Dificultades en el reconocimiento de patrones entonativos por parte de estudiantes de ELE

  1. José Antonio Martín Gómez 1
  2. Josefa Dorta Luis 1
  3. Hirotaka Sensui 2
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Nanzan University
    info

    Nanzan University

    Nagoya, Japón

    ROR https://ror.org/042b6j696

Revue:
Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

ISSN: 1697-7467

Année de publication: 2017

Titre de la publication: Nuevas tendencias en didáctica de la lengua y la literatura: desafíos y perspectivas

Número: 2

Pages: 9-26

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.54104 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

Résumé

Previous studies (Cortés Moreno, 2005; Sensui, 2015) show that students of Spanish language have difficulties with some intonation and stress patterns in terms of both production and perception, which frequently leads to the incorrect identification of the modality of sentences. The objective of the present work is to study this type of difficulties in Japanese students of ELE in order to help develop specific learning resources that take into account the problem of the incorrect identification of modalities in the Spanish language; particularly in its southern-most varieties. To ensure that modality is perceived exclusively through prosodic features, we have designed a perceptive identification test using re-synthetized interrogative and declarative stimuli without lexical-semantic content, which have been obtained from natural utterances of two varieties of the Spanish language (a northern variety from the north of Madrid, and an Atlantic variety from the Canary Islands). We put forward two hypotheses: the first one establishes that judges will be able to identify the northern interrogative modality better, since this is generally taught as a standard; and the second one proposes that results obtained will allow identifying the prosodic features that are more difficult to recognise by Japanese students, which will help to improve the teaching of the main different patterns of the Spanish language, and hence diminish understanding errors

