Inteligencia fluida, memoria de trabajo, fluidez lectora y comprensión de lectura en escolares chilenos

  1. Marcela Bizama M. 1
  2. Darling Saldaño 1
  3. Cristina Rodríguez 2
  1. 1 Universidad de Concepción
    info

    Universidad de Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/0460jpj73

  2. 2 Facultad de Psicología, Universidad de La Laguna, Tenerife
Revista:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Ano de publicación: 2019

Volume: 17

Número: 48

Páxinas: 295-316

Tipo: Artigo

DOI: 10.25115/EJREP.V17I48.2251 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Electronic journal of research in educational psychology

Resumo

Introduction: Existing studies of the variables that can impact reading comprehension at intermediate levels of Primary Education are not entirely conclusive. The present study analyzes the contribution to reading comprehension made by domain-general skills, such as fluid intelligence (Gf) and working memory (WM), and domain-specific skills, such as accuracy and speed. Method: A sample of 98 Chilean third graders participated in the study. Measures of fluid intelligence, working memory, reading fluency (speed and accuracy) and reading comprehension were administered. Results: The study revealed the significant contribution made by the general and specific domains to reading comprehension. The unique contribution of Gf and WM to the prediction of reading comprehension was similar to that of reading speed. Accuracy was not found to make a significant contribution. Discussion and Conclusions: The implications and relevance of the findings with regard to psycho-pedagogical and educational practice at intermediate levels of Primary School are discussed.

Información de financiamento

Este estudio fue financiado por CONICYT Chile, Proyecto FONDECYT Regular 1161213 y el Ministerio de Economía y Competitividad de España, Programa Ramón y Cajal RYC-2014-16948

