La integración de las tecnologías digitales en la enseñanza obligatoria. La cultura escolar frente al cambio

  1. Fulgencio Sánchez Vera
Aldizkaria:
Revista de antropología experimental

ISSN: 1578-4282

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakia: 14

Orrialdeak: 133-138

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista de antropología experimental

Laburpena

The ICT integration in teaching-learning process is far from the expectations and do not reflect the efforts made. It is an unresolved problem that we have addressed through an ethnographic methodology. We realized that a finite set of causes that explain the phenomenon globally do not exist. Each school and class has a particular reality; nevertheless, there are some regularities. Globally, there has been a considerable effort made in expanding material resources and improving teacher training, but it is not enough, it is necessary to go in depth into the meaning of the change and review the structural conditions to assume it. ICT integration depends on a coherent development of a complex set of conditions that belong to the following four categories: Means, Competence, Assumption and Sense.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALA-MUTKA, BACIGALUPO, KLUZER, PASCU Y REDECKER 2009 Learning 2.0: The Impact of Web2.0 innovation on Education and Training in Europe. Institute for Prospective Technological Studies, Joint Research Centre. European Comisión. Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Communities
  • ÁLVAREZ MUNÁRRIZ, Luis 2000 “El ‘sentido’ como categoría de interpretación”, en Lisón Tolosana, C. (Edits.). Antropología: Horizontes Interpretativos. Granada: Comares.
  • ANTÓN HURTADO, Fina 2012 “Antropología del sinsentido” en Revista de Antropología Experimental, nº 12, 2012. Texto 27: 349-371.
  • AREA, Manuel 2005 “Las tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación”, en Revista ELectrónica de Investigación y Evaluación Educativa. Ed. Electrónica, v.11, n.1.
  • AREA, Manuel 2010 “El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos”, en Revista de Educación, 352: 77-97.
  • BALANSKAT, A., BLAMI RE, R. y KEFALA, S. 2006 “The ICT Impact Report. A review of studies of ICT impact on schools in Europe”, en European Schoolnet, European Comission.
  • BRITISH EDUCATIONAL COMMUNICATIONS AND TECHNOLOGY AGENCY (BECTA) 2007 “Harnessing Technology Review 2007. Progress and impact of technology in education.”
  • CARSTENS, R. y PELGRUM W.J.(Edits.) 2009 Second Information Technology in Education Study. SITES 2006 technical report.
  • KOZMA, R.B. (Edits.). 2003 Technology, innovation, and educational change: A global perspective. A report of the Second Information Technology in Education Study Module 2. Eugene, OR: ISTE.
  • LAW, N., PELGRUM, W.J. Y PLOMP, T. (Edits.) 2008 Pedagogy and ICT use in schools around the world: Findings from the IEA SITES 2006 study. Hong Kong: CERC-Springer.
  • LISÓN TOLOSANA, Carmelo 1998 “Antropología”, en Lisón Tolosana, C. (Edits.). Antropología: Horizontes Interpretativos. Granada: Comares
  • LUHMAN, Niklas 1998 Complejidad y modernidad, De la unidad a la diferencia. Madrid: Trotta.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN 2010 Las cifras de la educación en España. Curso 2007-2008. Estadísticas de la Educación. Indicadores y publicaciones de síntesis.
  • ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y DESARROLLO ECONÓMICOS (OCDE) 2009 TALIS. Estudio Internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje. Informe español 2009.
  • PELGRUM, W.J. Y ANDERSON, R.E. (EDS.) 2001 ICT and the emerging paradigm for life-long learning: An IEA educational assessment of infrastructure, goals, and practices in twenty-six countries (2nd ed.). Amsterdam: IEA.
  • PLAN AVANZA 2007 Las tecnologías de la información y comunicación en la educación. Informe sobre la implantación y el uso de las TIC en los centros docentes de educación primaria y secundaria (curso 2005-2006).
  • PLOMP, T., ANDERSON, R.E., LAW, N. Y QUALE, A. (Edits.) 2009 Cross-national information and communication technology: Policies and practices in education (Rev. 2nd ed.). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • SÁEZ-VACAS, Fernando 2004 Más allá de Internet: la Red Universal Digital. X-economía y nuevo entorno tecnosocial. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • SCHLEICHER, A. (Edits.) 2012 Preparing Teachers and Developing School Leaders for the 21st Century: Lessons from around the World. OECD Publishing.
  • SIGALÉS, C., MOMINÓ, J., MENESES J. Y BADIA, A. 2008 La integración de internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas de futuro. Barcelona: Editorial UOC.
  • UNESCO 2011 Unesco ICT competency framework for teachers.