Fundamentación, descripción y análisis del cuestionario situacional de estrategias y metas de resolución de conflictos escolares

  1. Esperanza María Ceballos-Vacas 1
  2. Beatriz Rodríguez-Ruiz 2
  3. Juan Antonio Rodríguez-Hernández 2
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revue:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Année de publication: 2021

Número: 37

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2021.37.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Résumé

The objective of this article is to offer an instrument to evaluate the resolution strategies used and the goals set by students and teachers in school conflicts. A situational questionnaire was chosen because it connects with the real experiences of both groups and facilitates the design of programs for the positive resolution of conflicts based on the needs detected. The instrument (in both versions for students and teachers) is made up of six types of school conflicts presented in hypothetical situations, adapted in each version. In each sit-uation the frequency on eight conflict resolution strategies is requested (negotiation, media-tion, persuasion, adaptation with understanding, affirmation of power, violence, evasion andacceptance with submission) and the degree of agreement with seven goals (relational, be-haviour change, rules fulfilment, academic value, compensation, avoidance and punishment). Regarding the statistical analyses, before carrying out the exploratory factor analysis (EFA), the databases from the responses of 1143 ESO (Compulsory Secondary Education) students and 166 from their teachers to their respective versions of the questionnaire, were explored confirming their adequacy. The factor analyses identified in both versions three factors of strategies (integrating, dominating and avoiding discomfort) and two factors of goals (longand short term). In addition, various data validity and reliability analyses were carried out, ob-taining adequate values. Therefore, an accurate, realistic and sensitive instrument is provided to assess conflict management, both in students and teachers, supplying guides to design an intervention adjusted to needs of both groups and the school itself.

