Información política en los vídeos que son tendencia en YouTube España

  1. Vanessa Rodríguez Breijo 1
  2. Jorge Gallardo Camacho 2
  3. Javier Sierra Sánchez 2
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    GRID grid.10041.34

  2. 2 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    GRID grid.449750.b

Journal:
El profesional de la información

ISSN: 1699-2407

Year of publication: 2018

Volume: 27

Issue: 5

Pages: 1041-1049

Type: Article

Export: RIS
DOI: 10.3145/epi.2018.sep.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

Youtube is a social network where videos of all topics are created and consumed. In this article we propose a classification of the most watched political information content on Youtube Spain. We will analyze the power and characteristics of these contents in a sample of 1,443 videos that were trending topic for 143 days. We will use a methodology based on content analysis to observe the frequency, user interaction, creative activity of authors, presence of infotainment features and journalistic quality on political videos. The results showed a lower frequency of visualization, interaction and prosumer activity in the videos of political information. We also found that most of the videos lack of plurality and no sources were consulted in them. This scene is a challenge for journalists, whose mission of verification and sort out of information acquires, in this context, a great importance.

Bibliographic References

  • Aslam, Salman (2018). “YouTube by the numbers: Stats, demographics & fun facts”. Omnicore, Febr. 5th. https://www.omnicoreagency.com/youtube-statistics
  • Berrocal-Gonzalo, Salomé; Campos-Domínguez, Eva; Redondo-García, Marta (2012). “Comunicación política en internet: la tendencia al infoentretenimiento político en YouTube”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 18, n. 2, pp. 653-659. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.n2.41037
  • Berrocal-Gonzalo, Salomé; Campos-Domínguez, Eva; Redondo-García, Marta (2014). “Prosumidores mediáticos en la comunicación política: el ‘politainment’ en YouTube”. Comunicar, v. 43, pp. 65-72. https://doi.org/10.3916/C43-2014-06
  • Berrocal-Gonzalo, Salomé; Martín-Jiménez, Virginia; Gil-Torres, Alicia (2017). “Líderes políticos en YouTube: información y politainment en las elecciones generales de 2016 (26J) en España”. El profesional de la información, v. 26, n. 5, pp. 937-946. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.15
  • Brandboost Intelligence (2016). “Todas las estadísticas globales de YouTube resumidas en una infografía”. Marketing directo.com, 23 febrero. https://www.marketingdirecto.com/digital-general/digital/ todas-estadisticas-globales-youtube-resumidas-infografia
  • Casero-Ripollés, Andreu (2012). “El periodismo político en España: algunas características definitorias”. En: Casero-Ripollés, Andreu (ed.). Periodismo político en España: concepciones, tensiones y elecciones. Tenerife: Cuadernos Artesanos de Latina, pp. 19-46.
  • Casero-Ripollés, Andreu (2015). “Estrategias y prácticas comunicativas del activismo político en las redes sociales en España”. Historia y comunicación social, v. 20, n. 2, pp. 245260. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51399
  • Castells, Manuel (2010). Comunicación y poder. Madrid: Alianza. ISBN: 978 84 20684994
  • Gallardo-Camacho, Jorge (2013). “Descripción cuantitativa y cualitativa del espectador de vídeos en YouTube España”. Communication papers, n. 2, pp. 11-22. http://ojs.udg.edu/index.php/CommunicationPapers/ article/view/61
  • González-Neira, Ana; Quintas-Froufe, Natalia (2015). “Revisión del concepto de televisión social y sus audiencias”. En: Quintas-Froufe, Natalia; González-Neira, Ana (coords.). La participación de la audiencia en la televisión: de la audiencia activa a la social. Madrid: AIMC, pp. 13-26. ISBN: 978 84 608 4242 2
  • Keane, John (2018). Vida y muerte de la democracia. México: Fondo de Cultura Económica. ISBN: 978 607 1656926
  • Kovach, Bill; Rosenstiel, Tom (2012). Los elementos del perio dismo. Madrid: Aguilar. ISBN: 978 84 03012394
  • López-Rabadán, Pablo; Casero-Ripollés, Andreu (2015). “La independencia y el pluralismo del periodismo político en España Contraste de percepciones periodísticas, políticas y ciudadanas”. Periodística, n. 16, pp. 49-70. https://doi.org/10.2436/20.3008.02.37
  • Marta-Lazo, Carmen; Segura-Anaya, Ana; Martínez-Oliván, Natalia (2017). “Variables determinantes en la disposición al pago por contenidos informativos en internet: perspectiva de los profesionales”. Revista latina de comunicación social, v. 72, pp. 165-185. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1159
  • Minguijón-Pablo, Jaime; Pac-Salas, David (2012). “15M. Una explicación en clave sociológica”. Prisma social, n. 8, pp. 414-439. http://www.redalyc.org/pdf/3537/353744580014.pdf
  • Osuna-Acedo, Sara; Marta-Lazo, Carmen; Aparici-Marino, Roberto (2013). “Valores de la formación universitaria de los comunicadores en la sociedad digital: más allá del aprendizaje tecnológico, hacia un modelo educomunicativo”. Razón y palabra, v. 81, pp. 1-33. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N81/V81/13_OsunaLazoAparici_V81.pdf
  • Sáez-Barneto, Gloria; Gallardo-Camacho, Jorge (2017). “La relación de los youtubers con la publicidad y sus espectadores. El caso de YouTube España”. Telos, n. 92, pp. 137-147. https://goo.gl/TPhTgy
  • Sánchez-Martínez, María; Ibar-Alonso, Raquel (2015). “Convergence and interaction in the new media: typologies of prosumers among university students”. Communication & society, v. 28, n. 2, pp. 87-99. https://doi.org/10.15581/003.28.2.87-99
  • Tapscott, Don; Williams, Anthony D. (2008). Wikinomics. How mass collaboration changes everything. London: Atlantic Books. ISBN: 978 1 843546375
  • Toffler, Alvin (1981). The third wave. New York: Bantam. ISBN: 978 0 553144314
  • Viñuela-Suárez, Eduardo (2015). “La música como elemento satírico en la edición de vídeos de contenido político en YouTube: el uso del AutoTune”. Revista de comunicación de la Seeci, v. 37, pp. 268-284. https://doi.org/10.15198/seeci.2015.37.268-298