El encuentro socio-deportivo como experiencia de aprendizaje-servicio universitario en dos centros de internamiento educativo de menores

  1. Jorge Miguel Fernández Cabrera 1
  2. Antonio Gómez Rijo 1
  3. Francisco Jiménez Jiménez 1
  4. Merche Ríos Hernández 2
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Zeitschrift:
Contextos educativos: Revista de educación

ISSN: 1575-023X

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Actividad Física Inclusiva a través del Aprendizaje-Servicio

Nummer: 27

Seiten: 117-134

Art: Artikel

DOI: 10.18172/CON.4653 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Contextos educativos: Revista de educación

Zusammenfassung

This comparative study presents the same university service-learning experience carried out by the Valle Tabares Center for Educational Internment of Minors (CIEM VT) and the Center Educatiu de Justícia Can Llupià (CEJ CLL). From two subjects of two degrees, one from the University of La Laguna and the other from the University of Barcelona, a socio-sports meeting was organized, which consisted in the design and joint practice of cooperative challenges of a recreational-motor nature by two groups: university students and persons deprived of liberty (PPL). In order to know the perception of the participants about the experience, a qualitative approach was followed by applying a questionnaire with open and closed questions to university students and a group interview with PPL. The results point towards an improvement in the development of professional skills and the overcoming of social stereotypes by university students; and to the empowerment of PPL, by assuming personal and social responsibilities. There are similarities in the perception of university students in relation to the ‘experience’ and ‘learning’ dimensions, and in the responses of the group interviews carried out to the PPL of both centers.

Bibliographische Referenzen

  • Aramburuzabala, P., Santos-Pastor, M. L., Chiva-Bartoll, O. y Ruiz-Montero, P. J. (2019). Perspectivas y retos de la intervención e investigación en aprendizaje-servicio universitario en actividades físico-deportivas para la inclusión social. Publicaciones, 49(4), 19-27. http://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11726
  • Aubert, A., Biskarra, M. y Calvo, J. (2014). Actuaciones educativas de éxito desde la Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y recreación, 25, 144-148.
  • Billig, S. H. (2000). Research on K-12 school-based service-learning: the evidence builds, Phi Delta Kappan, 81, 658-664.
  • Billig, S. H., Root, S. y Jesse, D. (2005). The impact of participation in service-learning on high school students’ civic engagement. Circle Working Paper 33. College Park, MD: Center for Information and Research on Civic Engagement and Learning.
  • Corchuelo, C. (2015). Buenas prácticas docentes en contextos de exclusión social. Cuestiones pedagógicas, 24, 25-41.
  • Chiva-Bartoll, O., Capella-Peris, C. y Salvador-García, C. (2020a). Service-learning in physical education teacher education: towards a critical and inclusive perspective. Journal of Education for Teaching. http://doi.org/10.1080/02607476.2020.1733400
  • Chiva-Bartoll, O., Lidon, M. y Salvador-García, C. (2020b). Can service-learning promote social well-being in primary education students? A mixed method approach. Children and Youth Services Review, 111, 1-8. http://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.10484
  • Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Capella-Peris, C. y Salvador-García, C. (2020c). Effects of Service Learning on Physical Education Teacher Education Students’ Subjective Happiness, Prosocial Behavior, and Professional Learning. Frontiers in Psychology, 11, 1-9. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00331
  • Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Martín-Moya, R., Pérez-López, I., Giles-Girela, J., García-Suárez, J. y Rivera-García, E. (2019). University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic review. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1147-1164.
  • Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Deeley, S. (2016). El Aprendizaje-Servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Madrid: Narcea.
  • Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Dykinson.
  • Eyler, J. y Giles, D. E. (1999). Where´s the learning in service-learning? San Francisco: Jossey-Bass.
  • Flick, U. (2010). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Flick, U. (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Fornons, D. (2008). La práctica Deportiva en la prisión: rehabilitación o evasión. En L. Cantarero, F. X. Medina y R. Sánchez (Eds.). Actualidad en el deporte: investigación y aplicación (pp. 215-227). Donosti: Ankulegi Antropologia Elkartea.
  • Furco, A. y Billig, S. H. (2002). Service Learning. The essence of the Pedagogy. Greenwich.
  • Furco, A. (2003). Issues of definition and programme diversity in the study of service-learning. En Billig, S. H. y Waterman, A. S., Studying service-learning: Innovations in educational research methodology (pp. 13-34). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Gil-Gómez, J. (2012). El aprendizaje-servicio en la enseñanza superior: una aplicación en el ámbito de la educación física. Tesis inédita de doctorado. Universitat Jaume I de Castellón.
  • Gil-Gómez, J. y Chiva-Bartoll, O. (2014). Una experiencia de aprendizaje-servicio en la asignatura ‘Bases Biológicas y Fisiológicas del Movimiento’ del Área de Didáctica de la Expresión Corporal. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 123-128.
  • Gradaille, R. y Caballo, M. (2016). Las buenas prácticas como recurso para la acción comunitaria: criterios de identificación y búsqueda. Contextos educativos, 19, 75-88. http://doi.org/10.18172/con.2773
  • Guba, E.G. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. Gimeno y A. Pérez (Eds.), La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 148-165). Madrid: Akal.
  • Kvale, S. (2011). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Lleixà, T. y Ríos, M. (2015). Service-Learning in Physical Education Teacher Training. Physical Education in the Modelo Prison, Barcelona. Qualitative Research in Education, 4(2), 106-133. http://doi.org/10.17583/qre.2015.1138
  • Martínez-Usurralde, M. J., Gil-Salom, D. y Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de responsabilidad social universitaria y aprendizaje-servicio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80), 149-172.
  • Martos-García, D., Devís-Devís, J. y Sparkes, A. C. (2009b). Deporte entre rejas ¿Algo más que control social? Revista internacional de sociología, 67(2), 391-412. http://doi.org/10.3989/RIS.2007.07.26
  • Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.
  • Ríos, M. (2004). La educación física en los establecimientos penitenciarios de Catalunya. Tàndem. Didáctica de la Educación Física, 15, 69-82.
  • Ríos, M (2010). La Educación Física en la Educación Social: una experiencia de aprendizaje y servicio. En M. Martínez (Ed.), Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades (pp. 113-128). Barcelona: Octaedro.
  • Ríos, M. (2015). La Educación Física como recurso de intervención socioeducativa. Los créditos ApS en centros penitenciarios y de salud mental. IPSE-ds, 8, 35-42.
  • Ríos, M. (2017). El deporte como recurso educativo en la inclusión social. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 65, 44-56.
  • Rodríguez-Gallego, M. R. (2013). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25, 95-113. http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157
  • Ruiz-Montero, P., Chiva-Bartoll, O., Salvador-García, C. y González-García C. (2020). Learning with Older Adults through Intergenerational Service Learning in Physical Education Teacher Education. Sustainability, 12, 1-14. http://doi.org/10.3390/su12031127
  • Santos-Rego, M. A., Sotelino, A. y Lorenzo, M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad. Barcelona: Octaedro.
  • Sparkes, A. (1992). Breve introducción a los paradigmas de investigación alternativos en Educación Física. Perspectivas de la Actividad Física y el Deporte, 11, 29-33.
  • Tapia, M. N. (2008). La solidaridad como pedagogía. Buenos Aires: Criterio.
  • Tinning, R. y Ovens, A. (2009). Aprender a convertirse en un docente (en formación) reflexivo. En L. Martínez y R. Gómez (Coords.), La Educación Física y el deporte en la edad escolar. El giro reflexivo en la enseñanza (pp. 315-352). Buenos Aires: Miño Dávila.