Claves para la integración y el uso didáctico de los dispositivos móviles en las clases de educación física
- Lucía Esther Quintero González
- Francisco Jiménez Jiménez
- Manuel Area Moreira
ISSN: 1989-2837
Année de publication: 2018
Número: 20
Pages: 17-26
Type: Article
D'autres publications dans: Acciónmotriz
Résumé
The integration of information and communication technology (ICT) in Physical Education (PE) teaching is a new curricular demand for Physical Education teachers. The purpose of this work is to provide guidelines to implement this integration in an efficient way. These guidelines derived for an empirical study developed in Secondary School (Quintero, 2015), in order to explore the perception of teachers (17 teachers) and students (n = 256) regarding the use of mobile devices in Physical Education. It also offers a selection of Apps ranked according to the learning levels of the Bloom’s taxonomy. The results of the study show that an efficient integration of ICT in PE, the legal risks of using ICT in schools must be superated end don’t constitute an obstacle in their employment to educate whith mobile devices; it’s necessary promote the exchange of experiences between expert and novice teachers, a favorable element in the ingration of ICT in EF; and planing previously any teaching intervention with digital technologies.
Références bibliographiques
- Area, M. (2005). La escuela y la sociedad de la información. En M. Area, Nuevas tecnologías, globalización y migraciones (pp.13-54). Barcelona: Octaedro
- Calvo, J. (2013). Els mestres d’educació física en formació i l’ús de les TIC a l’escola: actituds, aptitud percebuda i formació inicial. (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Barcelona, Barcelona.
- Capllonch, M. (2005). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación Física de Primaria: Estudio sobre sus posibilidades educativas. (Tesis Doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona. Disponible en: http://www.tdx.cat/bitstream/ handle/10803/2907/01.MCB_TESIS.pdf?sequence=1
- Churches, A. (2009). Taxonomía de bloom para la era digital. EDUTEKA, 1–12. Recuperado de http://www.eduteka.org/ TaxonomiaBloomDigital.php
- Díaz, J. (2015). La Competencia Digital del profesorado de Educación Física en Educación Primaria: estudio sobre el nivel de conocimiento, la actitud, el uso pedagógico y el interés por las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje. (Tesis Doctoral). Universidad de Valiencia, Valencia. Disponible en www.upeu.com.pe%5Cnrggr
- Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25–39. http://doi.org/10.1007/BF02504683
- Ferrari, A. (2013). A framework for developing and understanding digital competence in Europe. IPTS Reports. Luxembourg: European Commission. doi: http://dx. doi. org/10.2788/52966.
- Ferreres, C. (2011). Comunicación en el área de de la educación fisica de secundaria: Análisis sobre el uso, nivel de conocimientos y actitudes hacia las TIC y de sus posibles aplicaciones educativas. (Tesis Doctoral Inédita). Universidad Rovira I Virgil, Tarragona.
- Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE), España, de 10 de diciembre de 2013
- Monguillot, M., González Arévalo, C. y Guitert, M. (2015). Diseño de situaciones de aprendizaje mediadas por TIC en Educación Física. Revista Iberoamericana de Educación, 68(2), 63–82. Recuperado de http://rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=6891
- Plaza, B. y Miguel, P. (2012). Las tabletas en la educación ¿implica un cambio en la metodología la introducción de un nuevo dispositivo? Revista DIM-22, 22.
- Quintero, L. (2015). El uso de los dispositivos móviles en Educación Física en la etapa de la Enseñanza Secundaria Obligatoria. (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de La Laguna, Tenerife.
- Quintero, L., Jiménez, F. y Area, M. (2016). Las e-actividades: aplicaciones y recursos web. Tándem. Didáctica de La Educación Física, 53, 12–19.
- Roslyn, F. y Jubilee, S. (2015). Practical assessment on the run iPads as an effective mobile and Paperless tool in physical education and teaching. Research in Learning Technology 23, 1-19
- Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S. y Byers, J. (2002). Conditions for Classroom Technology Innovations. Teachers College Record, 104(3), 482–515. http://doi.org/10.1111/1467-9620.00170