Usos y competencias digitales del alumnado universitario con perspectiva de género

  1. Cáceres Rodríguez, Celsa M 1
  2. Ceballos Vacas, Esperanza Mª 1
  3. Torrado Martín-Palomino, Esther
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Zeitschrift:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: La transformación digital de la docencia universitaria

Ausgabe: 26

Nummer: 2

Seiten: 103-124

Art: Artikel

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V26I2.21450 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Zusammenfassung

This study was carried out in order to analyse the uses and digital skills of students from University of La Laguna and to check for differences arising from the digital gender divide. An adaptation of the Digital Core Competences 2.0 COBADI questionnaire (Vazquez-Cano et al., 2017) was administered to 367 students from several degrees of Social Sciences and Sciences. The results indicate that there are significant differences with regard to the interests and frequency of Internet uses, so that women are less interested in entertainment with ICT in general and, specifically, in online games and sports. Women spent more time searching for information to do academic assignments, working in groups and posting photos and males playing online games. However, both women and men have the same level of perceived competencies for information search and processing skills, as well as for interpersonal competences in the use of ICT and social communication in the university context, except for cooperative competences with women’s more positive perception. These results are discussed in relation to androcentric culture and the construction of a heavily masculinized digital universe.

Bibliographische Referenzen

  • Agudo-Prado, Susana, Rodríguez-Ruiz, Beatriz, y García-Sampedro, Marta (2021). Working women and digital competence in the Spanish labor context. IEEE Revista Iberoamericana De Tecnologías Del Aprendizaje, 16(1), 61-69. https://doi.org/10.1109/RITA.2021.3052493
  • Amnistía Internacional (2018). La Desigualdad en 2018. https://www.amnesty.org/es/latest/research/2018/12/rights-today-2018- inequality/
  • Andrés-del Campo, Susana de; Collado-Alonso, Rocío y García-Lomas-Taboada, José-I. (2020). Brechas digitales de género. Una revisión del concepto. Etic@net: Revista Científica Electrónica De Educación Y Comunicación En La Sociedad Del Conocimiento, 20(1), 34-58. https://doi.org/10.30827/eticanet.v20i1.15521
  • Ballester-Brage, Lluis, Rosón-Varela, Carlos y Facal-Fondo, Teresa (2020).Pornografía y educación afectivo-sexual. Octaedro.
  • Barragán-Sánchez, Raquel y Ruiz-Pinto, Estrella (2013). Brecha de género e inclusión digital. El potencial de las redes sociales en educación. Profesorado. Revista de Curriculum y formación de profesorado, 17(1), 309-323. http://www.ugr.es/~recfpro/rev171COL4.pdf
  • Berrío-Zapata, Cristian; Marín-Arraíza, Paloma; Ferreira-da-Silva, Ester y das-Chagas- Soares, Elieth (2017). Desafíos de la Inclusión Digital: antecedentes, problemáticas y medición de la Brecha Digital de Género. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 121-151.
  • Cabezas-González, Marcos; Casillas-Martín, Sonia; Sanches-Ferreira, Manuela y Teixeira-Diogo, Fernando (2017). ¿Condicionan el género y la edad el nivel de competencia digital? Un estudio con estudiantes universitarios. Fonseca, Journal of communication, 15(15), 109-125. https://doi.org/10.14201/fjc201715109125
  • Cai, Zhihui; Fan, Xitao y Du, Jianxia (2017). Gender and attitudes toward technology use: A meta-analysis. Computers and Education, 105, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.11.003
  • Centeno-Moreno, Guadalupe y Cubo-Delgado, Sixto (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 517-536. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271
  • Comisión Europea (2010). Europa 2020: la estrategia de la Unión Europea para el crecimiento y la ocupación. https://eur-lex.europa.eu/legal- content/ES/TXT/?uri=LEGISSUM%3Aem0028
  • Comisión Europea (2010). Una Agenda Digital para Europa. https://eur- lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0245:FIN:es:PDF
  • Comisión Europea (2011). Strategy for Equality between women and men 2010-2015. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/c58de824-e42a- 48ce-8d36-a16f30ef701b
  • Consejo de la Unión Europea (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, C189, 4 de junio de 2018. https://eur-lex.europa.eu/legal- content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)yfrom=SV