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Allington, R. (2006). Fluency: still waiting after all these years. In S. J. Samuels and Alan E. Farstrup (Eds.). What research has tos ay about fluency instruction (pp. 94-105). Newark. DE: International Reading Association.
  • Alloway, T. P., Gregory, D. (2013). The predictive ability of IQ and working memory scores in literacy in an adult population. International Journal of Educational Research, 57, 51-56.
  • Arán-Filippetti V. y López, M.B.(2016). Predictores de la comprensión lectora en niños y adolescentes: el papel de la edad, el sexo y las funciones ejecutivas. Cuadernos de Neuropsicología, 10, (1).
  • Alvarez-Cañizo, M., Suárez-Coalla, P., Cuetos, F. (2015). The Role of Reading Fluency in Children's Text Comprehension. Frontiers Psychology, 27;6:1810. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01810.
  • Baddeley, A. (1996). Exploring the central executive. The Quarterly Journal of Experimental Psychology A: Human Experimental Psychology, 49(1), 5-28.
  • Baker, D. L., Biancarosa, G., Park, B. J., Bousselot, T., Smith, J.-L., Baker, S. K., Tindal, G. (2014). Validity of CBM measures of oral reading fluency and reading comprehension on high-stakes reading assessments in Grades 7 and 8. Reading and Writing, 28(1), 57-104. http://doi.org/10.1007/s1145-014-9505-4
  • Bravo, L., Villalón, M. y Orellana, E. (2002). La conciencia fonológica y la lectura inicial en niños que ingresan a primer año básico. Psykhé. 11 (1), 175-182.
  • Bravo, L. Villalón, M. y Orellana, E. (2004). Los procesos cognitivos y el aprendizaje de la lectura inicial: diferencias cognitivas entre buenos lectores y lectores deficientes. Estudios Pedagógicos, Nº 30, 7-19. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052004000100001.
  • Batey, M. Fhurman, A. Safiullina, X. (2010). Intelligence, general knowledge and personality as predictors of creativity. Learning and Individual Differences, 20, 532–535. http://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.04.008
  • Bizama, M., Arancibia, B. y Sáez, K. (2011). Evaluación de la conciencia fonológica en párvulos de nivel transición 2 y escolares de primer año básico, pertenecientes a escuelas de sectores vulnerables de la provincia de Concepción, Chile. Onomazein, 23(1), 81–103. https://doi.org/10.4067/S0718-09342012000300001
  • Bizama, M. Arancibia, B. y Sáez, K. (2013). Intervención Psicopedagógica Temprana en Conciencia Fonológica como Proceso Metalingüístico a la base de la Lectura en niños de 5 a 6 años socialmente vulnerables. Estudios Pedagógicos, XXXIX, Nº 2: 25-39.
  • Cain, K., Oakhill, J., Bryant, P. (2004). Children's reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills. Journal of educational psychology, 96(1), 31.
  • Calero, A. (2014). Fluidez lectora y evaluación formativa. Revista Investigación sobre Lectura 33-48.
  • Calet, N. (2014). Efectos del entrenamiento en fluidez lectora sobre la competencia lectora en niños de Educación Primaria: el papel de la prosodia. Tesis Doctoral disponible en:http://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/29953/22209797.pdf?sequence=1isAllowed
  • Calet, N., Defior, S. Gutiérrez-Palma, N. (2015). A cross-sectional study of fluency and reading comprehension in Spanish primary school children. Journal of Research in Reading, 38, 3, 272-285.
  • Carretti, B., Borella, E. Cornoldi, C. De Beni, R. (2009). Role of Working Memory in Explaining the Performance of Individuals with Specificic Reading Comprehension Difficulties: a Meta- analysis. Learning and Individuals Differencies, 19: 246-251. DOI: 10.1016/j.lindif.2008.10.002.
  • Cattell, R. Cattell, A. (1999). Manual Test de Factor G. Escala 1. Madrid: TEA.
  • Corso, H. V., Cromley, J. G., Sperb, T., Salles, J. F. (2016). Modeling the relationship among reading comprehension, intelligence, socioeconomic status, and neuropsychological functions: The mediating role of executive functions. Psychology Neuroscience, 9(1), 32-45. https://doi.org/10.1037/pne0000036
  • Cuetos, F. (2008). Psicología de la Lectura. España: Wolters Kluwer Educación.
  • Cuetos, F., González, J. y De Vega, M. (2015). Psicología del Lenguaje. España: Médica Panamericana.
  • Cuetos, F., Molina, F, Molina MI., Suárez-Coalla P. y Llenderrozas MC. (2017) Validación del test para la detección temprana de las dificultades en el aprendizaje de la lectura y escritura. Revista Pediatría Atención Primaria, 19:241-6.
  • De Mier, V. M., Borzone, M. A., y Cupani, M. (2012). La fluidez lectora en los primeros grados: relación entre habilidades de decodificación, características textuales y comprensión. Un estudio piloto con niños hablantes de español. Revista Neuropsicología Latinoamericana ISSN 2075-9479, 4(1), 18-33. https://neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/79/73
  • Flores-Macías, C., Jiménez, J.E. y García, E. (2015). Procesos cognoscitivos básicos asociados a las dificultades en comprensión lectora de alumnos de secundaria. RMIE, 20, núm. 65, 581-605 (ISSN: 14056666)
  • Fuchs, D., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Bryant, V. J., Hamlett, C. L., Lambert, W. (2012). First-grade cognitive abilities as long-term predictors of reading comprehension and disability status. Journal of learning disabilities, 45(3), 217-231.
  • Fumagalli, J., Barreiro, J. y Jaichenko, V-I. (2017). Fluidez lectora en niños: cuáles son las habilidades subyacentes. OCNOS-Revista de Estudios sobre la Lectura, 16 (1): 50-61. DOI 10.18239/ocnos_2017.16.1.1332.
  • García, González y García (2013). García Vidal J., González Manjón D. y García Ortiz B. (2013). Batería para la Evaluación de la Competencia Lectora EVALEC. Madrid: EOS.
  • Garzón, M. C., Jiménez, M. E. y Seda, I. (2008). El teatro de lectores para mejorar la fluidez lectora en niños de segundo grado. Lectura y Vida, 1, 33-44.
  • Gómez-Veiga, I, Vila, O., García-Madruga, J.A., Contreras, A. y Elozúa, M.R. (2013). Comprensión lectora y procesos ejecutivos de la memoria operativa. Psicología Educativa, 19, 103-111.
  • Gómez Zapata, E., Defior, S., y Serrano, F. (2011). Mejorar la fluidez lectora en dislexia: diseño de un programa de intervención en español. Escritos de Psicología / Psychological Writing, 4(2), 65–73. https://doi.org/10.5231/psy.writ.2011.1007.
