Análisis de una experiencia de docencia universitaria semipresencial desde la perspectiva del alumnado

  1. Area Moreira, Manuel
  2. Sanabria Mesa, Ana Luisa
  3. González Afonso, Mirian Catalina
Revista:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Any de publicació: 2008

Títol de l'exemplar: La docencia virtual en las universidades presenciales ( vol. 2)

Volum: 11

Número: 1

Pàgines: 231-254

Tipus: Article

Altres publicacions en: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Resum

In this article we present the analysis of the expectations, appraisals and opinions declared by the alumnado belonging to two groups (TO and B) of the subject of Educational Technology (Qualification of Teaching) of the University of The Gap, obtained al start and al final of a process of teaching supported in the use continued of a virtual classroom and in eyewitness sessions of group work and of tutorización. This experience of blended learning or teaching semipresencial develops in the institutional framework of the assembly of pilot projects for the virtual teaching called by the Vicerrectorado of Plans of Study and corresponding Own Titles al course 2006-07. The virtual classroom of this experience is lodged in the Virtual Campus of the University (http://www.campusvirtual.ull.es) developed under the platform Moodle. The information collection of the perspectives of the students was realized in two phases: the first one with an initial questionnaire of expectations to the beginning of the course(year), and another final with another questionnaire on having finished the experience.

Referències bibliogràfiques

  • Area, M.; otros (2003). Strategies for Information and Communication Technologies (ICT) Diffusion and Aplication in Higher Education: Case of La Laguna University Mendez-Vilas; Mesa; Mesa (eds.). Advances in TechnologyBased Education: Towards a Knowledge Based Society. Vol. I, 239-243.
  • Area, M.; otros (2004). Diseño y experimentación pedagógica de materiales didácticos distribuidos a través de la WWW. El caso de la asignatura de Tecnología Educativa. Qurriculum. Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, Nº 17, 141-160.
  • Boyle, T.; Bradley, C.; Chalk, P.; Jones, R.; Pickard, P. (2003). Using blended learning to improve student success rates in learning to program. Journal of Educational Media, 28(2-3), 165-178.
  • Cebrián, M. (Coord) (2003). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid: Narcea.
  • Colas, P.; De Pablos, J. (coords.) (2005). La universidad en la Unión Europea. El Espacio Europeo de Educación Superior y su impacto en la docencia. Málaga: Ediciones Aljibe.
  • Cox, G.; Carr, T.; Hall, M. (2004). Evaluating the use of synchronous communication in two blended courses. Journal of Computer Assisted Learning, 20, 183-193.
  • Fonseca, Mª. C.; Aguaded J. I. (Dres.) (2007). Enseñar en la universidad. Experiencias y propuestas para la docencia universitaria. A Coruña: NetBiblo
  • Garrison, D.; Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. Internet and Higher Education, Nº 7, 95 – 105
  • Sangrá, A.; González, M. (coord) (2004). La transformación de las universidades a través de las TIC: discursos y prácticas. Barcelona: Editorial UOC.
  • Tejada, J.; Navío, A.; Ruíz, C. (2007). La didáctica en un entorno virtual universitario. Píxel-Bit, 30, 95-118.
  • Vignare, K.; otros (2005). Blended Learning Review of Research: An Annotative Bibliography, The ALN Conference Workshop on Blended Learning & Higher Education [en línea] Disponible en: http://www.uic.edu/depts/oee/blended/workshop/bibliography.pdf [consulta 2007, 20 de junio]