Agustín Espinosa y el Siglo de Orocartografías literarias de un crítico

  1. Brito Díaz, Carlos 1
  1. 1 Universidad de La Laguna (España)
Revista:
Revista de Filología de la Universidad de La Laguna

ISSN: 0212-4130

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Monográfico: Bajo el signo de Espinosa

Número: 42

Páxinas: 35-49

Tipo: Artigo

DOI: 10.25145/J.REFIULL.2021.42.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de Filología de la Universidad de La Laguna

Resumo

This paper tries to show the influence of the classical tradition of the Golden Age in the avant-garde, specifically in the essayistic and creative work of the Canarian writer Agustín Espinosa García. His pages on Góngora, Lope de Vega, Calderón and, to a lesser extent, Cervantes are a reference of the best critical prose of the first third of the 20th century in the Canary Islands. Apart from his attention to the sixteenth and seventeenth centuries, Espinosa developed keen notes on the Romancero, the Enlightenment or French poetry, among many other aspects of his insatiable intellectual curiosity. The recovery of Góngora in the magazine La Rosa de los Vientos (in parallel to Grupo del 27) was not the only project to revitalize the classics, regenerated and installed in the hour of modernity according to the criteria and concerns of the “new literature” where tradition and avant-garde dialogue.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Rodríguez, María Rosa (2008): «Antonio de Viana», en Todos los que están fueron, I. Artículos biobibliográficos 1930-2002, Islas Canarias: Consejería de Educación, Universidades, Cultura y Deportes-Excmo. Ayuntamiento de San Cristóbal de La Laguna, 179-323.
  • Armas Ayala, Alfonso (1960): Espinosa, cazador de mitos, Puerto de la Cruz (Tenerife): Instituto de Estudios Hispánicos.
  • Becerra Bolaños, Antonio (2000): «Apuntes para una teoría de la tradición en la vanguardia europea», en Antonio Becerra Bolaños y Domingo Hernández Agis (coords.), La cultura vanguardista en Canarias. Reflexiones sobre la obra de Agustín Espinosa, Granada: Proyecto Sur de Ediciones.
  • Brito Díaz, Carlos (2000): «Antonio de Viana», en Rafael Fernández Hernández (coord.), Historia crítica de la literatura canaria, i: de los inicios al siglo xvii, Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones del Cabildo de Gran Canaria, 387-406.
  • Brito Díaz, Carlos (2003): «El cíclope aprende a nadar: la hora de los clásicos españoles en La Rosa de los Vientos», en Estudios, manifiestos e índices, cuaderno complementario de La Rosa de los Vientos, ed. facsímil, Santa Cruz de Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Caja General de Ahorros de Canarias, 23-30.
  • Castells Molina, Isabel (1998): «Dácil y Castillo», en AA.VV., Tópicos y argumentos en la literatura de Canarias, Gran Canaria: Dirección General de Orientación e Innovación Educativa de la Consejería de Educación, Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias, 199-291.
  • Díez de Revenga, Francisco Javier (2003): «El “descubrimiento” de la poesía de Lope», en La tradición áurea. Sobre la recepción del Siglo de Oro en poetas contemporáneos, Madrid: Biblioteca Nueva, 141-149.
  • Dorta, Antonio (1993): Cartas a Dácil y otros ensayos, introducción, selección y notas de Isabel Castells, La Laguna: Instituto de Estudios Canarios.
  • Egido, Aurora (2001): «El Barroco en el laboratorio de las revistas (1914-1930)», en Hanno Ehrlicher y Stefan Schreckenberg (eds.), El Siglo de Oro en la España contemporánea, Madrid/ Frankfurt: Ibeoroamericana/Vervuert, 23-51.
  • Ehrlicher, Hanno y Stefan Schreckenberg (2011): «Introducción», en Hanno Ehrlicher y Stefan Schreckenberg (eds.), El Siglo de Oro en la España contemporánea, Madrid/Frankfurt: Ibeoroamericana/Vervuert, 7-19.
  • Espinosa, Agustín (1980): Textos (1927-1936), edición de Alfonso Armas Ayala y Miguel Pérez Corrales, Santa Cruz de Tenerife: Aula de Cultura.
  • Espinosa, Agustín (1988): Lancelot, 28°-7° [Guía integral de una isla atlántica], edición de Nilo Palenzuela, Santa Cruz de Tenerife: Editorial Interinsular Canaria.
  • Espinosa, Agustín (2017): Oda a María Ana, primer premio de axilas sin depilar de 1930. Textos 1930- 1931, edición de Miguel Pérez Corrales, Tenerife: Insoladas.
  • Espinosa, Agustín (2018a): Crimen. Textos 1934-1936. Textos complementarios, edición de Miguel Pérez Corrales, Tenerife: Insoladas.
  • Espinosa, Agustín (2018b): Media hora jugando a los dados. Textos 1932-1933, edición de Miguel Pérez Corrales, Tenerife: Insoladas.
  • Góngora, Luis de (1989): Sonetos completos, edición de Biruté Ciplijauskaité, Madrid: Castalia.
  • Palenzuela Borges, Nilo (1981): «Dácil y la tradición», Colección LC Ensayo, agosto-septiembre, 14-17.
  • Palenzuela Borges, Nilo (1994): «Cubismo y neogongorismo en las poéticas narrativas de los años 20», FGL. Boletín de la Fundación Federico García Lorca, 16, 113-127.
  • Pérez Corrales, Miguel (1986): Agustín Espinosa, entre el mito y el sueño, I, Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones del Cabildo de Gran Canaria.
  • Rosa de los Vientos, La (2003): edición facsímil con cuaderno complementario Estudios, manifiestos e índices, Alejandro Krawietz (introducc.), Santa Cruz de Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Caja General de Ahorros de Canarias.
  • Sánchez Robayna, Andrés (1993): «Los tercetos gongorinos de 1609 como epístola moral» y «Algunos aspectos desconocidos de la conmemoración gongorina de 1927», en Silva gongorina, Madrid: Cátedra, 83-99 y 161-168, respectivamente.
  • Sánchez Robayna, Andrés (1998): «La literatura de vanguardia en Canarias (1920-1939): hacia un balance crítico», en Javier Pérez Bazo (ed.), La vanguardia en España. Arte y literatura, París: Éditions du CIRC (Centre de Recherches sur la péninsule Ibérique à l’époque Contemporaine, Université de Toulouse-Le Mirail)-Ophrys, 305-327.