Estudio exploratorio sobre el síndrome de Burnout en la profesión de Trabajo Social y su relación con variables del contexto laboral

  1. Morales-Llamas, Zulay 1
  2. Pérez-Hernández, Sara 1
  3. Rodríguez-Suárez, Guacimara 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Trabajo social global - Global Social Work: Revista de investigaciones en intervención social

ISSN: 2013-6757

Year of publication: 2020

Volume: 10

Issue: 19

Pages: 304-321

Type: Article

DOI: 10.30827/TSG-GSW.V10I19.11375 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Trabajo social global - Global Social Work: Revista de investigaciones en intervención social

Abstract

Social Work is a risk occupation regarding the development of burnout syndrome, due to the fact that social workers usually deal with people who are going through crisis situations. This syndrome causes serious consequences not only for the professional affected, but also for his/her personal and work environment. Therefore, it is relevant to analyse the magnitude of burnout syndrome and to identify the factors that may contribute both to its development and prevention. The present study is aimed, in the first place, to examine the prevalence of the burnout syndrome in a sample of 32 social workers from community social services in the island of Tenerife (Spain). In the second place, to analyse the relation between the three dimensions of the syndrome and some of the variables that characterize the work environment of these professionals. Results indicate that the sample show high levels of personal accomplishment and intermediate levels of emotional exhaustion, whereas they show few indicators of despersonalization. In addition, year career and feelings of work overload are related to more emotional exhaustion; whereas feelings that work is valued by colleagues seems to be a protector regarding accomplishment.

Bibliographic References

  • Barrera, E., Malagón, J. L. y Sarasola, J. L. (2015). Trabajo social, su contexto profesional y el síndrome de burnout. Comunitania: International Journal of Social work and Social Science, 9, 51-71.
  • Bravo, J. (2003). Estrés laboral asistencial: el síndrome de burnout en trabajo social. En M. Martín (coord.). Trabajo Social en Gerontología (pp. 359-380). Sevilla: Síntesis.
  • Esteban, B. y Fernández, P. (2017). Las competencias para el desempeño profesional en Trabajo Social dentro de la formación: del burnout al engagement a través del manejo de las emociones. Trabajo Social Global – Global Social Work. 7(13), 142-168.
  • Facal, T. (2012). Prevalencia del síndrome de burnout en trabajadores sociales de los servicios sociales comunitarios. Portularia, XII(1), 59-69.
  • Fuente de la, I. N. y Sánchez, E. (2012). Trabajo social, síndrome de estar quemado por el trabajo y malestar psíquico: un estudio empírico en una muestra de trabajadores sociales de la Comunidad de Madrid. Portularia, XII(extra), 121-130.
  • Gil, P. R. (2005). El síndrome de quemarse por el trabajo (burnout). Una enfermedad laboral en la sociedad del bienestar. Madrid: Pirámide.
  • Gómez, R. (2013). Influencia de factores personales y organizacionales en la satisfacción laboral de los trabajadores sociales. Portularia, 13(2), 25-37.
  • Lázaro, S. (2004). El desgaste profesional (síndrome de burnout) en los trabajadores sociales. Portularia, 4, 499-506.
  • Leiter, M. P. y Maslach, C. (1988). The impact of interpersonal environment on burnout and organizational commitment. Journal of Organizational Behavior, 9, 297-308.
  • Maslach, C. y Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of occupational behaviour, 2, 99-113.
  • __________ (1986). Maslach Burnout Inventory. Manual. Palo alto, California: Consulting Psychologists Press.
  • Olivares, V. E. y Gil, P. R. (2009). Análisis de las principales fortalezas y debilidades del “Maslach Burnout Inventory” (MBI). Ciencia y Trabajo, 11(33), 160-167.
  • Puig, C. (2011). La supervisión en los equipos de Servicios Sociales: una oportunidad para la reflexión, el pensamiento y el cuidado de los profesionales. Cuadernos de Trabajo Social, 24, 123-133.
  • Roldán, E., Leyra, B. y Contreras, L. (2012). Segregación laboral y techo de cristal en Trabajo Social: análisis del caso español. Portularia, XII(2), 43-56.
  • Soto, A. y González, S. (2018). Satisfacción laboral y desgaste profesional en trabajadores de servicios sociales de atención a la infancia. Trabajo Social Global – Global Social Work, 8(14), 80-107.