  • González-Trujillo, M. C., Calet, N., Defior, S., Gutiérrez-Palma, N. (2014). Escala de fluidez lectora en español: midiendo los componentes de la fluidez. Estudios de Psicología, 35(1), 117-136. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/02109395.2014.893651.
  • Hudson, R.F. (2011). Fluency problems: Where and how to intervene. In R. O´Connor P. Vadasy (Eds.), Handbook of Reading Interventions, Guilford Press.
  • Hudson, R.F., Lane, H.B. Pullen, P.C. (2005). Hudson, R. F., Lane, H. B. Pullen, P. C. (2005). Reading fluency assessment and instruction: What, why, and how? The Reading Teacher, 58, 702-714. http://dx.doi.org/10.1598/RT.58.8.1
  • Jiménez, J., García de La Cadena, C. Bizama, M., Flores, (2013). Un enfoque transcultural en el estudio de las dificultades de aprendizaje en lectura: los casos de España, Guatemala, Chile, Ecuador y México. Revista de Psicología y Educación, 8(2), 13-29
  • Kaufman, J. Beghetto, R. (2009). Beyond Big and Little: The Four C Model of Creativity. Review of General Psychology. American Psychological Association. Vol. 13, No. 1, 1. DOI: 10.1037/a0013688.
  • Kim, Y. Pallante, D. (2012). Predictors of reading skills for kindergartners and first grade students in Spanish: A longitudinal study. Reading and Writing 23(1). DOI: 10.1007/s11145-010-9244-0
  • Korzeniowski, C., Cupani, M., Ison, M., y Difabio, H. (2016). Rendimiento escolar y condiciones de pobreza: el rol mediador de las funciones ejecutivas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14 (3), 474-494.
  • León, A., Amaya, S. y Orozco, D. (2012). Relación entre comprensión lectora, inteligencia y desempeño en pruebas saber pro en una muestra de estudiantes universitarios. Cultura, Educación y Sociedad 3(1), 187-204.
  • Lopetegui, MS., Rossi, L. y Neer, R. (2009). Escala de inteligencia para adultos de Wechsler. Wais - III. Indice de comprensión verbal: Normas para los subtests: Vocabulario, analogías e información, para la Ciudad de La Plata edades: 16 a 24 años. Revista de Psicología, 10, 223,236. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4409/pr.4409.pdf.
  • Medina, A. Moreno, A., Gajardo A. y Fundación Educacional Arauco (2009). Pruebas de Comprensión Lectora y Producción de Textos (CL-PT). Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.
  • Meisinger, E.B., Bradley, B.A., Schwanenflugel, P. J., Kuhn, M.R. (2010). Teachers’ Perception of Word Callers and Related Literacy Concepts. School Psychology Review, 39(1), 54-68.
  • National Reading Panel Report (2000). Teaching children to read: An evidence based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups. Bethesda, MD: National Institute of Child Health and Human Development. Disponible en: http://www.nationalreadingpanel.org/
  • Nichols, W., Rupley, W. Rasinski, T. (2008). Fluency in Learning to Read for Meaning: Going Beyond Repeated Readings. Literacy Research and Instruction, 48,1, 1:13. DOI: https://doi.org/10.1080/19388070802161906
  • Ningrum Wibowo, Intelligence Quotient (IQ) as a Predictor of Reading Comprehension and Writing Achievement of EFL Learners (2017). Humanities and Management Sciences), Vol. 5 No.1, 221-228. Disponible en: https://media.neliti.com/media/publications/135575-EN-intelligence-quotient-iq-as-a-predictor.pdf
  • Outón, P., y Suárez A. (2011). Las dificultades de exactitud y velocidad lectoras en escolares de segundo de Educación Primaria. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 153-161.http:/webs.uvigo.es/reined/.
  • Paige, D. D., Rasinski, T., Magpuri-Lavell, T., Smith, G. S. (2014). Interpreting the Relationships among Prosody, Automaticity, Accuracy, and Silent Reading Comprehension in Secondary Students. Journal of Literacy Research, 46(2), 123-156. doi: http://doi.org/10.1177/1086296X14535170.
  • Primor, L., Pierce, M. E., Katzir, T. (2011). Predicting reading comprehension of narrative and expository texts among Hebrew-speaking readers with and without a reading disability. Annals of Dyslexia, 61, 242–268. http://dx.doi.org/10.1007/ s11881-011-0059-8
  • Ramírez, A. y Rosas, R. (2010). Prueba WISC III versión chilena- Santiago de Chile: Ediciones UC.
  • Rasinski, T.V. Samuels, J. (2011). Reading fluency: What it is and what it is not. En What Research Has to Say About Reading Instruction, IV Edition, 94-114. Samuels Farstrup (eds). International Reading Association.
  • Rasinski, T.V., Reutzel, R., Chard, D. Linan, S. (2011). Reading fluency. En Handbook of Reading Research, Vol. IV, 286-319.
  • Seigneuric, A. Ehrlich, M.F. (2005). Contribution of working memory capacity to children’s reading comprehension: A longitudinal investigation. Reading and Writing 18:617–656. DOI 10.1007/s11145-005-2038-0.
  • Solé, I. (2002). Estrategias de Lectura. Barcelona: Graó- ICE.
  • Sprenger-Charolles, L., Colé, P., Serniclaes, W. (2006). Reading Acquisition and Developmental Dyslexia. London: Psychology Press.
  • Stelzer,F., Andrés, M., Canet-Juric, L e Introzzi, I. (2016). Memoria de trabajo e inteligencia fluida. Una revisión de sus relaciones. Acta de Investigación Psicológica, 6 (1), 2302 – 2316-https://doi.org/10.1016/S2007-4719(16)30051-5
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics, 6th edn Boston. Ma: Pearson.
  • Torgesen, J.K. Hudson, R. (2006). Reading fluency: critical issues for struggling readers. In S.J. Samuels and A. Farstrup (Eds.). Reading fluency: The forgotten dimension of reading success. Newark, DE: International Reading Association.
  • Tiu Jr, R. D., Thompson, L. A., Lewis, B. A. (2003). The role of IQ in a component model of reading. Journal of Learning Disabilities, 36(5), 424-436.
  • Verhoeven, L., Perfetti, C. (2008). Advances in text comprehension: Model, process and development. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 22(3), 293-301.
  • Verhoeven, L., Van Leeuwe, J. (2008). Prediction of the development of reading comprehension: A longitudinal study. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 22(3), 407-423.
  • Ziegler, J. C., Bertrand, D., Tóth, D., Csépe, V., Reis, A., Faísca, L. Blomert, L. (2010). Orthographic depth and its impact on universal predictors of reading: a cross-language investigation. Psychological Science, 21(4), 551–559. https://doi.org/10.1177/0956797610363406