El estudio de la agramaticalidad en el discurso narrativo del trastorno específico del lenguaje

  1. Víctor M. Acosta 1
  2. Ana María Moreno 1
  3. Ángeles Axpe 1
  1. 1 Departamento de Didáctica e Investigación Educativa. Universidad de La Laguna España
Journal:
Onomázein: Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile

ISSN: 0717-1285 0718-5758

Year of publication: 2014

Issue: 29

Pages: 118-128

Type: Article

DOI: 10.7764/ONOMAZEIN.29.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Abstract

The main objective of this research was to determine the ungrammaticality in SLI students' narrative discourse and compare it with the productions of children with typical development. The final sample consisted of 35 children diagnosed with SLI and 21 children without language problems. The children's age range was from 5 years (on the last year of preschool education) to 11 years (on fifth grade). The analysis was based on the production of oral stories taken from the tale Frog, where are you? The results showed that students with SLI produced a higher proportion of grammatical errors as well as ungrammatical and unstructured sentences. El objetivo principal de esta investigación ha sido conocer la agramaticalidad en el discurso narrativo de escolares con trastorno específico del lenguaje (TEL) y compararla con las producciones de niños con desarrollo típico. La muestra estuvo compuesta por 35 alumnos diagnosticados con TEL y 21 niños sin problemas de lenguaje. Los niños cursaban desde el último año de educación infantil (5 años) hasta 5º de primaria (11 años). Se les evaluó la producción de narraciones orales a partir del cuento Rana, ¿dónde estás? Los resultados mostraron que los alumnos con TEL producían una mayor proporción de errores gramaticales y de oraciones agramaticales y agramaticales desestructuradas que los niños con desarrollo típico.