Références bibliographiques

  • Aldrup, Karen, C., Bastian, K., Michalea M., & Klusmann, U. (2020). Measuring Teachers’ Social-Emotional Competence: Development and Validation of a Situational Judgment Test. Frontiers in Psychology, 11, 1-20. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00892
  • Álvarez-Pérez, L., Álvarez-García, D., González-Castro, P., Núñez-Pérez, J.C. & González-Pienda, J.A. (2006). Evaluación de los comportamientos violentos en los centros educativos. Psicothema, 18(4), 686-695.
  • Álvarez-García, D., Núñez-Pérez, J.C & Dobarro-González, A. (2012). CUVE3. Cuestionario de Violencia Escolar–3. Albor-Cohs.
  • Amnistía Internacional España (2019). Hacer la vista... ¡gorda!: El acoso escolar en España, un asunto de derechos humanos. https://ucetam.org/2019/09/26/el-acoso-escolar-en-espana/
  • Ceballos-Vacas, E., Correa-Piñero, A., Vega-Navarro, A., Correa-Rodríguez, N., Gorostiza-Vidal, A., Hernández-Hernández-Pérez, H., & Batista-Delgado, L. (2002). An Inventory of conflictive situations in Secondary School: devising an instrument to assess the conflict in school. European Conference on Educational Research, Lisboa.
  • Ceballos-Vacas, E., Correa-Rodríguez, N., Correa-Piñero, A., Rodríguez-Hernández, J.A., Rodríguez-Ruiz, B. y Vega-Navarro, A. (2012). La voz del alumnado en el conflicto escolar. Revista de Educación, 359, 554-579. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-359-107
  • Ceballos-Vacas, E., Rodríguez-Ruiz, B., Correa-Piñero, A. & Rodríguez-Hernández, J. (2016). La evaluación situacional de los conflictos: construcción y análisis del cuestionario de estrategias y metas de resolución de conflictos escolares. Educación XXI: Revista de la Facultad de Educación, 19(2), 273-292. doi: 10.5944/educXX1.16467
  • de la Caba-Collado, M.A., & López-Atxurra, R. (2011). La agresión entre iguales en la era digital: estrategias de afrontamiento de los estudiantes del último ciclo de Primaria y del primero de Secundaria. Revista de educación, 362, 247-272. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-362-160
  • Córdoba-Alcaide, F., Rey-Alamillo, R. & Ortega-Ruiz, R. (2016). Conflictividad: un estudio sobre problemas de convivencia escolar en Educación Primaria. Temas de Educación, 22(2), 189-205.
  • Domínguez-Alonso, J., López-Castedo, A., Pino-Juste, M. & Álvarez-Roales, E. (2013). School violence: The interpersonal teacher-student dyad. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 75-86.
  • Ferrando, P.J. & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1) 18-33. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1793.pdf
  • Garaigordobil-Landazabal, M., Machimbarrena-Garagorri, J.M. & Maganto-Mateo, C. (2016). Adaptación española de un instrumento para evaluar la resolución de conflictos (Conflictalk). Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(2), 59-67.
  • García-Raga, L., Chiva-Sanchís, I., Moral-Mora, A., & Ramos-Santana, G.(2016). Fortalezas y debilidades de la mediación escolar desde la perspectiva del alumnado de educación secundaria. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 28, 203-215. DOI:10.7179/PSRI_2016.28.15
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (4th ed.). Allyn & Bacon.
  • Hair, J.F., Babin, B.J., Rolph, A.E., & Black, W.C. (2018). Multivariate Data Analysis. Cengage.
  • Hernández, M.Á., Penalva-López, A., & Guerrero-Romera, C. (2020). Profesorado y convivencia escolar: necesidades formativas, Magister, 32 (1), 23-32.
  • Jares-Rodríguez, X. (2006). Conflicto y convivencia en los centros educativos de secundaria. Revista de Educación, 339, 467-491.
  • Johnson, H.D., LaVoie, J.C., Eggenburg, E, Mahoney, M.A., & Pounds, Lea (2001). Changes in adolescents’ conflicts responses associated with consecutive presentation of hypothetical conflict situations. Journal of Adolescence, 24, 647-65. DOI:10.1006/jado.2001.0425
  • Kimsey, W.D., & Fuller, R.M. (2003). Conflictalk: An instrument for measuring youth and adolescent conflict management message styles. Conflict Resolution Quarterly, 21(1), 69-78.
  • Kline, R. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Laursen, B., & Hafen, C. (2010). Future directions in the study of close relationships: Conflict is bad (except when it's not). Social Development, 19, 858–872. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9507.2009.00546.x.
  • LOMCE, Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. BOE nº 295, 10 de diciembre de 2013. Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Malm, B., & Löfgren, H. (2006). Teacher competence and students' conflict handling strategies. Research in Education, 76(1), 62-73.
  • Merma-Molina, G,, Ávalos, M.A., & Martínez-Ruiz, M.A. (2019). ¿Por qué no son eficaces los planes de convivencia escolar en España? Revista de Investigación Educativa, 37(2), 561-579. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.313561
  • Montaño, E. (2020). El conflicto escolar: una oportunidad para construir relaciones de convivencia con estudiantes de básica primaria. Revista Scientific, 5(16), 62-81, 2542-2987. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.16.3.62-81
  • Montes, C., Rodríguez, D., & Serrano, G. (2014). Estrategias de manejo de conflicto en clave emocional. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 30(1), 238-246.
  • Ortega-Ruiz, R., del Rey-Alamillo, R. & Casas-Bolaños, J.A. (2016). Evaluar el bullying y el cyberbullying validación española del EBIP-Q y del ECIP-Q. Psicología Educativa, 22(1), 71-79. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.01.004
  • Parra-Martínez, J., Ceballos-Vacas, E., Fontana-Abad, M., & Bartau-Rojas, I. (2012). Familia y educación en una sociedad en red. En Carmen Jiménez-Fernández, José-Luis García-Llamas, Beatriz Álvarez-González y José Quintanal-Díaz (eds.), Investigación y educación en un mundo en red (pp. 95-120). Mc GrawHill.
  • Pérez-de-Guzmán, V., Amador-Muñoz, L.V., & Vargas-Vergara, M. (2011). Resolución de conflictos en las aulas: un análisis desde la Investigación-Acción. Pedagogía social: Revista interuniversitaria, 18, 99-114.
  • Pérez-Fuentes, M.C., Gázquez-Linares, J.J., Fernández-Baena, R.J., & Molero-Jurado, Mª-del-Mar (2011). Análisis de las publicaciones sobre convivencia escolar en una muestra de revistas de educación en la última década. Aula abierta, 39(2), 81-90.
  • Proudfoot, J.G., Corrb, P.J., Guest, D. E., & Graya, J.A. (2001). The development and evaluation of a scale to measure occupational attributional style in the financial services sector. Personality and Individual Differences, 30(2), 259-270.
  • del Rey-Alamillo, R., & Ortega-Ruiz, R. (2007). Violencia escolar: claves para comprenderla y afrontarla. Escuela abierta, 10, 77-89.
  • Sequera-Molina, L. (2020). Memoria estatal 2019-2020. El defensor del profesor. ANPE. https://documentos.anpe.es/defensor/Informe_defensor_2019_2020.pdf
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Using Multivariate Statistics (5th ed.). Allyn and Bacon.
  • Tamm, a., Tulviste, T., & Urm, A. (2018). Resolving conflicts with friends: Adolescents' strategies and reasons behind these strategies. Journal of adolescence, 64, 72-80. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.02.002
  • Worthington, R.L., & Whittaker, T.A. (2006). Scale Development Research: A Content Analysis and Recommendations for Best Practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806–838. https://doi.org/10.1177/0011000006288127