Aprender a vivir. Existencia, pensamiento, huella en/de Derrida.

  1. Fernández Agis, Domingo 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Pensamiento: Revista de investigación e Información filosófica

ISSN: 0031-4749 2386-5822

Year of publication: 2020

Issue Title: mayo-agosto

Volume: 76

Issue: 289

Pages: 277-295

Type: Article

DOI: 10.14422/PEN.V76.I289.Y2020.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Pensamiento: Revista de investigación e Información filosófica

Abstract

In this paper I approach the problem of the Nietzschean heritage in the thought of Jacques Derrida as a basis for raising the question of the footprint of the latter in current philosophy. For this, I approach the relationship between life and ideal of life, as both thought. Starting from this aspect, I pose the problem of the relationship between life and work, the question of personal identity, the assessment of thought as a critical activity and the question of the possibility of the impossible, which is central to Derridian thought. Through all this, I intend to highlight the enormous future projection that in my opinion Derrida’s work has.

Bibliographic References

  • Alain (1985). Propos sur les pouvoirs. Paris: Gallimard.
  • Baudelaire, Ch. (1995). Petits poèmes en prose (Le Spleen de Paris). Paris: Pocket.
  • Cernuda, L. (2003). «El poeta y los mitos», en Cernuda, L., Ocnos. Madrid: El País.
  • Derrida, J. (2005). Apprendre à vivre enfin. Paris: Galilee.
  • Derrida, J. (1978). Éperons, les styles de Nietzsche. Paris: Flammarion.
  • Derrida, J. (1982). «Politiques du nom propre. L’enseignement de Nietzsche », en Levesque, C.; Mc Donald, Ch. V. (Dirs.), L’oreille de l’autre. Montréal: VLB,.
  • Derrida, J., Penser c’est dire non. Sorbonne, 60-61. IMEC-ARCHIVES, DRR 160.
  • Derrida, J. (1990). L’archeologie du frivole. Paris: Galilee.
  • Derrida, J. (1992). Points de suspension. Paris: Galilee.
  • Derrida, J.; Nancy, J.-L. (2004). «Responsabilité – du sens à venir», dans, Guibal, F.; Martin. J.-C. (Dirs.), Sens en tous sens. Autour des travaux de Jean-Luc Nancy. Paris: Galilée.
  • Derrida, J. (1998). «Un ver à soie. Points de vue piqués sur l’autre voile», dans Cixous, H.; Derrida, J., Voiles. Paris: Galilée.
  • Derrida, J. (1980). La carte postale. Paris: Flammarion.
  • Derrida, J. (2004). «Histoire du mensonge », en VVAA, Derrida. Paris: Cahier de L’Herne.
  • Derrida, J. (1994). Politiques de l’amitié. Paris: Galilée.
  • Fernández Agis, D. (2018). Mucho más que palabras. Discurso político y compromiso ético en Derrida y Lévinas, 2ª edición. S/C de Tenerife: Hache Hache ediciones.
  • Foucault, M. (1980). «Verdad y poder», en Foucault, M., Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.
  • Kofman, S. (1994). Le mépris des juifs. Nietzsche, les juifs, l’antisémitisme. Paris: Galilée.
  • Lippit, A. M. (1999). «L’animal magnétique», en Mallet, M. L. (Dir.), L’animal autobiographique. Paris: Galilée.
  • Lisse, M. (1998). L’expérience de la lecture. Vol. I, La soumission. Paris: Galilée.
  • Monod, J. C. (2004). «La promesse, entre religión et politique», en Crépon, M.; De Launay, M. (Dirs.), La Philosophie au risque de la promesse. Paris: Bayard.
  • Nietzsche, F. (1981). Aurora. Barcelona: J. J. Olañeta.
  • Nietzsche, F. (1998). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza.
  • Nietzsche, F. (1995). La Gaya Ciencia. Madrid: Alianza.
  • Sloterdijk, P. (2004). «L’avocat du diable, entre l’éthique et la systémique», en Bindé, J. (Dir.), Où vont les valeurs?.Paris: UNESCO – Albin Michel.
  • Svenbro, J. (1988). Phrasikleia. Anthropologie de la lectura en Grèce ancienne. Paris: La Découverte.
  • Vattimo, G. (2004). «Vers un crépuscule des valeurs?», en Bindé, J. (Dir.), Où vont les valeurs?. Paris: UNESCO – Albin Michel.