El juego modificado, recurso metodológico en el fútbol de iniciación
- Serra Olivares, Jaime
- García López, Luis Miguel
- Sánchez-Mora Moreno, David
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Argitalpen urtea: 2011
Zenbakia: 20
Orrialdeak: 37-42
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Laburpena
In the past three decades teaching sports has changed from a traditional technique-oriented model to teaching games for understanding model characterized by the use of modified games. Despite the number of proposals, research has not empirically justified the use of them depending on the specific teaching-learning context of the practitioners. This way, what function has the modified game as a methodological resource in sports teaching? In this regard, we noted that modified games could be a suitable and efficient tool for development and evaluation of knowledge and game performance of young players, and also for the development of other dimensions of learning. However, there are no guidelines in modified games planning, which is why we stress the importance of continued research in this line.
Erreferentzia bibliografikoak
- Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, MªT., Ureña, N. y Piñar, MªI. (2010). La metodología de enseñanza en los deportes de equipo. Revista de Investigación en Educación, 7, 91-103.
- Bayer, C. (1992). La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. Barcelona: Hispano Europea.
- Blomqvist, M., Vänttinen, T. y Luhtanen, P. (2005). Assessment of secondary school students’ decision-making and game-play ability in soccer. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(2), 107-119.
- Bunker, D.J. y Thorpe, R.D. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education 19(1), 5-9.
- Cometi, G. (2002). La preparación física en el fútbol. Barcelona: Paidotribo.
- Contreras, O.R., De la Torre, E. y Velázquez, R. (2001). Iniciación deportiva. Madrid: Síntesis.
- Devís, J. y Peiró, C. (1992): Nuevas perspectivas en Educación Física: la salud y los juegos modificados. Barcelona: INDE.
- Dodds, D., Griffin, L. y Placek, J. (2001). Chapter 2: Selected review of the literature on development of learner´s domain –specific knowledge. Journal of teaching in physical education, 20, 301-313.
- Farrow, D., Pyne, D. y Gabbett, T. (2008). A Comparative Analysis of the Skill and Physiological Demands of Open and Closed Training Drills in Australian Football, International Journal of Sports Science and Coaching, 3, 485-495.
- Fradua Uriondo, L. (1999): La visión de juego en el futbolista. Barcelona: Paidotribo.
- French, K.E. y Thomas j.r. (1987). The relation of Knowledge development to children sÌ basketball performance. Journal of Sport Psychology, 9, 15-32.
- García López, L. M., Contreras, O., Penney, D. y Chandler, T. J. L. (2009). The role of transfer in games teaching: Implications in the development of the sports curriculum. European Physical Education Review, 15(1), 47-63.
- Gabbett, T., Jenkins, D. y Abernethy, B. (2009).Game-Based Training for Improving Skill and Physical Fitness in Team Sport Athletes. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(2), 273- 283.
- González, S., García, L. M., Contreras, O. R. y Sánchez-Mora, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 15, 12-20.
- González Víllora, S., García López, L. M., Contreras Jordán, O. R. y Gutiérrez Díaz del Campo, D. (2010). Estudio descriptivo sobre el desarrollo táctico y la toma de decisiones en jóvenes jugadores de fútbol (12 años). Revista Infancia y Aprendizaje, 33(4), 489-501.
- González Víllora, S., García López, L. M., Pastor Vicedo, J. C. y Contreras Jordán, O. R. (2010). Estudio descriptivo sobre el desarrollo táctico y la toma de decisiones en jóvenes jugadores de fútbol (10 años). Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 79-97.
- Gréhaigne, J. F., Wallian, N. y Godbout, P. (2005). Tactical-decision learning model and students’ practices. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(3), 213-224.
- Griffin, L.L., Dodds, P., Placek, J. y Tremino, F. (2001). Chapter 4: Middle School Students Conceptions of Soccer Their Solutions to Tactical Problems. Journal of teaching and physical education, 20, 324-340.
- Griffin, L.L., Mitchell, S.A. y Oslin, J.L. (1997). Teaching Sport Concepts and Skills: A Tactical Games Approach. Champaign, Il.: Human Kinetics.
- Hartwig, T.B. y Naughton, G. (2007). A Movement-Analysis Comparison in Two Models of Junior Sport. Pediatric Exercise Science, 61-69.
- Henninger, M.L., Pagnano, K.B., Patton, K., Griffin, L.L y Dodds, P. (2006). Novice volleyball players Ìknowledge of games, strategies, tactics, and decision-making in the context of game play. Journal of Teaching in Physical Education New Zealand, 39(1), 34-46.
- Holt, J.E., Ward, P. y Wallhead, T.L. (2006). The transfer of learning from play practices to game play in young adult soccer players. Physical Education & Sport Pedagogy, 11(2), 101-118.
- Lago, C. (2002). La enseñanza del fútbol en la edad escolar. Sevilla: Wanceulen.
- Lapresa, D., Amatria, M., Egüén, R., Arana, J. y Garzón, B. (2008). Análisis descriptivo y secuencial de la fase ofensiva en Fútbol 5 en la categoría prebenjamín. Cultura, Ciencia y Deporte, 8(3), 107- 116.
- Lapresa, D., Arana, J., Garzón, E., Egüén, R. y Amatria, M. (2010). Adaptando la competición en la iniciación al fútbol: estudio comparativo de las modalidades de fútbol 3 y fútbol 5 en categoría prebenjamín. Apunts, 101, 43-56.
- Lasierra, G. (1990). Aproximación a una propuesta de aprendizaje de los elementos tácticos individuales en los deportes de equipo. Apunts, 24, 59-68.
- Lasierra, G. y Lavega, P. (1993): 1015 juegos y formas jugadas de iniciación a los deportes de equipo. Barcelona: Paidotribo.
- Launder, A. G. y Piltz, W. (2006). Beyond «Understanding» to skilful play in games, through Play practice. Journal of Physical Education New Zealand, 39(1), 47-57.
- Light, R. (2006). Game Sense: Innovation or just good coaching?. Journal of Physical Education New Zealand, 39(1), 8-20.
- Memmert, D. (2010). Testing of Tactical performance in youth elite soccer. Journal of sport science and medicine, 9, 199-205.
- Memmert, D. y Roth, K. (2007). The effects of non-specific and specific concepts on tactical creativity in team ball sports. Journal of Sports Sciences, 25(12), 1423-1432.
- Mitchell, S. A., Oslin, J. L. y Griffin, L. L. (2003). Sport Fundations for Elementary Physical Education. A Tactical Games Approach. Human Kinetics. Champaign, IL.
- Moreno, J. A. y Rodríguez, P. L. (1996). Aprendizaje Deportivo. Universidad de Murcia. Murcia.
- Nevett, M., Rovegno, I. y Baviarz, M. (2001). Chapter 8. Fourth-grade children sÌ knowledge of cutting, pass and tactics in invasion games after a 12-lesson units of instruction. Journal of teaching in physical education, 20, 389-401.
- Placek, J. y Griffin, L. (2001). Chapter 9. The understanding and development of Learners´ specific-knowledge: Concluding comments. Journal of teaching and physical education, 20, 402- 406.
- Raab, M. (2007). Think SMART, not hard—a review of teaching decision making in sport from an ecological rationality perspective. Physical Education and Sport Pedagogy, 12(1), 1-22.
- Rodríguez, D. (2001). El fútbol como herramienta para el trabajo de los valores y actitudes en la ESO según las Competencias Básicas. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 17, 67-71.
- Rovegno, I., Nevett, M. y Babiarz, M. (2001). Chapter 5. Learning and teaching invasion-game tactics in 4th grade: Introduction and theoretical perspective. Journal of teaching in physical education, 20, 341-351.
- Sans, A. y Frattarola, C. (1996): Entrenamiento en el fútbol base. Barcelona: Paidotribo.
- Sans, A. y Frattarola, C. (1998): Fútbol base. Programa de entrenamiento para la etapa de tecnificación. Barcelona: Paidotribo
- Sans, A. y Frattarola, C. (2009): Entrenamiento en el fútbol base. Programa de aplicación técnica -1º nivel (AT-1). Barcelona: Paidotribo.
- Thorpe, R., Bunker, D. y Almond, L. (1986). A change in focus for the teaching of games. En Piéron, M. y Graham K. C. The 1984 Olimpic Scientific Congress Proccedings, 6. Sport Pedagogy. Champaign,IL. Human Kinetics.
- Van Acker, R,. Carreiro da Costa, F., De Bourdeaudhuij, I., Cardon, G. y Haerens, L. (2010). Sex equity and physical activity levels in coeducational physical education: exploring the potential of modified game forms. Physical Education & Sport Pedagogy, 15(2), 159- 173.
- Velazquez, R. (2001). Iniciación a los deportes colectivos y atención a la diversidad. Actas del 2º congreso internacional de Educación Física y Diversidad. Murcia: Universidad de Murcia.
- Vera, G., Pino, J., Romero, C. y Moreno, M.I. (2007). Propuesta de valoración técnico-táctica mediante una situación de juego colectivo básico en el fútbol de iniciación. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 12, 29-35.
- Wein, H. (1995). Fútbol a la medida del niño. Real Federación Española de Fútbol. Madrid.
- Weineck, J. (2005). Fútbol total. Entrenamiento físico del futbolista. Barcelona: Paidotribo.
- Wilson, G. (2002): A framework for teaching tactical games knowledge. Journal of Physical Education, Recreation and Dance. 73 (1), 20- 26 y 56.