Las administraciones locales como vigilantes del cumplimiento de la Ley de Transparencia por las entidades sin ánimo de lucro. Análisis del caso del Ayuntamiento de Barcelona

  1. Molina Rodríguez-Navas, Pedro 1
  2. Simelio Solà, Nuria 1
  3. Rodríguez Breijo, Vanessa 2
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revue:
Revista general de información y documentación

ISSN: 1132-1873 1988-2858

Année de publication: 2018

Volumen: 28

Número: 1

Pages: 61-93

Type: Article

DOI: 10.5209/RGID.60811 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista general de información y documentación

Résumé

The application of the new obligations established by the Transparency Law to certain non-profit organisations presents operational challenges for effective monitoring and control. However, for these organizations to gain the confidence of its stakeholders and to fight inefficient management, transparency is essential. This article presents a case study of the organisations that have received grants or public subsidies to the Barcelona City Council in 2016 are obliged to comply with the Law of Transparency of Catalonia. The principal aim is to determine if the organisations to which it grants subsidies are included among those that are subject to this legal requirement and if they really meet those requirements in order to allow the accountability of citizens. To evaluate transparency the TransparEnt project is used.  This is an own and proven methodology based on a series of indicators that evaluate the quality and transparency of the information. Therefore, there is no legal analysis of the Transparency Law, nor an assessment from this perspective, but we start to establish indicators based on the Transparency Law, to evaluate the information displayed on the websites of the organisations. The principal results show the difficulties of the Barcelona City Council to correctly monitor the transparency of the organizations. The conclusions propose the creation of shared resource structures and the reinforcement of training and awareness strategies to overcome the lack of tradition, knowledge and resources that both non-profit organisations and local public administrations suffer from.

Information sur le financement

Para determinar qué entidades están obligadas y cuáles no, a cumplir con la Ley de Transparencia de Cataluña, primero hemos agrupado las ayudas otorgadas por el Ayuntamiento de Barcelona para sumar todas las cantidades recibidas por una misma entidad y, a continuación, hemos añadido también las ayudas otorgadas por la Generalitat de Cataluña a estas entidades subvencionadas por el Ayuntamiento de Barcelona.

