Porno futureEstética del totalitarismo en la bilogía Latex y Shock, de Michael Ninn

  1. David Fuentefría Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Ano de publicación: 2017

Número: 15

Páxinas: 179-201

Tipo: Artigo

DOI: 10.24310/fotocinema.2017.v0i15.3515 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Resumo

During the 1990s, before the definitive changes introduced by the digital age, in industry and the distribution of pornography, some directors gained a marked role due to their willingness to elevate the genre to new artistic standards. The heterosexual american porn amply highlighted Michael Ninn, who, with his duology Latex (1995) and Shock (1996), was interned in unexplored technical languages, serving at the same time a particular aesthetic about sex and domination in totalitarian regimes, which also act as plot axis of both films. This article explores his contributions in this last plane, traveling the two films by a brief analysis of the historical fascination with the relationship between submission and eroticism, the active connections and technical keys of the two films, and the exclusive application of these concepts to the traditional display of the sexual act with that Ninn engineered them.

Referencias bibliográficas

  • Blom, P. (2016). La fractura. Vida y cultura en Occidente, 1918-1938. Barcelona: Anagrama.
  • Corazón, A. (2013). La vida sexual en la Unión Soviética. Recuperado de: http://www.jotdown.es/2013/07/la-vida-sexual-en-la-union-sovietica
  • Cortés, J.M. (2010). La Ciudad Cautiva. Control y vigilancia en el espacio urbano. Madrid: Akal.
  • Foster Wallace, D. (2009): Hablemos de langostas. Barcelona: Debolsillo.
  • Gonzáles, J.D. (2012). Cuerpo y obscenidad en los medios: un acercamiento estético a la mediación intersubjetiva de la pornografía. Tesis presentada para optar al título de Magister en Estética. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/9159/1/71365712.2012.pdf
  • Hernández, C., Crespo, M. (2013). Apuntes sobre una sociología del porno. Apuntes de investigación del CECYP. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S185198142013000200002
  • Meléndez, F., en VV.AA. (2004). Porn studies. Durham: Duke University Press.
  • Orwell, G. (1980). 1984. Recuperado de: https://blog.smaldone.com.ar/pdf/1984-bilingue.pdf
  • Pagés, N., Rubí, N. (2012). Eros Ausente: apuntes sobre la erotización del nazismo. Revista de Estudios sobre genocidio. Recuperado de http://revistagenocidio.com.ar/wp-content/uploads/2013/05/025-a048.pdf
  • Posada, S. (2017). El mejor crítico de cine porno se destapa. Entrevista a Lucas Soler. Recuperado de: http://www.soho.co/historias/articulo/el-mejor-critico-de-cineporno-se-destapa/30867
  • Purcell, N. (2012). Violence and the pornographic imaginary. The politics of sex, gender and agression in harcore pornography. Routledge: Nueva York.
  • Ruiz-Tagle, J. (2013). Creatividad y estereotipia en el sadomasoquismo. Revista Nomadías. Recuperado de http://www.nomadias.uchile.cl/index.php/NO/article/viewFile/2994 4/31723
  • Sade, Marqués de (Sin Fecha). Juliette, o las prosperidades del vicio. Recuperado de http://seronoser.free.fr/sade/1800%20Juliette%201.pdf
  • Sontag, S. (2011). Bajo el signo de Saturno. Barcelona: Debolsillo.
  • Zavala, I. (2014). La impudicia y lo obsceno en la cultura concemporánea. Errancia, revsita de Psicoanálisis, Teoría Crítica y Cultura. Recuperado de: http://www.iztacala.unam.mx/errancia/v9/PDFS_1/TEXTO%20LIT ORALES%201%20ERRANCIA%209.pdf
  • Zamiatin, E. (2008). Nosotros. Madrid: Akal.