La literatura fantástica del XIX latinoamericano en la conformación de la ciudadanía maravillosa. La construcción pedagógica de la comunidad imaginada
- Pedro Perera Méndez 1
- Tatiana Castañeda Acosta 1
- Andrés González Novoa 1
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 1971-1131
Any de publicació: 2022
Volum: 17
Número: 1
Pàgines: 197-214
Tipus: Article
Altres publicacions en: History of Education & Children’s Literature
Indicadors
SCImago Journal Rank
(Indicador corresponent a lúltim any disponible en aquest portal, any {0,number,#})- Any 2021
- Impacte SJR de la revista: 0.121
- Quartil major: Q4
- Àrea: History and Philosophy of Science Quartil: Q4 Posició en l'àrea: 135/172
- Àrea: Education Quartil: Q4 Posició en l'àrea: 1254/1381
Scopus CiteScore
(Indicador corresponent a lúltim any disponible en aquest portal, any {0,number,#})- Any 2021
- CiteScore de la revista: 0.1
- Àrea: History and Philosophy of Science Percentil: 14
- Àrea: Education Percentil: 4
Journal Citation Indicator (JCI)
(Indicador corresponent a lúltim any disponible en aquest portal, any {0,number,#})- Any 2021
- JCI de la revista: 0.35
- Quartil major: Q3
- Àrea: HISTORY Quartil: Q3 Posició en l'àrea: 320/494
Resum
This paper is an analysis of nineteenth-century Latin American proposals to shape a model ofcitizenship founded on fantasy hosted in romantic horror literature. Their monsters, landscapes andreflections are mirrors in which they confront the vilified indignities of individualism. They augur the fall ofcitizenship as a model for inhabiting the world, in the face of the other monstrously made-up model; theindividual-mass of the techno-scientific pact. Silenced voices, sentenced to the oblivion of the attic thatpersist in their vital purpose, to generate a network that strengthens the sense of the common. Praxis andreflection will try to converge in a synthesis of what we could learn from ourselves, from the communalcoexistence that hosts the fantastic literature that emerged in the 19th century