Financeurs

Références bibliographiques

  • Álvarez Espinar, M. (2014). Apertura y reutilización de datos públicos (Obertura i reutilització de dades publiques). Barcelona: Generalitat de Catalunya, Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió.
  • Arredondo Trapero, F. G.; Garza García, J. de la; & Vázquez Parra, J. C. (2014). Transparencia en las organizaciones, una aproximación desde la perspectiva de los colaboradores. Estudios Gerenciales, 30, 408-418. doi: 10.1016/j.estger.2014.06.007.
  • Arroyo-Almaraz, I.; Baladrón-Pazos, A.; & Martín-Nieto, R. (2013). La comunicación en redes sociales: percepciones y usos de las ONG españolas. Cuadernos de Información, 32, 77-88. http://dx.doi.org/10.7764/cdi.32.497.
  • Baamonde-Silva, X.; Martínez-Rolán, X.; & Míguez-González, M. I. (2016). Las ONG como agentes de transformación social. Del asistencialismo a la movilización. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 11 (1), 53-74. http://dx.doi.org/10.14198/ OBETS2016.11.1.04.
  • Baamonde-Silva, X. M.; García-Mirón, S. y Martínez-Rolán, X. (2017). Solidaridad y transparencia digital. Webs y redes sociales de las ONGS españolas de acción social. El profesional de la información, 26 (3), 438-446. doi: 10.3145/epi.2017.may.10.
  • Barranquero-Carretero, A. (2014). Comunicación, cambio social y ONG en España. Pistas para profundizar en la cultura de la cooperación desde los nuevos movimientos comunicacionales. El caso del 15M. COMMONS - Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital. 3 (1), 6-34.
  • Burger, R., & Owens, T. (2010). Promoting Transparency in the NGO Sector: Examining the Availability and Reliability of Self-Reported Data. World Development, 38 (9), 1263-1277. doi: 10.1016/j.worlddev.2009.12.018.
  • Coordinadora de ONG para el Desarrollo – España (2012). Indicadores de Transparencia y buen gobierno (versión ONGD). Madrid: Publicaciones Coordinadora. Disponible en http://webtransparencia.coordinadoraongd.org/wpcontent/uploads/Herramienta_Transparencia_y_Buen_Gobierno_Rev_Marzo_20121.pdf Consulta: 23/03/2018].
  • Darnton, A., & Martin, K. (2011). Finding frames: New ways to engage the UK public in global poverty. London: Oxfam.
  • Dopazo, M. P. (2012). Informes de Responsabilidad Social Corporativa (RSC): Fuentes de Información y Documentación. Revista General de Información y Documentación, 22, 279-305. doi: 10.5209/rev_RGID.2012.v22.39666.
  • Edelman. (2015). 2015 Edelman Trust Barometer. Disponible en: https://www.edelman.com/insights/intellectual-property/2015-edelman-trust-barometer/ [Consulta: 22/11/17].
  • Edelman. (2017). 2017 Edelman Trust Barometer. Disponible en: https://www.edelman.com/trust2017/ [Consulta: 13/11/17].
  • Fernández, R. & Ospina, R. I. (2012). Manual de autoevaluación sobre las prácticas de transparencia y rendición de cuentas. Iniciativa Regional de la sociedad Civil: Rendir Cuentas. Disponible en http://rendircuentas.org/AplicacionRendirCuentas/index.html [Consulta: 23/03/2018].
  • Fernández Ramos, S. & Pérez Monguió, J.M. (2014). Transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. Pamplona: Editorial Aranzadi.
  • Fernández Torres, M. J. (2013). Gestión de la comunicación en el sector no lucrativo español. Revista de Comunicación de la SEECI, XVII (30), 94-105. doi: 10.15198/seeci.2013.30.94-105.
  • Gálvez-Rodríguez, M. M.; Caba-Pérez, C.; & López-Godoy, M. (2016). NGOs efficiency and transparency Policy: the Colombian Case. Innovar, 26 (60), 67-82. http://dx.doi.org/10.15446/innovar.v26n60.55534.
  • García-López, M. (2012). Repensar la comunicación para la paz y la solidaridad desde lo participativo. Claves y propuestas. Razón y palabra, 81.
  • Gaventa, J., & McGee, R. (2013). The Impact of Transparency and Accountability Initiatives. Development Policy Review, 31 (1), s3-s28. doi: 10.1111/dpr.12017.
  • Herranz de la Casa, J. M. (2007). La gestión de la comunicación como elemento generador de transparencia en las organizaciones no lucrativas. Revista de Economía Publica, Social y Cooperativa, 57 (abril), 5-31.
  • LaPorte, T. M.; Demchak, C. C.; & DeJong, M. (2002). Democracy and bureaucracy in the age of the Web. Administration & Society, 34 (4), 411-446. doi: 10.1177/0095399702034004004.
  • Martín Pérez, V., & Martín Cruz, N. (2017). La web como mecanismo de transparencia de las ONG. Más allá de la certificación. Revista Española del Tercer Sector, 37 (cuatrimestre III), 159-190.
  • Martínez-Martínez, I. (coord.) (2011). Renovando el papel de las ONGD. Hacia la transformación social. Madrid: Plataforma 2015 y más.
  • Messeguer Yebra, J. (2014). Comentario a Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. Granada: Centro de Estudios Municipales y de Cooperación Internacional.
  • Molina Rodríguez-Navas, Pedro (2017). Criterios y herramientas para la transparencia de las entidades sin ánimo de lucro. En Linares Herrera, Manuel; Díaz Cuesta, José; del Valle Mejías, Mª Elena (Coord.), Innovación universitaria: digitalización 2.0 y excelencia en contenidos, Madrid: McGraw Hill, pp.571-577.
  • Molina Rodríguez-Navas, Pedro (2014). Transparència i qualitat de la informació de les entitats sense ànim de lucre. Manual i guia d’autoavaluació. Ajuntament de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible en: http://transpar-ent.info/wp-content/uploads/2016/02/Guia-autoavaluacio-ESAL-LPCCP-UAB.pdf. [Consulta: 23/03/2018].
  • Molina, P.; Simelio, N.; & Corcoy, M. (2017). Metodologías de evaluación de la transparencia: procedimientos y problemas. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 818-831. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1194.
  • Moreno, A.; Molina, P. & Simelio, N. (2017). Impacto de la Legislación Sobre Transparencia en la Información Publicada por las Administraciones Locales. El profesional de la información, 26 (3), 370-380. doi: 10.3145/epi.2017.may.03.
  • Navajo-Gómez, P. (2009). Planificación estratégica en organizaciones no lucrativas. Guía participativa basada en valores. Madrid: Narcea Ediciones
  • Nos-Aldás, E., & Santolino-Prieto, M. (2015). La Investigación en Comunicación y Cooperación en los nuevos escenarios de movilización social: ONGD, objetivos de justicia social y eficacia cultural. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 2 (4), 1-7.
  • Santolino-Prieto, M. (2010). Recuperando la esencia: las ONGD como agentes de comunicación para el cambio social. In T. Burgui-Jurío & J. Erro-Sala (eds.). Comunicando para la solidaridad y la cooperación: cómo salir de la encrucijada. Pamplona: Foro Comunicación, Educación y Ciudadanía, 221-256.
  • Szper, R., & Prakash, A. (2011). Charity watchdogs and the limits of information-based regulation. Voluntas, 22 (1), 112-141. doi: 10.1007/s11266-010-9156-2.
  • Valls, N. (2010). La transparència i la rendició de comptes al tercer sector. Reflexió i autodiagnòstic. Barcelona: Observatori del Tercer Sector. Disponible en http://governacio.gencat.cat/web/.content/qualitat_democratica/08_qd_i_associacions/arxius/transparencia.pdf [Consulta: 23/03/2018].
  • Vargas Díaz, C.D. (2011). La globalización del e-gobierno y la transparencia de la información pública. Collado Villalba, Madrid: Delta Publicaciones.
  • Villoria Mendieta, M. (2014). La publicidad activa en la Ley de transparencia, acceso a la información y buen gobierno: posibilidades e insuficiencias. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió.
  • Wences, I; Kölling, M & Ragone, S. (coords.) (2014) La Ley de Transparencia, Acceso a la Información Pública y Buen Gobierno. Una perspectiva acadèmica. Madrid: CEPC.