Retrato tridimensional mediante la utilización de tecnologías de fabricación digital de bajo coste en entornos educativos

  1. Jose L. Saorín 1
  2. Alejandro Bonnet de León 2
  3. Cecile Meier 3
  4. Jorge de la Torre-Cantero 1
  1. 1 Universidad de la Laguna, Departamento de Técnicas y Proyectos en Ingeniería y Arquitectura (España)
  2. 2 Universidad de la Laguna (España)
  3. 3 Universidad de la Laguna, Departamento de Bellas Artes (España)
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Any de publicació: 2018

Volum: 30

Número: 2

Pàgines: 295-309

Tipus: Article

DOI: 10.5209/ARIS.56796 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arte, individuo y sociedad

Resum

The study and representation of the shapes associated with the human body and the portrait is a part of the curriculum of the subjects of plastic, visual and audiovisual education in secondary education. Currently, the exercises are performed using traditional artistic techniques and in most cases in two-dimensional supports. When it comes to creating three dimensional models, often it is used clay or other molding elements and construction techniques. This implies the need to have the specific materials and tools to elaborate them. In this article, an activity is presented for the creation of digital and physical three-dimensional portraits, whose objective is that it can be carried out in secondary education centers. For this, low-cost 3D technologies will be used that do not require specific training, accessible for teachers and students. This activity has been carried out with two groups of teachers and students during the academic year 2015-2016. The results shows that this activity is feasible in a school environment and that 3D portraits can be obtained at low cost

Informació de finançament

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Adams Becker, S., Freeman, A., Giesinger Hall, C., Cummins, M., & Yuhnke, B. (2016). NMC/CoSN Horizon Report: 2016 K-12 Edition. Austin, Texas: The new Media Consortium.
  • Basagoiti, A. (2010). Plástica. Madrid: SM.
  • Bonnet de León, A., Meier, C., Saorín, J., de la Torre-Cantero, J., & Carbonell, C. (2017). Tecnologías de diseño y fabricación digital de bajo coste para el fomento de la competencia creativa. Arte, Individuo y Sociedad (29) 1, 85-100. doi:http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.51886
  • Canarias, G. d. (13 de Agosto de 2014). gobiernodecanarias.org. Obtenido de http://www.gobiernodecanarias.org/opencmsweb/export/sites/educacion/web/_galerias/descargas/curriculo-primaria/AnexoII_Primaria_Educacion_Artistica.pdf
  • Canarias, G. d. (15 de Julio de 2016). Boletín oficial de Canarias. Obtenido de https://sede.gobcan.es/cpji/boc
  • Canessa, E., Fonda, C., & Zennaro, M. (2013). Low-cost 3D Printing for Science, Education & Sustainable Development. Trieste, Italy: ICTP.
  • Cervera, M. G., Martínez, J. G., & Mon, F. E. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), pp. 74-83. doi:http://dx.doi.org/10.6018/riite2016/257631
  • Cervera, M., & Mon, F. (2013). Explorando el potencial educativo de los entornos virtuales 3D. Teoría de la Educación; Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(3), 302.
  • Gonizzi Barsanti, S., Remondino, F., & Visintini, D. (2012). Photogrammetry and Laser Scanning for Archaeological Site 3D Modeling - Some Critical Issues . Proceedings of the 2nd Workshop on The New Technologies for Aquileia. Aquileia, Italy.
  • Huelves, I., Carrasco, V., & Espinosa, J. (2014). DAR A CONOCER EL SOFTWARE LIBRE GIMP EN LAS ESCUELAS DE ARTE. Infolio(3). Recuperado el 10 de Julio de 2017, de http://www.infolio.es/articulos/huelves/software.pdf
  • Leakey, L., & Dzambazov, T. (2013). Prehistoric Collections and 3D Printing for Education. Low-cost 3d printing for Science, Education and Sustainable Development. Trieste (Italy).
  • Moreno Vera, J. R., Vera Muñoz, M. I., Miralles Martínez, P., & Trigueros Cano, F. J. (2013). El retrato en Educación Infantil: una propuesta didáctica sobre arte. CLIO & asociados, 249-266.
  • Muñoz-Repiso, A., & del Pozo, M. (2016). Análisis de las competencias digitales de los graduados en titulaciones de maestro. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 15(2), 155-168. doi:http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.155
  • Rodriguez, I., Soler, I., & Basurco, E. (2007). Educación Plástica y Visual I. Madrid: SM.
  • Roque, M. Á., & Valverde, R. (2012). La observación y percepción del entorno y modelos en el espacio a través de. Arte, educación y cultura. Aportaciones desde la periferia. Jaen.
  • Saorín, J., Meier, C., de la Torre-Cantero, J., Carbonell-Carrera, C., Melián-Díaz, D., & Bonnet de León, A. (2017). Competencia Digital: su relación con el uso y manejo de modelos 3D tridimensionales digitales e impresos en 3D. Edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 27-46. doi:https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6187
  • Winkelbach, S., Molkenstruck, S., & Wahl, F. (2006). Low-Cost Laser Range Scanner and Fast Surface Registration Approach. AGM, ser. LNCS, 4174, (págs. 718-728.). doi:http://dx.doi.org/10.1007/11861898_72