¿Qué teorías sobre el aprendizaje de la lectura se atribuyen los profesores que enseñan a leer con diferente metodología?

  1. Suárez Rubio, Natalia Maria
  2. Rodríguez Rodríguez, Cristina
  3. O'Shanahan Juan, Isabel
  4. Jiménez González, Juan Eugenio
Revista:
EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

ISSN: 2174-8144 2254-9625

Any de publicació: 2014

Volum: 4

Número: 1

Pàgines: 55-65

Tipus: Article

Altres publicacions en: EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

Referències bibliogràfiques

  • Alegría, J., Carrillo, M. y Sánchez, E. (2005). La enseñanza de la lectura. Revista de Investigación y Ciencia, 340.
  • Coltheart, M. (1978). Lexical access in simple reading task. En G. Underwood (Ed.), Strategies of information processing (pp. 151-216). Londres: Academic Press.
  • Clark, C.M. y Peterson, P.L. (1986). Teachers' thought processes. En M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed., pp. 255-296). Nueva York: Macmillan.
  • Clemente, L., Rodríguez, E. y Sánchez, M.C. (2010). Enfoques teóricos y prácticas docentes en la enseñanza inicial de la lengua escrita. Infancia y Aprendizaje, 22(3), 313-328.
  • Doman, G.J. (1970). Cómo enseñar a leer a su bebé. Madrid: Aguilar.
  • Dubois, M.E. (2002). La lectura en la formación y actualización docente. Lectura y Vida, 23(3), 30-38.
  • Ertmer, A y Newby, J. (1993). Behaviorism, cognitivism: Comparing critical features from and instructional design perspective. Performance Improvement Quartely, 6(4), 50-72.
  • Fazio, M. (2000). Constructive comprehension and metacognitive strategy instruction in a fieldbased teacher education program. Yearbook of the College Reading Association, 22, 177-190.
  • Fazio, M. (2003). Constructive comprehension and metacognitive strategy reading instruction in a field-based teacher education program: Effecting change in preservice and inservice teachers participant one. Yearbook of the College Reading Association, 25, 23-45.
  • González, X.A., Buisán, C. y Sánchez, S. (2009). Las prácticas docentes para enseñar a leer y a escribir. Infancia y Aprendizaje, 32(2), 153-169.
  • Granda, V. (1998). La Organización de la práctica como una variable de enseñanza aprendizaje. Actas del IV Congreso Nacional de Educación Física de Facultades de Educación y XV de Escuelas Universitarias de Magisterio (pp. 177-206).
  • Guzmán, R. (1997). Métodos de lectura y acceso al léxico. Tesis doctoral. Universidad de la Laguna.
  • Hayes, D.A. (1997). Models of professional practice in teacher thinking. En S. Stahk y D.A. Hayes (Eds.), Instructional models in reading (pp. 31-58). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Jiménez, J.E. (2012). Dislexia en español. Prevalencia e indicadores cognitivos, culturales, familiares y biológicos. Madrid: Pirámide.
  • Jiménez, J.E., y Guzmán, R. (2003). The influence of code-oriented versus meaning-oriented approaches to reading instruction on word recognition in a transparent orthography. International Journal of Psychology, 38, 65-78.
  • Jiménez, J.E. y Hernández, P. (1985). Métodos de lectura y diagnóstico instruccional. Revista de Psicología General y Aplicada, 41, 6, 1063-1074.
  • Kuzborska, I. (2011). Links between teachers „beliefs and practices and research on reading. Reading in a Foreign Language, 23(1), 102-128.
  • Lebrero, M.P. y Lebrero, T. (1996). Cómo y cuándo enseñar a leer y a escribir. Síntesis: Madrid.
  • Matanzo, J.B. y Harris, D.L. (1999). Encouraging metacognitive awareness in preservice literacy courses. Yearbook of the College Reading Association, 21, 201-225.
  • McAlpine, L. y Weston, C. (2002). Reflection: Issues related to improving professors‟ teaching and students‟ learning. En P. Goodyear y N. Hativa (Eds.), Teacher thinking, beliefs and knowledge in higher education (pp. 59-78). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
  • National Reading Panel (2000). Teaching Children to read: An evidence-Based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups. Bethesda, MD: National Institute of Child health and Human Development. Avalaible: http://www.nationalreadingpanel.org/.
  • Pajares, M. (1992). Teachers‟ Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy Construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Perkins, D.N. (1991). Technology meets constructivism: Do they make a marriage? Educational Technology, 31(5), 18-23.
  • Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. En J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd ed., pp. 102-119). Nueva York: Macmillan.
  • Rodrigo, M., Rodríguez, A. y Marrero (1993). Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Alianza Editorial.
  • Rodríguez, I. y Clemente, L. (2013). Las tareas de enseñanza de la alfabetización inicial en las prácticas docentes. Estudio de caso. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 41-54.
  • Sampascual, G. (1985). Evaluación educativa. En J. Mayor, Psicología de la Educación. Madrid: Anaya.
  • Shavelson, R.J. y Stern, E. (1981). Research on teachers´ pedagogical thoughts, judgments, decisions, and behavior. Review of Educational Research, 51, 455-498.
  • Staub, F. y Stern, E. (2002). The nature of teachers' pedagogical content beliefs matters for students' achievement gains: Quasi-experimental evidence from elementary mathematics. Journal of Educational Psychology, 93, 144-155.
  • Stevens, L.P. (2002). Making the road by walking: The transition from content area literacy to adolescent literacy. Reading Research and Instruction, 41(3), 267-278.
  • Suárez, N., Jiménez, J.E., Guzmán, R. y O'Shanahan, J. (2011). Integrando creencias y prácticas sobre enseñanza de la lectura en un sistema tutorial de ayuda asistida por ordenador para la formación del profesorado. Ediciones de la Asociación Nacional de Psicología y de la Educación, 8325-8407.
  • Theurer, J.L. (2002). The power of retrospective miscue analysis: One preservice teacher's journey as she reconsiders the reading process. Reading Matrix: An International Online Journal, 2(1).
  • Thompson, A.G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. En D.A. Grouws (Ed.), Handbook of research in mathematics teaching and learning (pp. 127-146). Nueva York, NY: Macmillan.
  • Tracey, D. y Mandel, L. (2012). Lenses on Reading. An introduction to theories and models. Nueva York: The Guilford Press.
  • Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
  • Wolf, S.A., Carey, A.A. y Mieras, E.L. (1996a). The art of literary interpretation: Preservice teachers learning about the arts in language arts. National Reading Conference Yearbook, 45, 447-460.