De Japón para el mundoconsumo y percepción de las jóvenes otakus mexicanas

  1. Fátima Itzel García Noyola 1
  2. María Auxiliadora Gabino Campos 2
  1. 1 Universidad Autónoma de San Luis Potosí
  2. 2 Universidad Autónoma de San Luis Potosí (México)
Revista:
Pangea: revista de la Red Académica Iberoamericana de Comunicación

ISSN: 2172-3168

Año de publicación: 2016

Volumen: 7

Número: 1

Páginas: 54-68

Tipo: Artículo

DOI: 10.52203/PANGEA.V7I1.97 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Resumen

The otaku phenomenon has been permeating little by little. Anime and manga are part of the cultural consumptions of most young people in the world. A distinction is already made between the Japanese otaku fan and the globalized one or Akiba Kei. With this work, an approach was sought to the meaning and consumption of the products of the Japanese cultural industry by young Mexicans, for which semi-structured interviews were conducted with 10 young people who were coined as Mexican otakus.The analysis provides indications that in Mexico, this pleasure for the Japanese has generated a group identity or urban tribe and the idea of the otaku as a social misfit is discarded since it is with his peers that he shares his tastes.In the same way, the identity of the otakus is forged through the characters of the Japanese animations, as well as the ideas and fashions belonging to a Japanese culture.

Referencias bibliográficas

  • Balderrama, L y Pérez, C. (2009). La elaboración del ser Otaku desde sus prácticas culturales, la interacción con el otro y su entorno [versión electrónica]. Recuperado de http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAR5086.pdf
  • Cobos, T.L. (2010). Animación japonesa y globalización: la latinización y la subcultura otaku en América latina [versión electrónica], Revista Razón y Palabra. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/N72/Varia_72/32_Cobos_72.pdf
  • García Cabrero, Benilde. (2009). Manual de métodos de investigación para las ciencias sociales. Un enfoque de enseñanza basado en proyectos. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. (5ª ed.). Perú: Editorial McGrawHill.
  • Margulis, Mario., Barbero, J.M., Pérez, J.A., Pampols, C.F., Perea, C.M., Giberti, Eva., Serrano, J.F., Parra, Rodrigo., Urresti, Marcelo., Valenzuela, J.M., Reguillo, Rossana., Salazar, Alonso., Muñoz, Sonia., Muñoz, Germán., Pérez, J.M. y Marafioti, R.C. (2008). “Viviendo a toda” Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades. Colombia: Siglo del hombre editores.
  • Reguillo, Rossana (2000) Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Bogotá: Norma.
  • Reguillo, Rossana (1991) En la calle otra vez las bandas: identidad urbana y usos de la comunicación. (2ª ed.). ITESO, Guadalajara Jal. México.