (2002). Residential care: last resort or vital link in child wel-fare?. International Journal of Child and Family Welfare, 5, 75-83.
  • Hernández, P. (1996). Test Autoevaluativo Multifactorial de Adaptación Infantil (TAMAI). Madrid: TEA.
  • Hodges, J. y Tizard, B. (1989). IQ and behavioural adjustment of ex-institutional adolescents. Journal of Child Psychology & Psychiatric, 30, 53-75.
  • Jonhson, R., Browne, K. y Hamilton-Giachritsis, C. (2006). Young children in institutional care at risk of harm. Trauma, Violence and Abuse, 7, 34-60.
  • Kaler, S. R. y Freeman, B. J. (1994). An analysis of environment deprivation: cognitive and social development in Romanian orphans. Journal of Child Psychology and Psychiatric, 35, 769-781.
  • Knuston, J. F. (1995). Psychological characteristics of maltreated children: putative risk factors and consequences. Annual Review of Psychology, 45, 401-431.
  • Lastra, I., Martínez-Chamorro, M. J. y Luzuriaga, C. (2001). El test autoeva-luativo multifactorial de adaptación infantil (TAMAI). ¿Útil en el criba-do de psicopatología infanto-juvenil? Informaciones Psiquiátricas, 166, 191-203.
  • Martín, E. (2011). Apoyo social percibido en niños y adolescentes en acogi-miento residencial. International Journal of Psychology and Psychological Thera-py, 11, 107-120.
  • Martín, E. y Dávila, L. M. (2008). Redes de apoyo social y adaptación de los menores en acogimiento residencial. Psicothema, 20, 229-235.
  • Martín, E. y González, M. S. (2007). La calidad del acogimiento residencial desde la perspectiva de los menores. Infancia y Aprendizaje, 30, 25-38.
  • Martín, E. y Muñoz de Bustillo, M. C. (2009). School adjustment of children in residential care: a multi-source analysis. The Spanish Journal of Psychol-ogy, 12, 462-470.
  • Martín, E., Muñoz de Bustillo, M. C. y Pérez, N. (2011). Las relaciones de amistad en la escuela de los menores en acogimiento residencial. Revista de Psicodidáctica, 16, 351-366.
  • Martín, E., Muñoz de Bustillo, M. C., Rodríguez, T. y Pérez, Y. (2008). De la residencia a la escuela: la integración social de los menores en acogi-miento residencial con el grupo de iguales en el contexto escolar. Psicot-hema, 20, 376-382.
  • Martín, E., Rodríguez, T. y Torbay, Á. (2007). Evaluación diferencial de los programas de acogimiento residencial de menores. Psicothema, 19, 406-412.
  • Martín, E., Torbay, Á. y Rodríguez, T. (2008). Cooperación familiar y vincu-lación del menor con la familia en los programas de acogimiento resi-dencial. Anales de Psicología, 24, 25-32.
  • Observatorio de la Infancia (2010). Estadística básica de medidas de protección a la infancia. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social.
  • O'Connor, T. G., Rutter, M. y the ERA Team (2000). Attachment disorder behaviour following early severe deprivation: Extension and longitudi-nal follow-up. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39, 703-712.
  • Palacios, J., Jiménez, J., Oliva, A. y Saldaña, D. (1998). Malos tratos a los ni-ños en la familia. En M. J. Rodrigo y J. Palacios (Eds.), Familia y desarro-llo humano (pp. 399-421). Madrid: Alianza.
  • Redondo, E., Muñoz, R. y Torres, B. (1998). Manual de buena práctica para la atención residencial a la infancia y la adolescencia. Madrid: FAMPI.
  • Roy, P., Rutter, M. y Pickles, A. (2000). Institutional care: risk from family background or pattern of rearing?. Journal of Child Psychology and Psychia-try, 41, 139-149.
  • Siverio, M. A. y García, M. D. (2006). Inadaptación y autopercepción de tris-teza en niños y adolescentes. Revista de Psicología General y Aplicada, 58, 425-451.
  • Siverio, M. A. y García, M. D. (2007). Autopercepción de adaptación y tris-teza en la adolescencia: la influencia del género. Anales de Psicología, 23, 41-48.
  • Sloutsky, V. M. (1997). Institutional care and developmental outcomes of 6 and 7-year-old children: A contextualist perspective. International Journal of Behavioral Development, 20, 131-151.
  • Stone, S. (2007). Child maltreatment, out-of-home placement and academic vulnerability: a fifteen-year review of evidence and future directions. Children and Youth Services Review, 29, 139-161.
  • Tizard, B. y Hodges, J. (1978). The effect of early institutional rearing on the development of eight year old children. Journal of Child Psychology and Psy-chiatric, 19, 99-118.
  • Vorria, P., Rutter, M., Pickles, A., Wolkind, S. y Hobsbaum, A. (1998). A comparative study of Greek children in long-term residential group care and in two-parent families: I. Social, emotional and behavioural differ-ences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 225-245.