Percepciones del profesorado de secundaria ante la falta de respeto en claseUn estudio etnográfico

  1. Fulgencio Sánchez Vera 1
  1. 1 Universidad de Murcia (España)
Zeitschrift:
Revista Nuevas Tendencias en Antropología

ISSN: 2173-0024

Datum der Publikation: 2018

Nummer: 9

Seiten: 56-79

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista Nuevas Tendencias en Antropología

Zusammenfassung

In this paper we analyze a core value for good coexistence and the development of school environment: respect. The data are part of a research project on value-based education that was carried out at a high school. Following an ethnographic methodology, we have explored the faculty's view of the meaning of respect, the causes of its deterioration, the scope of the problem and the proposals to encourage it. Thus, we have concluded that this value is the cornerstone of the whole system, which is unfortunately deteriorating. Finally, we review the assumptions that support the discourse and provide a critical reflection on the phenomenon.

Bibliographische Referenzen

  • ANPE (2016) Informe Defensor del Profesor 2015-2016. Madrid, ANPE. Consultado el 12 de septiembre de 2017. http://www.eldefensordelprofesor.es/wpcontent/uploads/2016/11/Informe-Defensor-2016-con-conclusiones.pdf.
  • Brackett, Mark; Patti, Janet; Stern, Robin; Rivers, Susan E.; et. al. (2009) “A Sustainable, SkillBased Approach to Building Emotionally Literate Schools” en Hughes, Marcia; Thompson, Henry L. y Bradford, James (eds.) Handbook of developing emotional and social intelligence: Best practices, case studies, and tools. New York, Wiley, pp. 329–358.
  • Boyle, D. (2005) “Youth bullying: incidence, impact, and interventions”, Journal of the New Jersey Psychological Association, vol. 55, nº 3, pp. 22-24.
  • Caso, Javier (2011) “El respeto al profesor depende de los alumnos y de la sociedad. Entrevista con Howard Gardner”. Diario Público, 22 de octubre de 2011. Consultado el 12 de septiembre de 2017. http://www.publico.es/espana/respeto-al-profesor-depende-alumnos.html.
  • Dillon, Robin (2016) “Respect”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Consultado el 8 de septiembre de 2017. https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/respect/.
  • Fernández, Isabel (2014) Prevención de la violencia y resolución de conflictos: El clima escolar como factor de calidad. Madrid, Narcea.
  • Garrido, Vicente (2011) Los hijos tiranos. El síndrome del emperador. Barcelona, Ariel.
  • Gervilla, Enrique (1988) “Educación y valores”, Revista Española de Pedagogía, nº 1, pp. 399-426.
  • Jordán, Josep Antoni (2009) “Cultura escolar, conflictividad y convivencia”, Estudios sobre Educación, nº 17, pp. 63-85.
  • Ley Orgánica 8/2013, 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). 10 diciembre de 2013, Boletín Oficial del Estado (BOE) nº 295, Madrid, España. Consultado el 12 de septiembre de 2017. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886.
  • López, Rubén (2010) “Familia vs. Escuela”, Pedagogía Magna, nº 5, pp. 154-159.
  • Marina, José Antonio (2009) “La recuperación de la autoridad”, El Mundo (Madrid), 1 de octubre de 2009. Consultado el 12 de septiembre de 2017. http://www.elmundo.es/opinion/tribunalibre/2009/10/19552285.html.
  • Olweus, Dan (1997) “Bully/victim problems in schools: knowledge base and effective intervention programme”, Irish Journal of Psychology, nº 18, pp. 170-190.
  • Pantić, NataÅ¡a y Wubbels, Theo (2012) “The role of teachers in inculcating moral values: operationalisation of concepts”, Journal of Beliefs & Values, vol. 33, nº 1, pp. 55-69. DOI: 10.1080/13617672.2012.650030
  • Patrick, Helen; Kaplan, Avi y Ryan, Allison M. (2011) “Positive classroom motivational environments: Convergence between mastery goal structure and classroom social climate”, Journal of Educational Psychology, vol. 103, nº 2, pp. 367-382. DOI:10.1037/a0023311
  • Reyes, Chin R.; Brackett, Marc A.; Rivers, Susan E.; et. al. (2012) “Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement”, Journal of Educational Psychology, nº 104, pp. 700- 712. DOI: 10.1037/a0027268.
  • Sanmartín, Ricardo (2000) “Etnografía de los valores”, Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria, nº 12, pp. 129-141.
  • Santos Guerra, Miguel Ángel (1994) Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Málaga, Aljibe.
  • Talis (2013) Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje. Informe español. Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Secretaría General Técnica. Consultado el 1 de Agosto de 2017. https://www.oecd.org/edu/school/Spain-talis-publicaciones-sep2014_es.pdf.
  • Torrego, Juan Carlos (ed.) (2010) Modelo integrado de mejora de la convivencia: estrategias de mediación y tratamiento de conflictos. Barcelona, Grao.
  • Torrego, Juan Carlos y Moreno, Juan Manuel (2007) Convivencia y disciplina en la escuela: solución de conflictos y aprendizaje de la democracia. Madrid, Alianza.
  • Unceta, Alfonso (2008) “Cambios sociales y educación. Notas para el debate”, Revista de Educación, nº 347, pp. 419-43.
  • Uruñuela, Pedro M. (2007) “Convivencia y disrupción en las aulas”, Cuadernos de Pedagogía, nº 364, pp. 102-107.
  • Vaello, Joan (2013) Cómo dar clase a los que no quieren. 2ª edición. Barcelona, Grao.