Validación de una versión reducida de la escala de resiliencia SV-RES

  1. Jonathan Jesús Regalado Piñero
  2. Gustavo Mario Ramírez Santana 1
  3. Angela Esther Torbay Betancor 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Trabajo social hoy

ISSN: 1134-0991

Year of publication: 2024

Issue: 101

Pages: 25-44

Type: Article

DOI: 10.12960/TSH.2024.0002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Trabajo social hoy

Abstract

Resilience as a paradigm has promoted a change in Social Work in general and in Clinical Social Work in particular, not only in the nature of the conceptual frameworks, but also in the goals, strategies and evaluations that are developed in the intervention. In order to develop effective interventions under this approach, it is necessary to have standardized measurement instruments in the evaluation process. The SVRES Resilience Scale for Youth and Adults (Saavedra and Villalta, 2008) is a validated instrument to assess resilience from a multidimensional, multifactorial and interactional perspective. This study allowed validating a reduced version of the SV-RES Resilience Scale, reducing the instrument from 60 to 36 items, without losing the original Psychometric properties.

Bibliographic References

  • Barudy, J. (2014). La promoción de la resiliencia en niños/niñas y adolescentes. En J. M. Madariaga (Coord.). Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y practices (pp. 131-151). Gedisa.
  • Baruth, K. E. y Caroll, J. J. (2002). A formal assessment of resi- lience: The Baruth Protective Factors Inventory. The Journal of Individual Psychology, 58(1), 235-244.
  • Bentler, P. M. (1995). EQS Structural equations program manual. Encino, CA: Multivariate Software, Inc.
  • Bentler, P. M., y Bonnet, D. C. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(1), 588-606.
  • Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2007). Standards for the development and review of instrumental studies: Considerations about test selection in psychological research. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(1), 863-882.
  • Cyrulnik, B. (2014). La resiliencia en el siglo XXI. En J. M. Madariaga (Coord.). Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y prácticas (pp. 31-51). Gedisa.
  • Everitt, B. S. (2002). The Cambridge Dictionary of Statistics. (2nd Ed.). CUP.
  • Feantsa (2007). Feantsa Proposal: A Retrospective Module on Home-lessness for Household Surveys. Feantsa.
  • Grotberg, E. H. (1995). A guide to promoting resilience inc hildren: Strengthening the human spirit. The Bernard van Leer Foundation.
  • Hu, L. T. y Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria vs new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • Ibañez, M. I. (1995). Primeros datos de la versión en castellano del cuestionario revisado de personalidad de Eysenck (EPG-R). Fòrum de Recerca, 1(1), 135-159.
  • Jöreskog, K. G., y Sörbom, D. (2006). LISREL for windows [Computer Software]. Scientific Software International, Inc.
  • Kotliarenco, M. A. (2014). Ceanim: 34 años de historia de resi-liencia comunitaria. En J. M. Madariaga (Coord.), Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y prácticas (pp. 153-171). Gedisa.
  • Madariaga, J. M., De las Olas, M., Surjo, P., Villalba, C. y Arribillaga, A. (2014). La construcción social de la resiliencia. En J. M. Madariaga (Coord.), Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y prácticas (pp. 11-30). Gedisa.
  • Masten, A. S. (2001). Ordinary magic. Resilience processes indevelopment. American Psychologist, 56(1), 227-238.
  • Masten, A. (2004). Regulatory processes, risk and resilience in adolescent development. Annals of the New York Academy of Scien-cies, 1021(1), 319-321.
  • Rutter, M. (1993). Resilience: some conceptual considerations. Journal of Adolescent Health, 14(1), 626-631. doi: 10.1016/1054-139X(93)90196-V.
  • Saavedra, E. (2003). El enfoque Cognitivo Procesal Sistémico, como posibilidad de Intervenir educativamente en la formación de sujetos resilientes. (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid.
  • Saavedra, E., y Villalta, M. (2008). Escala de Resiliencia SV-RES para jóvenes y adultos. Ceanim.
  • Saavedra, E. (2014). La construcción de la respuesta resiliente, un modelo y su evaluación. En J. M. Madariaga (Coord.), Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y prácticas (pp. 111-127). Gedisa.
  • Vanistendael, S. (2014). Resiliencia: el reto del cambio de mirada. En J. M. Madariaga (Coord.), Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y prácticas (pp. 53-67). Barcelona: Gedisa.
  • Villalta, M., Saavedra, E. y Escurra, M. (2007). Factores de resiliencia en estudiantes secundarios.Una propuesta de medición. [Ponencia presentada en las VII Jornadas Internacionales de Psico-logía Educacional Educando en la Diversidad 24 de octubre, Pucón, Chile].