  • Correa, Teresa (2010). The Participation Divide Among ‘‘Online Experts’’: Experience, Skills and Psychological Factors as Predictors of College Students’ Web Content Creation. Journal of Computer-Mediated Communication, 16, 71–92. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2010.01532.x
  • Cózar-Gutiérrez, Ramón y Roblizo-Colmenero, Manuel-J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. RELATEC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 119-133. https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.119
  • Díaz-García, Isabel; Cebrián-Cifuentes, Sara y Fuster-Palacios, Isabel (2016). Las competencias en TIC de estudiantes universitarios del ámbito de la educación y su relación con las estrategias de aprendizaje. RELIEVE, 22 (1). http://dx.doi.org/10.7203/relieve.21.1.8159
  • Donoso-Vázquez, Trinidad y Rebollo-Catalán, Mª-Ángeles (coords.) (2018). Violencia de género en entornos virtuales. Octaedro.
  • Escofet-Roig, Anna y Rubio-Hurtado, Mª-José (2007). La brecha digital: género y juegos de ordenador. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(1), 63-77.
  • Flores-Lueg, Carolina y Roig-Vilà, Rosabel (2017). El género y su incidencia en el nivel de competencia digital autopercibido por estudiantes de Pedagogía. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 8, 79 - 96.
  • García-González, Iolanda; Gros-Salvat, Begoña y Escofet-Roig, Anna (2012). La influencia del género en la cultura digital del estudiantado universitario. Athenea digital, 12(3), 95-114. https://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/view/291555/380041
  • Gialamas, Vasilis; Nikolopoulou, Kleopatra y Koutromanos, George (2013). Student teachers’ perceptions about the impact of Internet usage on their learning and agudojobs. Computers and Education, 62, 1–7. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.10.012
  • Gil-Juárez, Adriana, Feliu-Samuel-Lajeunesse, Joel y Vitores-González, Anna (2012). Género y TIC: en torno a la brecha digital de género. Athenea Digital, 12(3), 3-9. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1137
  • Gil-Juárez, Adriana; Vitores-González, Anna; Feliu-Samuel-Lajeunesse, Joel y Vall- Llovera, Montse (2011). Brecha digital de género: Una revisión y una propuesta. TESI, 12(2), 2011, 25-53.
  • González-Gómez, Francisco; Guardiola, Jorge; Martín-Rodríguez, Óscar y Montero- Alonso, Miguel-Ángel (2012). Gender differences in e-learning satisfaction. Computers and Education, 58(1), 283-290. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.017
  • Guerra-Santana, Mónica; Rodríguez-Pulido, Mª-José y Artiles-Rodríguez, Josué (2021). Use of social networks by university students from a personal and educational sphere. Aula abierta, 50(1), 497-504.https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.497-504
  • Harding, Sandra (1987). Conclusion: Epistemological Questions. En S. Harding (ed.) Feminism and Methodology, pp. 181-190. Indiana University Press.
  • Hargittai, Eszter (2010). Digital na(t)ives? Variation in internet skills and uses among members of the “net generation”. Sociological inquiry, 80(1), 92-113. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x
  • Hargittai, Eszter y Walejko, Gina (2008): The participation divide: Content creation and sharing in the digital age. Information, Communication y Society, 11(2), 239-256. http://dx.doi.org/10.1080/13691180801946150
  • Huang, Wen-Hao-D.; Hood, Denice-W. y Yoo, Sun-Joo (2013). Gender divide and acceptance of collaborative Web 2.0 applications for learning in higher education. The Internet and Higher Education, 16(1), 57-65. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.02.001
  • INE (2021). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. https://ine.es/jaxi/Tabla.htm?tpx=50895&L=0
  • Instituto de las Mujeres (2022). III Plan Estratégico para la Igualdad Efectiva de Mujeres y Hombres 2022-2025. https://www.inmujeres.gob.es/publicacioneselectronicas/documentacion/Do cumentos/DE1824.pdf
  • Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la Igualdad efectiva de Mujeres y Hombres. BOE núm. 71, de 23 de marzo.
  • Lim, Keol y Meier, Ellen-B. (2011). Different but similar: computer use patterns between young Korean males and females. Educational Technology Research and Development, 59(4), 575. https://doi.org/10.1007/s11423-011-9206-5
  • Masanet-Jordà, Mª-José J., Pires-de Sá, Fernanda, y Gómez-Puertas, Lorena (2021). Riesgos de la brecha digital de género entre los y las adolescentes. El Profesional de la Información, 30(1), p. 1-15. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.12
  • Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital (s.f.). España digital 2025. https://avancedigital.mineco.gob.es/programas-avance- digital/Paginas/espana-digital-2025.aspx
