La grabación de videos cortos por estudiantes universitariosmotivación y evaluación en la docencia de las matemáticas

  1. González-Concepción, Concepción 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Year of publication: 2017

Issue: 25

Type: Article

More publications in: Anales de ASEPUMA

Abstract

We present an educational experience based on the ITCs devices in a context of university mathematics teaching as a tool for an active methodology. This activity, consisting of recording short videos by students, was carried out in the subject Mathematics I of the first year of Business Administration and Management Degree. Topics addressed the Real Functions Analysis, including implicit and homogeneous functions and integral calculus. Video recording activity, using media items, may be a potential substitute of paper activities. Overall, students were highly motivated by the experience as a complementary activity to the traditional classroom style (face to face learning). We achieved two main objectives: On the one hand, motivate knowledge and skills through the creativity and individual learning; on the other hand, observe and assess the students in action. Of course, this interesting activity could be fully integrated into the teaching-learning process.

Bibliographic References

  • Fernández March, A. (2010). “La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria”. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 11.
  • Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, C., Gutiérrez Castillo, J. J. (2017). Evaluación por y desde los usuarios: objetos de aprendizaje con Realidad Aumentada. Revista de Educación a Distancia, (53).
  • Cabero Almenara, J. (2000). “La utilización educativa del video. En Medios audiovisuales y nuevas tecnologías para la formación en el siglo XXI”, coordinadores Cabero-Almenara, J y otros (pp. 71-90). Diego Marín. EDUTEC, Murcia.
  • Álvarez, A. A. (2016). “Detección de necesidades de aprendizaje mediante el uso de una red social y del vídeo en una clase de francés lengua extranjera/Detection of learning needs by means of a social network and video in a class of french as a foreign language”. Revista de Comunicación de la SEECI, (39), 1-16.
  • Riveros, V., Mendoza, M. I., Castro, R. (2011). “Las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de instrucción de la matemática”. Quórum Académico, 8(15).
  • Pérez Dorta, L. (2016). Video sobre Representación Gráfica de cuatro funciones reales de variable real, Actividad de Matemáticas I, Grado en ADE, Universidad de La Laguna, Curso 2016-2017.
  • Díaz Rodríguez, S. (2016). Video sobre Integración de Riemann, Actividad de Matemáticas I, Grado en ADE, Universidad de La Laguna, Curso 2016-2017,
  • Machín Arráez, E. (2016). Video sobre Funciones Homogéneas, Actividad de Matemáticas I, Grado en ADE, Universidad de La Laguna, Curso 2016-2017,
  • Mesa Arzola, L. (2016). Video sobre Aplicación de las derivadas parciales en Economía y Empresa: Tipo de relación entre bienes ordinarios, Actividad de Matemáticas I, Grado en ADE, Universidad de La Laguna, Curso 2016-2017,
  • Callejas Vargas, J.A. (2016). Video sobre Funciones Implícitas de una y varias variables, Actividad de Matemáticas I, Grado en ADE, Universidad de La Laguna, Curso 2016-2017
  • Sáez, N. R. (2017). “¿Es preciso actualizar las estrategias de uso de los vídeos didácticos?”. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, (33).