Comprensión del tiempo a través del espacio: Un estudio de plasticidad inducida en niños con trastorno del desarrollo del lenguaje

  1. Daniela Ruiz Sanhueza
  2. Mabel Urrutia
  3. Paola Alarcón Hernández
  4. Hipólito Marrero
Zeitschrift:
Revista de logopedia, foniatría y audiología

ISSN: 0214-4603

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 42

Nummer: 1

Seiten: 24-34

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de logopedia, foniatría y audiología

Bibliographische Referenzen

  • Acosta et al., 2013 V. Acosta, G.M. Ramírez, S. Hernández Identificación y clasificación de alumnado con Trastorno Específico del Lenguaje Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 33 (4) (2013), pp. 157-164, 10.1016/j.rlfa.2013.07.006
  • Acosta et al., 2012 V. Acosta, A. Moreno, Á. Axpe Implicaciones clínicas del diagnóstico diferencial temprano entre Retraso de Lenguaje (RL) y Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) Universitas Psychologica, 11 (1) (2012)
  • Aguado et al., 2015 G. Aguado, C.J. Coloma, A.B. Martínez, E. Mendoza, A. Montes Documento de consenso elaborado por el comité de expertos en TEL sobre el diagnóstico Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 35 (4) (2015), pp. 147-149, 10.1016/j.rlfa.2015.06.004
  • Ato y Vallejo, 2015 M. Ato, G. Vallejo Diseños de investigación en psicología Pirámide, Madrid (2015)
  • Auza et al., 2018 A. Auza, M.T. Harmon, C. Murata Retelling stories: Grammatical and lexical measures for identifying monolingual Spanish speaking children with specific language impairment (SLI) Journal of Communication Disorders, 71 (2018), pp. 52-60, 10.1016/j.jcomdis.2017.12.001
  • Barsalou, 2008 L.W. Barsalou Grounded cognition Annual Review of Psychology, 59 (2008), pp. 617-645, 10.1146/annurev.psych.59.103006.093639
  • Bishop, 2014 D.V. Bishop Problems with tense marking in children with specific language impairment: Not how but when Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 369 (1634) (2014), p. 20120401, 10.1098/rstb.2012.0401
  • Bühler et al., 2018 D. Bühler, A. Perovic, N. Pouscoulous Comprehension of novel metaphor in young children with Developmental Language Disorder Autism & Developmental Language Impairments. (2018) https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1177%2F2396941518817229
  • Buiza et al., 2015 J. Buiza, M. Rodríguez-Parra, J. Adrián Trastorno Específico del Lenguaje: Marcadores psicolingüísticos en semántica y pragmática en niños españoles Anales de Psicología, 31 (3) (2015), pp. 879-889, 10.6018/analesps.31.3.180091
  • Buiza et al., 2007 J. Buiza, J. Adrián, M. González Marcadores neurocognitivos en el trastorno específico del lenguaje Revista de Neurología, 44 (6) (2007), pp. 326-333, 10.33588/rn.4406.2006066
  • Casasanto, 2017 D. Casasanto Relationship between language and cognition B. Dancygier (Ed.), Cambridge Handbook of Cognitive Linguistics, Cambridge University Press, Cambridge (2017), pp. 19-37 CrossRef
  • Casasanto y Boroditsky, 2008 D. Casasanto, L. Boroditsky Time in the mind: Using space to think about time Cognition, 106 (2) (2008), pp. 579-593, 10.1016/j.cognition.2007.03.004
  • Casasanto et al., 2010 D. Casasanto, O. Fotakopoulou, L. Boroditsky Space and time in the child's mind: Evidence for a cross-dimensional asymmetry Cognitive Science, 34 (3) (2010), pp. 387-405, 10.1111/j.1551-6709.2010.01094.x
