Análisis de la ansiedad competitiva en jugadores jóvenes de waterpolo en función del género y rendimiento

  1. Borges Hernández, Pablo José 1
  2. Argudo Iturriaga, Francisco Manuel 3
  3. Ruiz Barquín, Roberto 3
  4. Ruiz Lara, Encarnación 2
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad Católica San Antonio Murcia
  3. 3 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2020

Issue: 38

Pages: 20-25

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V38I38.73450 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The aim of this study was to analyze the relationship between competitive anxiety and performance in young water polo players according to gender and classification. The sample was composed by 368 youth water polo players (102 girls and 166 boys) who participated in the male and female Youth Spanish Championship by Autonomic Federations. The Spanish version of the Sport Anxiety Scale (SAS-2) was used for the measurement of anxiety. Significant differences were found when considering the classification in boys (p <.05); and in «Loss of focus» variable (p <.01) when analyzing the sample by gender. In conclusion, anxiety levels are higher in children, with this variable relating to better sport performance in male water polo players; however, it is not possible to statistically confirm that it plays the same role in girls.

Bibliographic References

  • Abrahamsen, F. E., Roberts, G. C., & Pensgaard, A. M. (2006). An examination of the factorial structure of the Norwegian version of the sport anxiety scale. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 16(5), 358-363. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2005.00511.x
  • Abrahamsen, F. E., Roberts, G. C., & Pensgaard, A. M. (2008). Achievemengoals and gender effects on multidimensional anxiety in national elite sport. Psychology of Sport and Exercise, 9(4), 449-464. doi:10.1016/jpsychsport.2007.06.005.
  • Anshel, M. H. (1995). Anxiety. In T. Morris & J. Summers (eds.): Sport Psychology: Theory, applications and issues (pp. 29-62). Brisbane, CA: John Wiley and Sons.
  • Anshel, M. H., Freedson, P., Hamill, J., Haywood, K., Horvat, M., & Plowman, S. (1991). The dictionary of the exercise and sport sciences. Campaign, IL: Human Kinetics.
  • Cecchini, J. A., González, C., Carmona, A., & Contreras, O. (2004). Relaciones entre clima motivacional, la orientación de meta, la motivación intrínseca, la auto-confianza, la ansiedad y el estado de ánimo en jóvenes deportistas. Psicothema, 16(1), 104-109.
  • Cervantes, J. C., Rodas, G., & Capdevila, L. (2009). Heart-rate variability and precompetitive anxiety in swimmers. Psicothema, 21(4), 531-536.
  • Cox, R. H., & Cox, R. (2008). Psicología del deporte: conceptos y sus aplicaciones. Madrid, Editorial Médica Panamericana.
  • Cheng, W. K., Hardy, L., & Markland, D. (2009). Toward a three – dimensional conceptualization of performance anxiety: Rationale and initial measurement development. Psychology of Sport and Exercise, 10(2), 271-278. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.08.001
  • Dunn, J. G., & Dunn, J. C. (2001). Relationship among the Sport Competition Anxiety Test, the Sport Anxiety Scale and the Collegiate Hockey Worry Scale. Journal of Applied Sport Psychology, 13(4), 411-429, https://doi.org/10.1080/104132001753226274
  • García-Marín, P., & Argudo, F. M. (2017). Water polo: technical and tactical shot indicators between winners and losers according to the final score of the game. International Journal of Performance Analysis in Sport, 17(3), 334-349. https://doi.org/10.1080/24748668.2017.1339258
  • Gutierrez, M., Espino, O., Palenzuela, D. L., & Jiménez, A. (1997). Ejercicio físico regular y reducción de la ansiedad en jóvenes. Psicothema, 9(3), 499-508.
  • LeUnes, A., Hayward, S. A., & Daiss, S. (1988). Annotated bibliography on the Profile of Mood States in sports. Journal of Sport Behavior, 11(4), 213-240.
  • Lois, G., & García, E. M. (2001). Bienestar, salud y ejercicio físico: práctica deportiva y opinión de los adolescentes. Trabajo presentado en el XIII Congreso Nacional de Psicología del deporte y la Actividad física. Pontevedra, España.
  • Luis-de Cos, G., Arribas-Galarraga, S., Luis-de Cos, I., & Arruza, J. A. (2019). Competencia motriz, compromiso y ansiedad de las chicas en Educación Física (Motor competence, commitment, and anxiety in girls during physical education classes). Retos, 36(2), 231-238.