Références bibliographiques

  • Cortés Moreno, M. (2005). “Análisis experimental del aprendizaje de la acentuación y la entonación española por parte de hablantes nativos de chino”, in Phonica, 1: 1-25.
  • Dorta, J. (2008). “La entonación de las interrogativas simples en voz femenina. Zonas urbanas de las Islas Canarias”, in A. Turculet (ed.), La variation diathopique de l’intonation dans le domain roumain et roman. Rumanía: Presses de l’Université «Al. I. Cuza» de Iaşi, 123-150.
  • Dorta, J. (ed.) (2013). Estudio comparativo preliminar de la entonación de Canarias, Cuba y Venezuela. Madrid-Santa Cruz de Tenerife: La Página ediciones S/L, Colección Universidad.
  • Dorta, J. & Martín, J.A. (2014). “Estudio preliminar de la fonética y fonología de la entonación de La Habana en el marco de AMPER-Cuba”, in Y. Congosto, M.L. Montero and A. Salvador (eds.), Fonética Experimental, Educación Superior e Investigación. T. III. Madrid: Editorial Arco Libros, 189-210.
  • Dorta, J., Martín, J.A. & Díaz, C. (2015). “Continuidad prosódica en habla experimental y espontánea de Canarias y Cuba: variación y rango tonal en las interrogativas no pronominales”, in K. Kragh and J. Lindschouw (eds.), Les variations diasystématiques et leurs interdépendances dans les langues romanes. Strasbourg: Académie Royale des Sciences et Belles-lettres de Danemark et du Lektor Knud Henders Legatfond, 145-159.
  • Fernández Lázaro, G. (2009). “Aprendiendo prosodia: la entonación”, in Cuadernos CANELA (Confederación Académica Nipona, Española y Latinoamericana), 21: 105-118.
  • Fernández Lázaro, G., Fernández Alonso, M. & Kimura, T. (2013). “Corrección de errores de pronunciación para estudiantes japoneses de ELE”, póster presentado en XXV Congreso CANELA (Confederación Académica Nipona, Española y Latinoamericana),Universidad ICU, Mitaka, Tokyo.
  • Fernández Planas, A.Ma., Dorta, J., Roseano P., Díaz, CH., Elvira García, W., Martín Gómez, J.A. & Martínez Celdrán, E. (2015). “Distancia y proximidad prosódica entre algunas variedades del español: un estudio dialectométrico a partir de datos acústicos”, in RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 53, 2:13-45.
  • Hara, M. (1990). “Método de enseñanza de la pronunciación española a los alumnos japoneses”. Actas del segundo congreso nacional de ASELE, 371-379.
  • Kimura, T., Sensui, H., Takasawa, M. & Toyomaru, A. (2008). “El tono HLH* una señal perceptiva que indica un límite”, in Language Design Special Issue, 2: 73-81.
  • Kimura, T., Sensui, H., Takasawa, M., Toyomaru, A. & Atria, J.J. (2010). “On Sentence-type Discrimination Strategies of Japanese Learners of Spanish An Evidence from the HLH* Tone”. Poster presented in The Fourth European Conference on Tone and Intonation (TIE4), Universidad de Estocolmo, Campus Frescati.
  • Kimura, T., Sensui, H., Takasawa, M., Toyomaru, A, & Atria, J.J. (2012). “Influencia de la entonación española en la percepción del acento por parte de estudiantes japoneses”, in Estudios de Fonética Experimental, XXI: 11-42.
  • Kori, S. (2015). “Nihongo no Bunmatsu Intoneshon no Shurui to Meisho no Saikento [Inventory of sentence-final intonation in Tokyo Japanese: A revisited study]” (en japonés), in Gengo Bunka Kenkyu [Studies in Language and Culture], 41: 85-107.
  • Kubozono, H. (1999). “Mora and Syllable”, in Natsuko Tsujimura (ed.), The Handbook of Japanese Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell, 31-61.
  • Martínez Celdrán, E. & Fernández Planas, A.M. (2003-2015). Atlas Multimèdia de la Prosòdia de l’Espai Romànic. Available from: http://stel.ub.edu/labfon/amper/cast/index_ampercat.html, accesed 1 Jun, 2016.
  • Morimoto, Y. (2007). “Algunas aportaciones en torno a los elementos clave de la pronunciación española para los hablantes nativos del japonés”, in Bunka Ronshu [The Cultural review] (Waseda Shogaku Dokokai, Universidad Waseda, Facultad de Comercio), 30: 169-187.
  • Sensui, H. (2014). “Nihonjin Supeingo Gakushusha no Hatsuwa ni Okeru Inritsuteki Tokucho ni Kansuru Keisu Sutadii [A Case Study on Some Prosodic Characteristics of Japanese Students of Spanish]” (en japonés), in Academia (Bungaku Gogaku Hen) [Journal of Nanzan Academic Society ACADEMIA Literature and Language] (Universidad Nanzan), 96: 21-55.
  • Sensui, H. (2015). Un estudio fonético experimental sobre la percepción de la entonación de oraciones declarativas e interrogativas del español por hablantes nativos y estudiantes japoneses. Ph.D dissertation, Sophia University, Tokyo.
  • Sensui, H., Kimura, T., Takasawa, M. & Toyomaru, A. (2008). “Supeingo ni Okeru HLH* Oncho no Kyokai Kakutei Kino ni Kansuru Chikaku Jikken Kenkyu [Un estudio experimental perceptivo sobre la función demarcativa del tono HLH* del español]” (en japonés), in Romansugo Kenkyu [Studia Romanica] (Societas Japonica Studiorum Romanicorum), 41: 52-60.
  • Sunden, C. (2013). “Grupu Katsudo o Toriireta Shokyu Supeingo Kyouiku no Kokoromi [Una prueba en una clase elemental de español, usando actividades en grupo]” (en japonés), in Gaikokugo Kyoiku Forum [Forum for Foreign Language Education] (Universidad de Kansai), 12: 147-156.
  • Takasawa, M., T. Kimura, H. Sensui, A. Toyomaru & J.J. Atria (2012). “Percepción de la entonación en oraciones compuestas declarativas e interrogativas en español por estudiantes japoneses de español”, in Hispánica (Asociación Japonesa de Hispanistas), 56: 97-112.
  • Ura, M. (2010). “Gakyshu Iyoku o Takameru Supeingo Jugyo no Ichi Kosatsu [A study of Spanish language class for increasing motivation for learning]” (en japonés), in Bunkyo Daigaku Kokusaibu Kiyo [Journal of the Faculty of International Studies Bunkyo University], 20, (2):17-35.