El desarrollo profesional del profesorado ante el actual desarrollo tecnológico.

  1. Bautista García-Vera, Antonio
  2. Nafría López, Evaristo
  3. José Salazar González
Revue:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Année de publication: 2006

Volumen: 5

Número: 2

Pages: 443-452

Type: Article

D'autres publications dans: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Résumé

In this article we present the main contributions of a study carried out on the use of different technological means carried out by a sample of university teachers. The instructive or formative purpose of the same ones is among the categories that they help to understand the uses of this tools in the educational practices, the organizational strategies used in the centers to locate the means and, finally, the formation and available technical support in the mentioned higher education institutions.

Références bibliographiques

  • Aguaded,  J.I.  y  Cabero,  J.  (2002).  Educar  en  red.  Internet  como  recurso  para  la  educación. Málaga: Ediciones Aljibe. 
  • Apple, M. W. (1989). Maestros y textos. Barcelona: Paidós. 
  • Area, M.  (Coor)  (2001). Educar  en  la  sociedad  de  la  información. Bilbao: Descleé de  Brower. 
  • Area, M. (2005). La educación en el laberinto tecnológico. De la escritura a las máquinas  digitales. Barcelona: Octaedro. 
  • Bartolomé, A. (1999). El diseño y la producción de medios para la enseñanza. En J.  CABERO  (Ed.). Tecnología Educativa. Madrid:  Síntesis BAUTISTA, A.  (1994).  Las nuevas tecnologías en la capacitación docente. Madrid: Aprendizaje-Visor. 
  • Bautista,  A.  (Coor)  (2004).  Las  nuevas  tecnologías  en  la  enseñanza.  Temas  para  el  usuario. Madrid: Akal. (En  prensa) 
  • Crook, Ch. (1998). Ordenadores y aprendizaje colaborativo.. Madrid: Morata 
  • Davis, N.  (1995). Telecommunicatios  for  teacher  education: design  issues  for  the  global  information  highway.  Journal  of  Information  Technology  for  Teacher  Education.4, 105-116. 
  • De Pablos, J. (1996). Tecnología y educación. Una aproximación sociocultural. Barcelona:  Cedecs. 
  • Dede, C. (comp.) (2000). Aprendiendo con tecnología. Barcelona: Paidós. 
  • Gutierrez,  A.  (Coord.)    (1998).  Formación  del  profesorado  en  la  sociedad  de  la  información.  Segovia: E.U. de Magisterio de Segovia. 
  • Gutierrez, A.  (2003). Alfabetización digital. Algo más que  ratones y  teclas. Barcelona:  Gedisa. 
  • Masterman, L. (1993). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Ediciones  de la Torre. 
  • Paredes, J. (2000). Materiales didácticos en la práctica educativa.. Madrid: Universidad  Autónoma de Madrid 
  • Poole,  B.J.  (1998).  Education  for  an  Information Age. Mc Graw Hill College. USA.  Versión al castellano (1999).  Madrid: MacGrawHill.  
  • Salinas,  J.;  Aguaded,  J.I.;  Cabero,  J.  (coord.)  (2004)  Tecnología  para  la  educación.  Diseño,  producción  y  evaluación  de  medios  para  la  formación  docente.  Madrid:  Alianza Editorial. 
  • San Martin, A. (1995). La escuela de  las tecnologías. Valencia: Universitat de València. 
  • Sancho, J.M. (Coord) (1994). Para una tecnología educativa. Barcelona: Horsori.