  • Martens, R. (1977). Sport competition anxiety test. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Martens, R., Burton, D., Vealey, R. S., Bump, L. A., & Smith, D. E. (1990). Development and validation of the competitive state anxiety inventory-2. In R. Martens, R. S. Vealey & D. Burton (Eds.), Competitive Anxiety in Sport (pp. 117-190). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Montero, I., & León, O. (2007). A guide for naming research studies in psychology. International Journal of Clinical Health y Psychology, 7(3), 847-862.
  • Nuñez, A., & García-Mas, A. (2017). Relación entre el rendimiento y la ansiedad en el deporte: una revisión sistemática. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (32), 172-177.
  • Ponseti, F. J., Sesé, A., & García-Mas, A. (2016). The impact of competitive anxiety and parental influence on the performance of young swimmers. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(2), 229-237.
  • Ponseti, F. J., García-Mas, A., Cantallops, J., & Vidal, J. (2017). Diferencias de sexo respecto de la ansiedad asociada a la competición deportiva. Retos, 31, 193-196.
  • Ramis, Y., Torregrosa, M., Viladrich, C., & Cruz, J. (2010). Adaptación y validación de la versión española de la Escala de Ansiedad Competitiva SAS-2 para deportistas de iniciación. Psicothema, 22(4), 1004-1009.
  • Ramis, Y., Viladrich, C., Sousa, C., & Jannes, C. (2015). Exploring the factorial structure of the Sport Anxiety Scale-2: Invariance across language, gender, age and type of sport. Psicothema, 27(2), 174-181.
  • Rice, S. M., Gwyther, K., Santesteban-Echarri, O., Baron, D., Gorczynski, P., Gouttebarge, V., ... & Purcell, R. (2019). Determinants of anxiety in elite athletes: a systematic review and meta-analysis. British Journal of Sports Medicine, 53(11), 722-730.
  • Rodríguez, J. P., Peñaranda-Florez, D. G., Pereira-Rodríguez, P., Pereira-Rodríguez, R., Quintero-Gómez, J. C., Marín-Herrera, L., & Cruz-León, E. H. (2019). Niveles de depresión y ansiedad en jugadores masculinos de rugby de primera división en Colombia. Revista Peruana de ciencia de la actividad física y del deporte, 6(2), 758-765.
  • Ruiz-Juan, F., Zarauz, A., & Flores-Allende, G. (2016). Ansiedad precompetitiva en corredores de fondo en ruta en función de sus variables de entrenamiento. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (30), 110-113.
  • Salkind, N. (1999). Métodos de investigación. México: Prentice Hall.
  • Sánchez, Á., González, E., Ruiz, M., San Juan, M., Abando, J., De Nicolás, L., & García, F. (2001). Estados de ánimo y rendimiento deportivo en fútbol: ¿existe la ventaja de jugar en casa? Revista de Psicología del Deporte. 10(2), 197-209.
  • Sancho, A. Z., Ruiz-Juan, F., Flores-Allende, G., & García, M. E. (2017). Percepción del éxito en maratonistas en función de sus hábitos de entrenamiento. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 32(2), 111-114.
  • Smith, R.E. (1989). Athletic stress and burnout: Conceptual models and intervention strategies. En D. Hackfort y C. D. Spielberger (Eds.): Anxiety in sports: An international perspective (pp. 183-201). Nueva York, NY: Hemisphere.
  • Smith, R. E., & Smoll, F. L. (2004). Anxiety and coping in sport: Theoretical models and approaches to anxiety reduction. En T. Morris & J.J. Summers (Eds.), Sport psychology: Theories, applications, and issues (2), (pp. 294-321) Sydney, Australia: Wiley.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., Cumming, S. P., & Grossbard, J. R. (2006). Measurement of multidimensional sport performance anxiety in children and adults: The Sport Anxiety Scale-2. Journal of Sport and Exercise Psychology, 28(4), 479-501. DOI: 10.1123/jsep.28.4.479
  • Spielberger, C. D. (1966). Theory and research on anxiety. In C. D. Spielberger (Ed.): Anxiety and behaviour (pp. 3-20). New York: Academic Press.
  • Weinberg, R. S., & Gould, D. (2010). Fundamentos De Psicologia Del Deporte y Del Ejercicio Fisico. Madrid, Editorial Médica Panamericana.
  • Woodman, T., & Hardy, L. (2003). The relative impact of cognitive anxiety and self-confi dence upon sport performance: A meta-analysis. Journal of Sports Sciences, 21(6), 443-457. doi:10.1080/0264041031000101809.