Comparación del rendimiento de juego de jugadores de fútbol de 8-9 años en dos juegos modificados 3 contra 3

  1. Serra Olivares, Jaime
  2. González Víllora, Sixto
  3. García López, Luis Miguel
Revista:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Any de publicació: 2011

Volum: 11

Número: 2

Pàgines: 77-92

Tipus: Article

Altres publicacions en: Cuadernos de psicología del deporte

Resum

The purpose of this study was to compare 21 8-9 years soccer players� Game performance depending on the specific context of play where they developed their skills. We designed a nonexperimental, cross-sectional, descriptive and non-participant observational methodology study, using the Game Performance Evaluation Tool (GPET). We recorded and analyzed data from two modified soccer games 3vs3, a modified game similar to the real game and one modified game that exaggerated the tactical principle to keeping possession of the ball. We found a significantly greater number of keeping possession situations in the game that exaggerated this tactical principle. Also, players had higher percentage of suitable decision-making units in this game. However, when we observed the results for successful decisions and executions, players had better percentages in the modified game similar to the real game. This percentage was significantly better in the case of supports.

Referències bibliogràfiques

  • Abernethy, B., Thomas, J. R. and Thomas, K. T. (1993). Strategies for improving understanding ofage and expertise. Journal of Experimental Child Psychology, 48, 190-211.
  • Anderson, J. R. (1982). Acquisition of cognitive skill. Psychological Review, 89, 369-406.
  • Anguera, M. T. (2003). La observación. En C. Moreno Rosset (Ed.), Evaluación psicológica. Concepto, proceso y aplicación en las áreas del desarrollo y de la inteligencia (pp.271-308). Madrid: Sanz y Torres.
  • Azemar, G. (1976). Plaidoyer pour láventure motrice. De la psychomotricité à l'exploration active du milieu. Esprint, 770-775.
  • Bayer, C. (1992). La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. Barcelona: Hispano Europea.
  • Blomqvist, M., Vänttinen, T. and Luhtanen, P. (2005). Assessment of secondary school students' decision-making and game-play ability in soccer. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(2), 107-119.
  • Bunker, D. J. y Thorpe, R. D. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education,19(1), 5-9.
  • Chi, M. T. H. and Rees, E. T. (1983). A learning framework for development: The control and construction of hierarchies of skills. Psychological Review, 87, 447-531.
  • Contreras, O. R., De la Torre, E. and Velázquez, R. (2001). Iniciación deportiva. Síntesis: Madrid.
  • Cratty, B. J. (1973). Teaching motor skills. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Cratty, B. J. (1982). Desarrollo perceptual y motor en los niños. Barcelona: Paidós.
  • French, K. E. y Thomas, J. R. (1987). The relation of knowledge development to children's basketball performance. Journal of Sport Psychology, 9, 15-32.
  • Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. John Wiley and sons. New York, New York.
  • García, L. M. (2005). Las implicaciones cognitivas de la práctica deportiva: Constructivismo y Enseñanza comprensiva de los Deportes. En Gil Madrona, P. (Coord.), Juego y Deporte en el ámbito Escolar: Aspectos Curriculares y Aplicaciones Prácticas, (pp.207-230). Madrid: MEC.
  • García, L., Perla, M., Iglesias, D., Moreno, A. and Del Villar, F. (2006). El conocimiento táctico en tenis. Un estudio con jugadores expertos y noveles. Cuadernos de psicología del deporte,suplemento, 2.
  • González, S., García, L. M., Contreras, O. R. and Gutiérrez, D. (2010). Estudio descriptivo sobre el desarrollo táctico y la toma de decisiones en jóvenes jugadores de fútbol (12 años). Revista Infancia y Aprendizaje, 33(4), 489-501.
  • González, S., García, L. M., Contreras, O. R. and Sánchez-Mora, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 15, 12-20.
  • González, S., García, L. M., Pastor, J. C. and Contreras, O. R. (2010). Estudio descriptivo sobre el desarrollo táctico y la toma de decisiones en jóvenes jugadores de fútbol (10 años). Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 79-97.
