Tecnologías de diseño y fabricación digital de bajo coste para el fomento de la competencia creativa

  1. Bonnet de León, Alejandro 1
  2. Cecile Meier 1
  3. J. Luis Saorín 1
  4. Jorge de la Torre 1
  5. Carlos Carbonell 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Zeitschrift:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 29

Nummer: 1

Seiten: 89-104

Art: Artikel

DOI: 10.5209/ARIS.51886 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Arte, individuo y sociedad

Zusammenfassung

The emergence of spaces where digital fabrication techniques are used to turn ideas into digital designs, and these into tangible products through 3D printing offer a great opportunity to develop creativity, competence included in learning environments. 3D printers are being incorporated into the schools, so it is necessary to design activities around these technologies for the development of curricular competences. Creative competence empowers people to achieve different solutions to the same problem: in this article an educational activity designed to stimulate creative competence is proposed, in which accessible and low cost technologies are used for custom design of an articulated object, where students can choose between various options for achieving the goal. The results of a pilot project conducted with a group of 44 university students show that activities with digital editing tools and three-dimensional printing are valid for the development of creative competence.

Bibliographische Referenzen

  • Alonso, C., & Corbalán, F. (1997). Psicología diferencial. Guía de estudio. Murcia: Diego Martín.
  • Baillie, C. (2002). Enhancing creativity in engineering students. Engineering Science and Education Journal, 11(5), 185-192.
  • Blanco, A. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea S.A.
  • Blikstein, P. (2013). Digital Fabrication and ‘Making’ in Education: The Democratization of Invention. FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors, 1 21.
  • Boy, G. A. (2013). From STEM to STEAM: toward a human-centred education, creativity & learning thinking. 31st European Conference on Cognitive Ergonomics (p. Article No. 3 ). New York: ACM.
  • Canessa, E., Fonda, C., & Zennaro, M. (2013). Low-cost 3D Printing for Science, Education & Sustainable Development. Trieste, Italy: ICTP.
  • Casas, J. (2000). La creatividad en educación infantil primaria. Madrid: EOS.
  • Casas, J. (2012). Aprende y enseña jugando. Madrid: Absalon.
  • Corbalán, F., Martínez, D., Donolo, C., Alonso, M., Tejerina, M., & Limiñana, M. (2006). CREA. Inteligencia creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid: TEA Ediciones.
  • De la Torre, S. (1991). Evaluación de la creatividad: TAEC, un instrumento de apoyo a la Reforma. Escuela Española.
  • De la Torre-Cantero, J., Saorín, J. L., Melián Díaz, D., & Meier, C. (2015). STELLA 3D: Introducing Art and Creativity in Engineering Graphics Education. The International Journal of Engineering Education, 805–813 (Volume 31 Nº 3).
  • Friess, M. (2012). Scratching the Surface? The use of surface scanning in physical and paleoanthropology. (I. I. Antropologia, Ed.) Journal of Anthropological Sciences, 90, 126.
  • Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Guilford, J. (1967). The Nature of Human Intelligence. New York: McGraw-Hill.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., & Freeman, A. (2015). The NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Lifante Gil, Y. (2013). Ingenieros Creativos. Valencia: ADD editorial.
  • Liu, Z., & Schonwetter, D. (2004). Teaching Creativity in Engineering. International Journal of Engineering Education, 20 (5), 801-808.
  • Lukeneder, S., & Lukeneder, A. (2011). Methods in 3D modelling of Triassic Ammonites from Turkey (Taurus, FWF P22109-B17). Proceedings IAMG 2011, (pp. 496-505). Salzburg.
  • Marín, R., & De la Torre, S. (1991). Manual de la creatividad. Barcelona: Vicens Vives.
  • Martin, J. (1991). Engineering Education in a New World Order. Frontiers in Education Conference, Twenty-First Annual Conference. (pp. 141 144). West Lafayette, IN: IEEE.
  • Morón Macías, M. C. (2010). Un principio de intervención educativa: el juego y los juguetes en educación infantil. Temas para laEducación. Revista Digital para profesionales de la enseñanza, 1-9 (10).
  • National Academy of Engineering. (2004). The Engineer of 2020: Visions of Engineering in the New Century. Washington: The National Academies Press.
  • Sánchez Ron, J. (2011). La nueva ilustración ciencia, tecnología y humanidades en un mundo interdisciplinar. Oviedo: Nobel.
  • Saorín, J. L., & Bonnet de León, A. (2014). Tecnologías digitales de bajo coste, para la creación de figuras tridimensionales de papel y cartón. Trabajo Final de Máster. La Laguna, Tenerife, España.
  • Saorín, J. L., de la Torre, J., Melian, D., Meier, C., & Lifante, Y. (2015). Competencia Creativa en estudios de grado en Ingenieria. CINAIC 2015. Madrid.
  • Saorín, J. L., de la Torre-Cantero, J., Melián, D., Meier, C., & Rivero, D. (2015a). Blokify: Juego de modelado e impresión 3D en tableta digital para el aprendizaje de vistas normalizadas y perspectiva. Digital Education Review, (27), 105-121.
  • Saorín, J. L., Meier, C., de la Torre-Cantero, J. L., Melián, D., & Rivero, D. (2015b). Juegos en tabletas digitales como introducción al modelado y la impresión 3D. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 16 (2), 129.
  • Schmidt, R., & Ratto, M. (2013). Design Tools for the Rest of Us: Maker Hardware Requires Maker Software. Conference Proceedings: FAB at CHI Workshop.
  • Shaw, M. (2001). Engineering Problem Solving: A Classical Perspective. Norwich, NY: Noyes Publications.
  • Smith, A., Hielsher, S., Dickel, S., Söderberg, J., & van Oost, E. (2013). Grassroots digital fabrication and makerspaces: Reconfiguring, relocating and recalibrating innovation? University of Sussex, SPRU Working Paper SWPS, (2) 1 23.
  • Smith, P. K., & Pellegrini, A. (2013). Learning through play. Encyclopedia on Early Childhood Development, 1 6.
  • Tatarkievicz, W. (1988). Historia de seis ideas: arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos.
  • Torrance, E.P. (1966). Torrance Tests of Creative Thinking. Lexington, MA: Personnel Press.
  • Walter-Herrmann, J., & Büching, C. (2013). FabLab: Of Machines, Makers and Inventors. Wetzlar: Majuskel medienproduktion Gmbh.
  • Winkelbach, S., Molkenstruck, S., & Wahl, F. (2006). Low-cost laser range scanner and fast surface registration approach. Joint Pattern Recognition Symposium. 4174, pp. 718 – 728. Berlin Heidelberg: Springer.
  • Zapatero Guillén, D. (2012). Creación de juegos personalizados para niños y adolescentes hospitalizados= The creation of personalized toys for children and adolescent hospitalized. ArDIn. Arte, Diseño e Ingeniería, 54-62 (1).