  • Moreno-Rodríguez, M-Dolores; Gabarda-Méndez, Vicente y Rodríguez-Martín, Ana- María (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 22(3), 253-270. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001
  • ONU (2018). Mujeres. Informe Anual 2017-2018. https://www.unwomen.org/-/media/annual%20report/attachments/sections/library/un-women-annual- report-2017-2018-es.pdf?la=esyvs=458
  • Pattier, Daniel (2021). The Gender Gap Among EduTubers and the Factors Significantly Influencing It. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(2), 313-329. 10.7821/naer.2021.7.732
  • Pérez-Escoda, Ana, Lena-Acebo, Francisco-Javier y García-Ruiz, Rosa (2021). Brecha digital de género y competencia digital entre estudiantes universitarios. Aula Abierta, 50, 505-514. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.505-5014
  • Prendes-Espinosa, Mª-Paz; García-Tudela, Pedro-A. y Solano-Fernández, Isabel-Mª (2020). Gender equality and ICT in the context of formal education: A systematic review. [Igualdad de género y TIC en contextos educativos formales: Una revisión sistemática]. Comunicar, 63, 9-20. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
  • Sáinz-Ibáñez, Milagros y López-Sáez, Mercedes (2010). Gender differences in computer attitudes and the choice of technology-related occupations in a sample of secondary students in Spain. Computers and Education, 54(2), 578- 587. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.007
  • Sáinz-Ibáñez, Milagros, Arroyo-Prieto, Lidia y Castaño-Collado, Cecilia (2020). Mujeres y digitalización. De las brechas a los algoritmos. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades, Ministerio de Igualdad. 10.30923/MujDigBreAlg-2020
  • Santana-Rodríguez, Nira (2020). Género, gamers y videojuegos. Una aproximación desde el enfoque de género, al consumo de videojuegos y la situación de las jugadoras en el sector. ULPGC.
  • Surian, Alessio y Sciandra, Andrea (2019). Digital divide: addressing Internet skills. Educational implications in the validation of a scale. Research in Learning Technology, 27, 2155-2166. http://dx.doi.org/10.25304/rlt.v27.2155
  • Tondeur, Jo, Van-de-Velde, Sarah, Vermeersch, Hans y Van-Houtte, Mieke (2016). Gender differences in the ICT profile of university students: A quantitative analysis. DiGeSt. Journal of Diversity and Gender Studies, 3(1), 57-77. https://doi.org/10.11116/jdivegendstud.3.1.0057
  • Torrado-Martín-Palomino, Esther y González-Ramos, Ana-M. (2017). La (in)visibilidad de las mujeres en la Educación Superior: retos y desafíos en la Academia. Feminismo/s 29, 397-415. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2017.29.16
  • Tuapanta, Jorge, Duque, Miguel y Mena, Angel (2017). Alfa de Crombach para validar un cuestionario de uso de TIC en docentes universitarios. mktDescubre, 10, 37-48. http://dspace.espoch.edu.ec/bitstream/123456789/9807/1/mkt_n10_04.pdf
  • UNESCO (2015). Declaración de Qingdao: Dieciséis oportunidades digitales, liderar la transformación de la educación. Unidad de Mujeres y Ciencia (2021). Científicas en cifras. Ministerio de Ciencia e Innovación. https://www.ciencia.gob.es/dam/jcr:dc8689c4-2c47-4aaf-97ce- 874bd0b5a081/Cientificas_en_Cifras_2021.pdf
  • Unión Internacional de Comunicaciones (2018). Reducción de la brecha de género. https://www.itu.int/es/mediacentre/backgrounders/Pages/bridging-the- gender-divide.aspx
  • Van Dijk, Jan (2006). Digital divide research, achievements and shortcomings. Poetics, 34(4–5), 221-235. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2006.05.004
  • Vázquez-Cano, Esteban; Marín Díaz, Verónica; Maldonado Berea, Guadalupe Aurora y García-Garzón, Eduardo (2017). La competencia digital del alumnado universitario de ciencias sociales desde una perspectiva de género. Prisma Social, 19, 347-367. X https://revistaprismasocial.es/article/view/1680/2338
  • Velasco, Lucía, Urueña-López, Alberto, Castro-García-Muñoz, Raquel, Cadenas- Villaverde, Santiago, y Seco-Arnegas, José-Antonio. (2021). Competencias digitales de los internautas: Análisis de datos INE 2020. Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. 10.30923/comp-dig-int-2020
  • Vico-Bosch, Alba, y Rebollo-Catalán, Mª-Ángeles (2018). Incidencia de las políticas de inclusión digital en el uso de las redes sociales de mujeres de entorno rural. Prisma Social: Revista de investigación social, 21, 263-281. https://revistaprismasocial.es/article/view/2459
  • Wasserman, Ira-M. y Richmond-Abbott, Marie (2005). Gender and the Internet: Causes of Variation in Access, Level, and Scope of Use. Social Science Quarterly, 86(1), 252-270. https://doi.org/10.1111/j.0038-4941.2005.00301.x