  • Coloma et al., 2019 C.J. Coloma, D.P. Rojas, Z.D.C. de Barbieri La intervención gramatical en los niños con trastorno específico del lenguaje: una revisión integrativa de la literatura Revista CEFAC, 21 (4) (2019), 10.1590/1982-0216/201921417818
  • Coloma et al., 2017 C. Coloma, E. Mendoza, G. Carballo Desempeño gramatical y narrativo en niños con Trastorno Específico del Lenguaje Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 69 (2017), pp. 67-90, 10.5209/CLAC.55314
  • Coloma, 2014 C.J. Coloma Discurso narrativo en escolares de 1° básico con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) Revista Signos, 47 (84) (2014), pp. 3-20, 10.4067/S0718-09342014000100001
  • Eikmeier et al., 2015 V. Eikmeier, S. Alex-Ruf, C. Maienborn, R. Ulrich How strongly linked are mental time and space along the left–right axis? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 41 (6) (2015), p. 1878, 10.1037/xlm0000129
  • Fresneda y Mendoza, 2005 M.D. Fresneda, E. Mendoza Trastorno específico del lenguaje: Concepto, clasificaciones y criterios de identificación Revista de Neurología, 41 (1) (2005), pp. 51-56, 10.33588/rn.41S01.2005317
  • Gibbs y Steen, 1999 R.W. Gibbs, G.J. Steen Metaphor in Cognitive Linguistics John Benjamins Publishing, Philadelphia, USA (1999)
  • Gijssels y Casasanto, 2017 T. Gijssels, D. Casasanto Conceptualizing time in terms of space: Experimental evidence B. Dancygier (Ed.), Cambridge Handbook of Cognitive Linguistics, Cambridge University Press, Cambridge (2017), pp. 651-668 CrossRef
  • Glenberg et al., 2008 A. Glenberg, M. Sato, L. Cattaneo Use-induced motor plasticity affects the processing of abstract and concrete language Current Biology, 18 (7) (2008), pp. 290-291, 10.1016/j.cub.2008.02.036
  • Harris, 1957 A.J. Harris Lateral dominance, directional confusion, and reading disability The Journal of Psychology, 44 (2) (1957), pp. 283-294, 10.1080/00223980.1957.9713084
  • Hauk et al., 2004 O. Hauk, I. Johnsrude, F. Pulvermüller Somatotopic representation of action words in human motor and premotor cortex Neuron, 41 (2) (2004), pp. 301-307, 10.1016/s0896-6273(03)00838-9
  • Hsu y Bishop, 2014 H.J. Hsu, D.V. Bishop Sequence-specific procedural learning deficits in children with specific language impairment Developmental Science, 17 (3) (2014), pp. 352-365, 10.1111/desc.12125
  • Iverson y Braddock, 2010 J.M. Iverson, B.A. Braddock Gesture and motor skill in relation to language in children con language impairment Journal of Speech, Language and Hearing Research, 54 (2010), pp. 72-86, 10.1016/j.bandl.2006.11.004
  • Juárez et al., 2019 F.P.G. Juárez, D. Labrecque, V. Frak Assessing language-induced motor activity through Event Related Potentials and the Grip Force Sensor, an exploratory study Brain and Cognition, 135 (2019), p. 103572, 10.1016/j.bandc.2019.05.010
  • Kapa y Plante, 2015 L.L. Kapa, E. Plante Executive function in SLI: Recent advances and future directions Current Developmental Disorders Reports, 2 (3) (2015), pp. 245-252 https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1007%2Fs40474-015-0050-x CrossRef
  • Lakoff y Johnson, 1980 G. Lakoff, M. Johnson Conceptual metaphor in everyday language The Journal of Philosophy, 77 (8) (1980), pp. 453-486, 10.2307/2025464
  • Lakoff y Johnson, 1999 G. Lakoff, M. Johnson Philosophy in the Flesh, Basic Books, New York (1999)
  • Leonard, 2014 L.B. Leonard Children with Specific Language Impairment MIT Press (2014)
  • Lourenco y Longo, 2010 S.F. Lourenco, M.R. Longo General magnitude representation in human infants Psychological Science, 21 (6) (2010), pp. 873-881, 10.1177/0956797610370158
  • Lum et al., 2014 J. Lum, G. Conti-Ramsden, A. Morgan, M. Ullman Procedural learning deficits in specific language impairment (SLI): A meta-analysis of serial reaction time task performance Cortex, 51 (2014), pp. 1-10, 10.1016/j.cortex.2013.10.011
  • Marton, 2009 K. Marton Imitation of body postures and hand movements in children with specific language disorders Journal of Experimental Child Psychology, 102 (1) (2009), pp. 1-13 https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1016%2Fj.jecp.2008.07.007
  • Mendoza, 2016 E. Mendoza Trastorno específico del lenguaje (TEL) Comercial Grupo ANAYA (2016)
  • Moreno González, 2008 E. Moreno González Manual de Uso de SPSS Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España (2008)
  • Moretti y Greco, 2018 S. Moretti, A. Greco Truth is in the head. A nod and shake compatibility effect Acta Psychologica, 185 (2018), pp. 203-218, 10.1016/j.actpsy.2018.02.010
  • Muñoz y Carballo, 2005 J. Muñoz, G. Carballo Alteraciones lingüísticas en el trastorno específico del lenguaje Revista de Neurología, 41 (Supl 1) (2005), pp. 57-63, 10.33588/rn.41S01.2005331
  • Pérez et al., 2016a L. Pérez, A.R. Amengual, J. Iglesias Movimiento y lenguaje: Análisis de las relaciones entre el desarrollo motor y del lenguaje en la infancia RICYDE Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 12 (46) (2016), pp. 382-397, 10.5232/ricyde/2016.04603
  • Pérez et al., 2016b D. Pérez, P. Cáceres, S. Cáceres, C. Calderón, B. Góngora Intrumento de diagnóstico para los trastornos específicos del lenguaje en edad escolar (IDTEL) Ministerio de Educación, Santiago, Chile (2016)
  • Rapin y Allen, 1983 I. Rapin, D.A. Allen Developmental language disorders: Nosologic considerations U Kirk (Ed.), Neuropsychology of Language, Reading and Spelling, Academic Press, San Diego, CA (1983)
  • Rizzolatti y Luppino, 2001 G. Rizzolatti, G. Luppino The cortical motor system Neuron, 31 (6) (2001), pp. 889-901, 10.1016/S0896-6273(01)00423-8
  • Sell y Kaschak, 2011 A. Sell, M. Kaschak Processing time shifts affects the execution of motor responses Brain and Language, 117 (1) (2011), pp. 39-44 https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1016%2Fj.bandl.2010.07.003
  • Tenorio et al., 2012 M. Tenorio, P. Arango, A. Aparicio, R. Rosas TENI Test de evaluación neuropsicológica infantil. Manual de Administración y Corrección Pontificia Universidad Católica de Chile-Cedeti UC, Santiago, Chile (2012)
  • Ullman y Pierpont, 2005 M.T. Ullman, E.I. Pierpont Specific language impairment is not specific to language: The procedural déficit hypothesis Cortex, 41 (3) (2005), pp. 399-433, 10.1016/s0010-9452(08)70276-4
  • Urrutia y Roa, 2020 M. Urrutia, M. Roa Velocidad de procesamiento en la comprensión morfológica de verbos en niños preescolares con trastorno específico del lenguaje y su relación con el control inhibitorio Revista de Investigación en Logopedia, 10 (1) (2020), pp. 53-66, 10.5209/rlog.63556
  • Zwaan y Taylor, 2006 R.A. Zwaan, L.J. Taylor Seeing, acting, understanding: Motor resonance in language comprehension Journal of Experimental Psychology: General, 135 (1) (2006), p. 1, 10.1037/0096-3445.135.1.1