Impact of Erasmus Master Programmes on Regional Innovation and Higher Education: The Case of The Canary Islands

  1. Santamarta, Juan C. 1
  2. Mora-Guanche, Antonio 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Procedia - Social and Behavioral Sciences

ISSN: 1877-0428

Ano de publicación: 2015

Volume: 191

Páxinas: 1255-1260

Tipo: Artigo

DOI: 10.1016/J.SBSPRO.2015.04.506 GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Procedia - Social and Behavioral Sciences

Resumo

his article aims to show the impact of Erasmus Masters Programmes on Innovation and Higher Education at a regional level, using the case of the Canary Islands as an example. First, a general characterization and analysis of the situation of Innovation in Canary Islands and, particularly, of Higher Education is provided. Afterwards, a general description of the Erasmus Programme and its main priorities is described. The current impact of Erasmus Master Programmes on regional Innovation and Higher Education in the Canary Islands is assessed based on the definition of the implications of the diverse lines of action of an Erasmus Program on Innovation and Higher Education. The positive aspects of the Erasmus Programs regarding regional Innovation and Higher Education are highlighted, such as the promotion of internationalization and regional cooperation, and also areas that could be improved are indicated. Finally, based on the assessment made, a series of recommendations to improve the impact of Erasmus Programmes in relation to regional Innovation and Higher Education are presented. Among these recommendations we can cite increasing expenditure on R&D and Innovation progressively, especially in business and in science and promoting bilingual programmes at universities in the Region.

Referencias bibliográficas

  • Arraiza, M.P., Santamarta, J.C., López, J.V., Ioras, F., Hernández-Gutiérrez, L.E., Neris, J. (2012). Preparation and management of the MSc Programe in Environmental Security.In Proceedings of the ICERI2013, Madrid, Spain, 19-21 November 2012 (pp. 5816-5820). IATED.
  • Agulló, C. (2000).Cambios significativos en el mundo empresarial, Economía Industrial, núm. 330, Madrid.
  • British Council. (2013). Lifelong Learning Programme, Staff Opportunities.Retrieved from http://www.britishcouncil.org/erasmus-staff-opportunities.htm.
  • Christensen, (1997)
  • Drucker, (2003)
  • European Commission (2013).The ERASMUS Programme. Web European Commission, Luxembourg.
  • EUROSTAT (2013). Statistics of Science, technology and innovation.Web EuropeanCommission, Luxembourg.
  • Gobierno De Canarias (1991a). Plan de Desarrollo Industrial de Canarias 1991-95 (PDINCA). Consejería de Industria y Energía, Gobierno de Canarias, Canarias.
  • Gobierno De Canarias (1991b). Plan de Desarrollo Tecnológico de Canarias (PDETEC). Consejería de Industria y Energía, Gobierno de Canarias, Canarias.
  • Gobierno De Canarias (1995). Plan de Desarrollo Industrial de Canarias 1996-2000 (PDINCA). Consejería de Industria y Comercio, Gobierno de Canarias, Canarias.
  • Gobierno De Canarias (1999). Plan Estratégico de Innovación de Canarias (PEINCA). Consejería de Industria y Comercio, Gobierno de Canarias, Canarias, Agosto.
  • Gobierno De Canarias (2013). Web del Gobierno de Canarias. Retrieved from http://www.gobiernodecanarias.org.
  • González, (1994)
  • INE (2012a). Estadística sobre las actividades en Investigación Científica y Desarrollo Tecnológico (I+D) 2006. Instituto Nacional de Estadística (INE), Retrievedfromhttp://www.ine.es.
  • INE (2012b). Encuesta sobre Innovación Tecnológica en las Empresas 2006. Instituto Nacional de Estadística (INE), Retrievedfrom http://www.ine.es.
  • INE (2012c). Contabilidad Regional de España 2012. Instituto Nacional de Estadística (INE), Retrievedfrom http://www.ine.es.
  • INE (2013). Encuesta de Población. Instituto Nacional de Estadística (INE), Retrievedfrom http://www.ine.es/inebmenu/mnu_padron.htm.
  • ISTAC (2013). Estadísticas por temas. Instituto Canario de Estadística (ISTAC). Gobierno de Canarias, Las Palmas de Gran Canaria.
  • Mora-Guanche, A. (2006). Cultura y Estrategias innovación tecnológica en España. Una especial atención al caso de Canarias. (Tesis doctoral) Universidad Politécnica de Madrid, España.
  • Mora-Guanche, A. (2008). Innovación en Canarias: De la posibilidad a la determinación, Revista Madri+d, N° Extra 22, Madrid.
  • Morcillo, (2006)
  • Santamarta, (2013), Advances in IntelligentSystems Research, 1, pp. 1189
  • ULL (2013). Información de la Universidad de La Laguna (web). Universidad de La Laguna (ULL), Retrievedfrom http://www.ull.es.
  • ULPGC (2013). Información de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria(web). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC).Retrievedfrom http://www.ulpgc.es.