  • González, S. (2008). Estudio de las etapas de formación del joven deportista desde el desarrollo de la capacidad táctica. Aplicación al fútbol. Tesis Doctoral publicada. Servicio de publicaciones de la Universidad de Castilla-la Mancha. Disponible en: http://proquest.umi.com/login [con acceso el 10/11/2009].
  • Gréhaigne, J. F., Wallian, N. and Godbout, P. (2005). Tactical-decision learning model and students' practices. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(3), 213-224.
  • Griffin, L. L., Mitchell, S. A. and Oslin, J. L. (1997). Teaching sport concepts and skills: A tactical games approach. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Griffin, L.L., Dodds, P., Placek, J. y Tremino, F. (2001). Chapter 4: Middle School Students Conceptions of Soccer Their Solutions to Tactical Problems. Journal of teaching and physical education, 20, 324-340.
  • Holt, J. E., Ward, P. and Wallhead, T. L. (2006). The transfer of learning from play practices to game play in young adult soccer players. Physical Education and Sport Pedagogy, 11(2), 101-118.
  • Lapresa, D., Amatria, M., Egüén, R., Arana, J. and Garzón, B. (2008). Análisis descriptivo y secuencial de la fase ofensiva en Fútbol 5 en la categoría prebenjamín. Cultura, Ciencia y Deporte, 8(3), 107-116.
  • Lapresa, D., Arana, J., Garzón, E., Egüén, R. and Amatria, M. (2010). Adaptando la competición en la iniciación al fútbol: estudio comparativo de las modalidades de fútbol 3 y fútbol 5 en categoría prebenjamín. Apunts, 101, 43-56.
  • Lasierra Aguilá, G. and Lavega Burgués, P. (1993). 1015 juegos y formas jugadas de iniciación a los deportes de equipo. Paidotribo. Barcelona
  • Launder, A. G. (2001). Play practice. The games approach to teaching and coaching sports. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • McPherson, S. L. and Thomas, J. R. (1989). Relation of knowledge and performance in boys' tennis: age and expertise. Journal of Experimental Child Psychology, 48, 190-211.
  • Memmert, D. (2010). Testing of Tactical performance in youth elite soccer. Journal of sport science and medicine, 9, 199-205.
  • Memmert, D. and Roth, K. (2007). The effects of non-specific and specific concepts on tactical creativity in team ball sports. Journal of Sports Sciences, 25(12), 1423-1432.
  • Mitchell, S. A., Oslin, J. L. and Griffin, L. (2006). Teaching sport concepts and skills. A tactical approach. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Mitchell, S. A., Oslin, J. L. and Griffin, L. L. (2003). Sport Fundations for Elementary Physical Education. A Tactical Games Approach. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Raab, M. (2002). T-ECHO: model of decision making to explain behavior in experiments and simulations under time pressure. Psychology of Sport and Exercise, 3, 151-171.
  • Raab, M. (2007). Think SMART, not hard-a review of teaching decision making in sport from an ecological rationality perspective. Physical Education and Sport Pedagogy, 12(1), 1-22.
  • Refoyo, I., Domínguez, J., Sampedro, J.; del Campo, J. (2009). Análisis de la decisión táctica en el bloqueo directo. Una comparación entre selecciones internacionales absolutas y clubes. Cuadernos de Psicología del Deporte, suplemento, 9.
  • Tan, S., Wright, S., McNeill, M., Fry, J. and Tan, C. (2002) Implementation of the games concept approach in Singapore schools: A preliminary report. Review of Educational Research and Advances for Classroom Teachers, 21(1), 77-84.
  • Thomas, K. T., y Thomas, J. R. (1994). Developing expertise in sport: The relation of knowledge and performance. International Journal of Sport Psychology, 25, 295-315. Journal of Sport and Exercise Science, 13, 26-41.
  • Thorpe, R., Bunker, D. and Almond, L. (1986). A change in focus for the teaching of games. En Piéron, M. and Graham K. C. The 1984 Olimpic Scientific Congress Proccedings, 6. Sport Pedagogy. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Wein, H. (1995). Fútbol a la medida del niño. Real Federación Española de Fútbol. Madrid.