Tácticas ficcionales de la memoria.Nuevos discursos narrativosen la fotografía contemporánea
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 2172-0150
Year of publication: 2022
Issue: 25
Pages: 13-37
Type: Article
More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía
Metrics
SCImago Journal Rank
- Year 2022
- SJR Journal Impact: 0.211
- Best Quartile: Q1
- Area: Visual Arts and Performing Arts Quartile: Q1 Rank in area: 94/619
- Area: History Quartile: Q1 Rank in area: 342/1572
- Area: Communication Quartile: Q3 Rank in area: 284/471
Índice Dialnet de Revistas
(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2021)- Year 2021
- Journal Impact: 0.130
- Field: ARTE Quartile: C1 Rank in field: 22/134
- Field: COMUNICACIÓN Quartile: C4 Rank in field: 54/67
Scopus CiteScore
- Year 2022
- CiteScore of the Journal : 0.2
- Area: Visual Arts and Performing Arts Percentile: 43
- Area: History Percentile: 36
- Area: Communication Percentile: 12
Journal Citation Indicator (JCI)
- Year 2022
- Journal Citation Indicator (JCI): 0.13
- Best Quartile: Q3
- Area: FILM, RADIO, TELEVISION Quartile: Q3 Rank in area: 46/64
- Area: ART Quartile: Q3 Rank in area: 91/133
Abstract
In the current context of affirmation of postphotographic theses and their challenge to traditional documentary values, photographs have lost their credibility as supposed objective units of knowledge. Even so, photographic images continue to be a powerful instrument for the analysis, understanding and critical interpretation of the world and an unrivaled graphic record of time –past and present–that constantly appeals to individual and collective memory. All narration implies a process of invention of reality itself that it aims to point out: sometimes, memory is just a reflection, a mirage or an illusion of experiences, or an ideal construction that helps people images of his own amnesia. This article investigates some of these fictional memory tactics in contemporary photography
Bibliographic References
- Baden, K. (2014). Work for two bodies. Blue Sky Books.
- Casas, A. (2000). Álbum. Mestizo.
- Dean, T., & Ridgewell, M. (2002). Floh. Steidl Publications.
- De Middel, C. (2016). Muchismo. La Fábrica.
- Doctor, R. (2002). Historias de las fotografías. Caja Madrid Obra Social.
- Doctor, R. (2019). El juego perfecto. Archivo Rastro. Recuperado el 29 de enero de 2022 de https://www.archivorastro.com/
- Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la Representación a la Recepción. Paidós.
- Fontcuberta, J. (1997). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Gustavo Gili.
- Fontcuberta, J. (2010). La cámara de Pandora. La fotografí@ después de la fotografía. Gustavo Gili.
- Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Galaxia Gutenberg.
- Gómez, P. (2020). Wattebled o el rastro de las cosas. Fracaso Books.
- Halbwachs, M. (2004). Los marcos sociales de la memoria. Anthropos.
- Halbwachs, M. (2004) La memoria colectiva. Prensas Universitarias de Zaragoza.
- Hirsch, M. (1997). Family Frames. Photography narrative and postmemory. Harvard University Press.
- Kuhn, A. (2002). Familiy Secrets. Acts of Memory and Imagination. Verso.
- Kuhn, A., y McAllister, K.E. (2006). Locating Memory. Photographic Acts. Berghahn Books.
- Lister, M. (1997). Ensayo introductorio. En M. Lister, La imagen fotográfica en la cultura digital (pp. 13-45). Paidós.
- Marzo, J. L. (2018). La competencia de lo falso. Una historia del fake. Cátedra.
- Nora, P. (2008). Les lieux de mémoire. Trilce.
- Ramos, Y. (2020). Show me, Know Us, Welcome Her. Centro Atlántico de Arte Moderno.
- Ritchin, F. (2008). After Photography. W. W. Norton & Company.
- Sontag, S. (1980). Sobre la Fotografía. Edhasa.
- Soutif, D. (1988). Et in Boltanskia Ego. En C. Boltanski, El Caso (pp. 10-25). Centro de Arte Reina Sofía.
- Tillmann, U., y Vollmer, W. (1985). Meisterwerke der Fotokunst. Wienand Verlag.