La mediación manuscritaFormas simbólicas,reeducación de la escritura y filosofía aplicada

  1. Xantal Laplana
  2. Miguel Mandujano
Revue:
HASER: revista internacional de filosofía aplicada

ISSN: 2172-055X

Année de publication: 2020

Número: 11

Pages: 37-62

Type: Article

DOI: 10.12795/HASER/2020.I11.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: HASER: revista internacional de filosofía aplicada

Résumé

In this paper, we will formulate the use of the graphological technique of the reeducation of writing as a tool of the dialogue process that constitutes the philosophical counseling or accompaniment known as philosophical practice. Our hypothesis is that if a personal philosophical discovery finds a reference in a gesture-type or feature of his writing, the process of reeducation or improvement ofthe trait will serve as a practical exercise, opportunity for reflection and medium of materialization of the desired change.Briefly, we will inscribe our project on the practical nature of the philosophical practice and practices based on the notion of spiritual exercises (Pierre Hadot). After that, we will define the scope of graphology and the reeducation of writing and we will project its implementation in a process of philosophical practice using the principles of a philosophy of symbolic forms (Ernst Cassirer) that assists us in the task of justifying graphic interpretation and encouraging the hermeneutical comprehension. Finally, we will indicate the possibilities and challenges of the potential implementation of our proposal.

Références bibliographiques

  • AJURIAGUERRA, Julián, AUZIAS, Marguerite et al.: La escritura del niño. Vol. II. La reeducación de la escritura, Editorial Laia, Barcelona, 1981.
  • BARRIENTOS RASTROJO, José y MARÍN-CASANOVA, José Antonio (Coords.): El pensamiento diario. La biografía filosófica en el aula universitaria, Visión Libros, Madrid, 2018.
  • CAVALLÉ, Mónica y MACHADO, Julián D.: Arte de vivir, arte de pensar: iniciación al asesoramiento filosófico, Desclée de Brouwer, Bilbao, 2007.
  • CASSIRER, Ernst: Esencia y efecto del concepto de símbolo, FCE, México, 1975.
  • CASSIRER, Ernst: Antropología filosófica. Introducción a una filosofía de la cultura, FCE, México, 1994.
  • CASSIRER, Ernst: Filosofía de las formas simbólicas I. El lenguaje, FCE, México, 1998.
  • CENTRO EDUCATIVO PARA LA CREACIÓN AUTÓNOMA EN PRÁCTICAS FILOSÓFICAS: 30 actividades con la práctica filosófica. Escuela. Familia. Organizaciones, CECAPFI, México, 2017.
  • CIFUENTES YARCE, Jesús David: “Cassirer: Los nuevos horizontes de comprensión”, en Escritos, número 39, volumen 17, 2009. Págs. 494–518.
  • DERRIDA, Jacques: De la gramatología, Siglo Veintiuno Editores, México, 2003.
  • FLEMING, Juliette: Cultural Graphology. Writing After Derrida, The University of Chicago Press, Chicago, 2016.
  • FOUCAULT, Michel: Tecnologías del yo. Y otros textos afines, Ediciones Paidós-UAB, Barcelona, 2016.
  • GADAMER, Hans-Georg: , Editorial Cátedra, Madrid, 1998.
  • GARAGALZA, Luis: La interpretación de los símbolos: hermenéutica y lenguaje en la filosofía actual, Anthropos, Barcelona, 1990.
  • GARAGALZA, Luis: “Hermenéutica del lenguaje y simbolismo”, en , número 20, 2005. Págs. 245–62.
  • GONZÁLEZ HINOJOSA, Roberto Andrés y PÉREZ SANTANA, Laura Elizabeth: “Pierre Hadot: el cuidado de sí y la mayéutica socrática como ejercicio espiritual”, en CIENCIA Ergo-Sum, número 1, volumen 23, 2016. Págs. 26–34.
  • HADOT, Pierre: Ejercicios espirituales y filosofía antigua, Siruela, Madrid, 2006.
  • JENSEN, Anthony K.: “Ernst Cassirer (1874-1945)”, en Internet Encyclopedia of Philosophy, disponible on-line en <https://www.iep.utm.edu/cassirer/> (Último acceso, 16 de agosto de 2018).
  • KAPLAN, Laura Duhan: “Autobiographical Writing in Philosophy Classes”, en Teaching Philosophy, número 1, volumen 29, 2006. Págs. 23–36.
  • LAPLANA, Xantal: “Reeducación de la escritura y método: la grafología como herramienta del Trabajo Social”, en Libro de actas del 4º Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa, Asociación Multidisciplinar de Investigación Educativa, Valencia, 2015. Disponible online en <http://amieedu.org/actascimie15/2016/06/29/a13/> (Último acceso 16 de julio de 2018).
  • NUSSBAUM, Martha C.: La terapia del deseo: teoría y práctica de la ética helenística , Editorial Paidós, Barcelona, 2003.
  • PUENTE BALSELLS, Mariluz y VIÑALS CARRERA, Francisco: Grafología y Ciencia. Validación con ciento cincuenta tesis doctorales. Editorial UOC, Barcelona, 2010.
  • RAS, Matilde: Historia de la escritura y grafología, Editorial Plus Ultra, Madrid, 1951
  • ROCA JUSMET, Luis: Ejercicios espirituales para materialistas. El diálogo (im)posible entre Pierre Hadot y Michel Foucault, Terra Ignota Ediciones, Barcelona 2017.
  • VELS, Augusto: “I. Introducción histórica a la grafología” y “II. Introducción sistemática a la grafología”, en Diccionario de grafología y términos psicológicos afines, Editorial Herder, Madrid, 2008. Págs. 13-56.
  • VYGOTSKI, Lev Semiónovich: Pensamiento y lenguaje. Editorial Paidós, Barcelona, 1995.
  • XANDRÓ, Mauricio: Grafología superior, Editorial Herder, Barcelona, 1991.
  • XANDRÓ, Mauricio: Grafología elemental, Editorial Herder, 1994. Barcelona, 1994.