Análisis del proyecto de vida del alumnado de educación secundaria
- Santana Vega, Lidia Esther
- Feliciano García, Luis Antonio
- Santana Lorenzo, Aarón
ISSN: 1139-7853, 1989-7448
Año de publicación: 2012
Volumen: 23
Número: 1
Páginas: 26-38
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía
Resumen
This article discusses personal, academic and professional goals of students in Secondary Education and Vocational Training from a gender perspective. Specifically we analyze the differences by education level and sex in the clarity of their life project and goals that are prioritized by them. A total of 171 students from third and fourth year of secondary education in a high and vocational training school of Tenerife (Canary Islands) participated in the research project "The Academic and Professional Transition of Young People", which was financed with public funds. The research group GIOES designed the Academic and Labor Guidance Questionnaire that includes three scales: 1) beliefs about gender and career development, 2) personal life project and 3) clarity of life project. The analysis of the goals of students shows significant differences by gender and educational levels. Counselors and tutors must jointly review and reflectdeeply on the life projects of boys and girls in order to build guidance programs from a non-sexist view. It is necessary to design and implement a curriculum that, beyond knowledge, allows young people to build their life projects adjusted to their skills and their employment situation.
Referencias bibliográficas
- Álvarez González, M., (1995) Orientación Profesional, , Barcelona: CEDEC
- Álvarez, M., Bisquerra, R., Espín, L., Rodríguez Espinar, S., (2007) La Madurez para la Carrera en la Educación Secundaria, , Sevilla: EOS
- Carbonero, M.A., Merino, E., Autoeficacia y madurez vocacional (2004) Psicothema, 16 (2), pp. 229-234
- Castro, A., Díaz, J.F., Objetivos de vida y satisfacción vital en adolescentes españoles y argentinos (2002) Psicothema, 14 (1), pp. 112-117
- Delgado, B., Diferencias de género y curso en metas académicas en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria (2010) Revista Española de Pedagogía, 68 (245), pp. 67-84. , col
- Lameiras, M., Rodríguez, Y., Calado, M., El neosexismo y diferencias de género en las metas de trabajo (2006) Revista de Psicología Social, 21 (3), pp. 223-228
- Lobato, C., Psicología y asesoramiento vocacional (2002) Revista de Psicodidáctica, 13, pp. 117-130
- Maccoby, S., Jacklin, C., (1974) Psychology of Sex Differences, , Stanford, California: Standford University Press
- Núñez, T., Peceño, C., (2004) Andaluzas de Mañana. Aspiraciones, Expectativas y Valores de Las Universitarias Andaluzas, , Córdoba: Diputación de Córdoba/Universidad de Sevilla
- Rodríguez Moreno, M.L., (2003) Cómo Orientar Hacia la Construcción del Proyecto Profesional. Autonomía Individual, Sistema de Valores e Identidad Laboral de Los Jóvenes, , Bilbao: Desclée de Brouwer
- Rodríguez, M.C., Torio, S., Fernández, C., El impacto del género en las elecciones académicas de los estudiantes asturianos que finalizan la ESO (2006) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17 (2), pp. 239-260
- Romero, S., El proyecto vital y profesional (2009) Orientación Profesional. Nuevos Escenarios y Perspectivas, pp. 119-142. , En A. Cortés y L. Sobrado (Coord.) Madrid: Biblioteca Nueva
- Sánchez García, M.F., La orientación laboral en contextos de diversidad personal, social y cultural (2009) Orientación Profesional. Nuevos Escenarios y Perspectivas, pp. 161-182. , En A. Cortés y L. Sobrado (Coord.) Madrid: Biblioteca Nueva
- Santana Vega, L.E., Mujeres, igualdad de oportunidades y transición sociolaboral (2002) Revista de Educación (Madrid), 327, pp. 169-188
- Santana Vega, L.E., (2003) Programa de Orientación Educativa y Sociolaboral (POES). Libro del Profesor. Cuaderno del Alumno de 3° y 4° de la ESO, , Madrid: EOS
- Santana Vega, L.E., Las dos mitades de la humanidad: La igualdad efectiva de mujeres y hombres (2008) Educación y Género. El Conocimiento Invisible, pp. 73-96. , En C. Jiménez Fernández y G. Pérez Serrano (Coords.) Valencia: UNED-Tirant lo Blanch
- Santana Vega, L.E., (2009) Orientación Educativa e Intervención Psicopedagógica. Cambian Los Tiempos, Cambian Las Responsabilidades Profesionales, , 3aed. Madrid: Pirámide
- Santana Vega, L.E., Feliciano García, L., Dificultades en el proceso de toma de decisiones académico-profesionales: El reto de repensar la orientación en Bachillerato (2009) Revista de Educación, 350, pp. 323-350. , http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350.pdf
- Santana Vega, L.E., Santana Lorenzo, J.A., Género, toma de decisiones y transición académico-laboral (2009) Actas de V Congreso Internacional de Formación para el Trabajo, , Granada, 24-26 de Junio de 2009
- Santana Vega, L.E., Feliciano García, L., Jiménez Llanos, A.B., Autoconcepto académico y toma de decisiones en el alumnado de Bachillerato (2009) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20 (1), pp. 61-75
- Santana Vega, L.E., Feliciano García, L., Jiménez Llanos, A.B., Toma de Decisiones y Género en Bachillerato, , http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/359_098.pdf, (en prensa)
- Santana Vega, L.E., Feliciano García, L., Cruz González, A., El Programa de Orientación Educativa y Sociolaboral: Un instrumento para facilitar la toma de decisiones en educación secundaria (2010) Revista de Educación (Madrid), 351, pp. 73-105
- Touriñán, J.M., Educación en valores y experiencia axiológica: El sentido patrimonial de la educación (2006) Revista Española de Pedagogía, 64 (234), pp. 227-248