Tecnologías de la información y la comunicación en el contexto de los procesos de enseñanza-aprendizaje en Nicaraguael caso de la FAREM-Carazo

  1. Pérez Pérez, Itahisa
  2. Mendieta Baltodano, Concepción de María
  3. Gutiérrez Marcenaro, Harold Ramiro
Revista:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Any de publicació: 2014

Número: 2

Pàgines: 141-150

Tipus: Article

Altres publicacions en: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Resum

A compilation of the major educational experiences supported by information Technology and Communication (ICT) that have taken place in the Regional Multidisciplinary Faculty Carazo (FAREM-Carazo) of the National Autonomous University of Nicaragua, Managua (UNAN-Managua), emphasizing the use of Moodle, video projects and training courses in ICT. The work is an effort to rescue the legacy that FAREM-Carazo has built one of the powers of the UNAN-Managua, pioneer in the management of ICT-mediated knowledge, their contribution to the expansion and enhancement of the educational horizon of their students, helping to diminish the digital divide in Nicaragua and promote an inclusive social education. The methodology used was basically the review and documentary analysis of reports written by teachers in the FAREM-Carazo, who have been key elements in terms of integration and development of ICT in this power. Notably, these memories include the planing, implementation, monitoring, evaluation and projections of each of the ICT experiences addressed.

Referències bibliogràfiques

  • Belloch Orti, C. (2012). Tecnologías de la Información y la Comunicacion (T.I.C). Recuperado de http://www.uv.es/~bellochc/pdf/pwtic1.pdf
  • Cabero , J. (abril de 2006). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. Obtenido de Bases pedagógicas del e-learning. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/56479/65901
  • Cabero Almenara, J. (1998). La aplicación de las TIC: ¿Esnobismo o necesidad educativa? Recuperado de http://reddigital.cnice.mec.es/1/firmas/firmas_cabero_ind.html
  • Del Moral Pérez , M., y Villalustre Martínez , L. (2010). Formación del profesorado 2.0: Desarrollo de las competencias Tecnológicas para la escuela 2.0. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3403432.pdf
  • Gutiérrez Marcenaro, H. (2010). Cursos relacionados con TIC impartidos en la FAREMCarazo. Jinotepe: FAREM-Carazo.
  • Mendieta Baltodano, C. M. (2013). Plan de Formación TIC para estudiantes de Primer Ingreso. Jinotepe: FAREM-Carazo .
  • Mendieta Baltodano, C; Tapia López , M. C., y Gutiérrez Marcenaro, H. R. (2011). Aplicaciones de las TIC's en la educación como eje transversal en la gestión del conocimiento y la formación por competencias en la FAREM-Carazo. Jinotepe, Carazo: FAREM-Carazo.
  • Naciones Unidas para la Educacion, Ciencia y Cultu. (2004). La Tecnologia de la informacion y la comunicacion en la formacion docente: Guia de planificacion. Montevideo. Uruguay: Ediciones TRILCE.
  • Pérez Cruz, E., Conrado, S. y Mendieta Baltodano, C. (2013). Plan de Formacion TIC para el Departamento de Ciencia, Tecnologia y Salud: FAREM-Carazo. Jinotepe, Nicaragua:Universitaria.
  • Prensky, M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales. Recuperado de http://bit.ly/1m3z1M1
  • Sánchez Delgado, P. (2005). El proceso de Enseñanza y aprendizaje: Bases para el aprendizaje significativo: Ideas previas, motivación, significatividad lógica y significatividad psicológica . Madrid: Gráficas VARONA, S. A.
  • UNAN-Managua. (2011). Modelo Educativo, Normativa y Metodología para la Planificación Curricular 2011. Managua: UNAN-Managua.
  • UNAN-Managua. (2013). Nuevo Modelo Educativo de la UNAN-Managua: Metodología para la planificación curricular. Managua: UNAN-Managua.
  • UNESCO. (2004). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Formación Docente: Guía de Planificación. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf