Validación de la Escala de Parentalidad Positiva (EPP) para evaluar programas presenciales y online de apoyo parental

  1. Suárez, Arminda 1
  2. Byrne, Sonia 1
  3. Rodrigo, María José 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2016

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 112-120

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2016.3.2.1883 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

Following the study presenting the Online Parental Support Scale, as part of the evaluation of the ‘Positive Parent’ online program (http://educarenpositivo.es), this article describes the validation of a new scale that evaluates the principles of positive parenting in users of face-to-face and online parenting support programs. To validate the Positive Parenting Scale (PPS), 323 Spanish and Latin American parents participated, who were enrolled in the online program. To obtain the factor structure, we used exploratory structural equation modeling (ESEM) with oblimin rotation, and for confirmatory purposes we used as the estimation method the Weighted Least Squares Mean and Variance Adjusted with moving measurement window (WLSMW. We also performed a ROC analysis of rating and continuous diagnostic test results by means of area under the curve (AUC), and tested it by multivariate analysis of Covariance (MANCOVA). The main results showed an optimal factorization of the construct involving a four-factor model with adequate reliability: family involvement, affection and recognition, communication and stress management, and shared activities. Furthermore, discriminative capacity of the scale was proved depending on the levels of Internet experience and educational use of the Internet. The scale shows adequate psychometric properties and its content includes the key aspects of the exercise of positive parenting, which is very useful to evaluate the effectiveness of programs based on this approach.

Bibliographic References

  • Attewell, P. (2001). The First and Second Digital Divides. Sociology of Education, 74(3), 252-59.
  • Brown, T. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York, NY: Guilford Press.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Cohen, R. y Swerdlik, M. (2006). Pruebas y evaluación psicológicas: introducción a las pruebas y a la medición (6a ed.). Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
  • Council of Europe (2006), ‘Recommendation (2006): 19 Recommendation of the Committee of Ministers to Member States on policy to support positive parenting. https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d6dda
  • Dworkin, J., Connell, J., y Doty, J. (2013). A literature review of parents’ online behavior. Cyberpsychology: Journal of Psychological Research on Cyberspace, 7(2), 1-12. http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2013052301
  • Estévez, E., Murgui, S., Moreno, D. y Musitu, G. (2007). Estilos de comunicación familiar, actitud hacia la autoridad institucional y conducta violenta del adolescente en la escuela. Psicothema, 19(1), 108-113. http://www.psicothema.com/pdf/3335.pdf
  • Hargittai, E. (2002). Second-level digital divide: Differences in people's online skills. First Monday, 7(4). http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/942
  • Hayashi, K., Bentler, P. M., y Yuan, K. H. (2007). On the likelihood ratio test for the number of factors in exploratory factor analysis. Structural Equation Modelling: A Multidisciplinary Journal, 14(3), 505-526. http://dx.doi.org/10.1080/10705510701301891
  • Loizaga-Latorre, F. (2011). Parentalidad positiva. Las bases de la construcción de la persona. Educación social: Revista de intervención socioeducativa, 49, 77-88. http://www.apsptomontt.cl/wp-content/uploads/2016/04/PP-Loizaga-2012.pdf
  • Máiquez, M. L., Rodrigo, M. J., y Byrne, S. (2015) El proceso de apoyo en la promoción de la parentalidad positiva. En M.J. Rodrigo, M.L. Máiquez, J.C. Martín, S. Byrne y B. Rodríguez (Eds.). Manual Práctico en Parentalidad Positiva (pp. 67-86). Madrid: Síntesis.
  • Muñetón, M. A., Suárez, A., y Rodrigo M. J. (2015). El uso de recursos web como apoyo a la educación de los hijos en los padres colombianos. Investigación y Desarrollo, 23(1), 91-116. http://dx.doi.org/10.14482/indes.23.1.6496
  • Muthén, L. K. y Muthén B. O. (1998-2010). Uplus User's Guide. Sixth Edition. Los Angeles, CA: Muthén y Muthén.
  • Niela-Vilén, H., Axelin, A., Salanterä, S., y Melender, H. L. (2014). Internet-based peer support for parents: A systematic integrative review. International Journal of Nursing Studies, 51(11), 1524-1537. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.06.009
  • Radey, M., y Randolph, K. A. (2009). Parenting sources: How do parents differ in their efforts to learn about parenting? Family Relations, 58(5), 536-548. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1741-3729.2009.00573.x/full
  • Rodrigo, M. J. (2010). Promoting positive parenting in Europe: New challenges for the European Society of Developmental Psychology. European Journal of Developmental Psychology, 7(3), 281–294. http://dx.doi.org/10.1080/17405621003780200
  • Rodrigo, M. J. (2016). Quality of implementation in evidence-based positive parenting programs in Spain: Introduction to the special issue. Psychosocial Intervention, 5(2), 63-68. http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2016.02.004
  • Rodrigo, M.J., Byrne, S., y Álvarez, M. (2016). Interventions to Promote Positive Parenting in Spain. En M. Israelashvili y J. L. Romano (Eds), Cambridge Handbook of International Prevention Science. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Rodrigo, M.J., Máiquez, M.L. y Martín, J.C. (2010a). Parentalidad positiva y políticas locales de apoyo a las familias. Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP): http://www.msssi.gob.es/ssi/familiasInfancia/docs/folletoParentalidad.pdf
  • Rodrigo, M.J., Máiquez, M.L. y Martín, J.C. (2010b). La educación parental como recurso psicoeducativo para promover la parentalidad positiva. http://www.msssi.gob.es/ssi/familiasInfancia/docs/eduParentalRecEducativo.pdf
  • Rodrigo, M. J., Máiquez, M. L., Martín, J. C., y Byrne, S. (2008). Preservación familiar. Un enfoque positivo para la intervención con familias. Madrid: Pirámide.
  • Rodrigo, M.J., Máiquez, M.L., Martín, J.C., y Rodríguez, B. (2015). La parentalidad positiva desde la prevención y la promoción. En M.J. Rodrigo, M.L. Máiquez, J.C. Martín, S. Byrne y B. Rodríguez (Eds). Manual práctico en parentalidad positiva (pp. 25-44). Madrid: Síntesis.
  • Schmitt, T. A. (2011). Current methodological considerations in exploratory and confirmatory factor analysis. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(4), 304-321 http://jpa.sagepub.com/content/29/4/304.short
  • Suárez, A., Byrne, S., y Rodrigo, M. J. (2016). Validación de la Escala de Apoyo Parental Online (EAPO). Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 3(1), 36-43. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2016.3.1.1527
  • Suárez, A., Rodrigo, M.J. y Muñetón, M.A. (2016) Parental activities seeking online parenting support: Is there a digital skill divide? Revista de Cercetare Si Interventie Sociala 54, 36-54. http://www.rcis.ro/en/current-isue/2286-parental-activities-seeking-online-parenting-support-is-there-a-digital-skill-divide.html
  • Suárez, A., Rodríguez, J. A., y Rodrigo, M. J. (2016). The Spanish online program “Educar en Positivo” (“The Positive Parent”): Whom does it benefit the most? Psychosocial Intervention, 25(2), 119-126. http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2016.03.001
  • Torres, A., Suárez, A., Álvarez, M., Padilla, S., Rodríguez, E. y Rodrigo, M.J. (2015). Apoyo Parental Online. En M. J. Rodrigo, M. L. Máiquez, J. C. Martín, S. Byrne y B. Rodríguez (Eds.). Manual Práctico en Parentalidad Positiva (pp. 245-263). Madrid: Síntesis.