Trayectorias laborales y competencias de empleabilidad de jóvenes nacionales e inmigrantes en riesgo de exclusión social
- Santana Vega, Lidia E. 1
- Alonso Bello, Estefanía 2
- Feliciano García, Luis
-
1
Universidad de La Laguna
info
- 2 Centro Integrado de Formación Profesional
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Año de publicación: 2018
Volumen: 29
Número: 2
Páginas: 355-369
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista complutense de educación
Resumen
Young people at risk of social exclusion have atypical career paths where they need to cope with marginalization; hence they need to acquire employability skills that allow them to obtain and maintain employment and participate in lifelong learning. The objectives of this work are: a) to analyze the employability skills of young nationals and immigrants leaving the public system of protection and b) to compare their career paths. A study of multiple cases took place. Four Young national and four unaccompanied young sub-Saharan immigrants at risk of exclusion, tutors of their centres and entrepreneurs who supervised the work placements participated in the study. The case selection took three criteria into account: 1) have been in residential care institutions, 2) have been in a job placement program for at least 6 months and 3) are 16-25 years of age. The study data were collected using qualitative and quantitative techniques and instruments. The results of the study show that: a) young immigrants develop a more realistic life design than young nationals; b) finish their social and professional integration program with a higher level of employability skills; c) cope with their transition to adulthood with a better educational level. The data obtained in the investigation show that young immigrants deal with the transition to adulthood in a more successful way than young nationals. We discuss the need to work on the objectives of the life design of young people at risk of exclusion, their support networks and their employability skills in order to consolidate their career paths.
Referencias bibliográficas
- Arnau, L., Marzo, M., Jariot, M. y Sala, J. (2013). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood. European Journal of Social Work, 17 (2), 252-265.
- Avery, R. y Freundich, M. (2009). You’re all grown up: termination of foster care support at age 18. Journal of Adolescence, 32 (2), 247-257.
- Courtney, M. y Dworsky, A. (2006). Early outcomes for young adults transitioning from outof-home carein the USA. Child and Family Social Work, 11, 209-219.
- Bendit, R. y Hahn-Bleibtreu, M. (2008). Youth transitions: processes of social inclusion and patterns of vulnerability in a globalized world. Opladen: Barbara Budrich Publishers.
- Davidson, G., Devaney, J. y Spratt, T. (2011). The impact of adversity in childhood on outcomes in adulthood. Journal of Social Work, 10 (49), 369-390.
- Descy, P. y Tessaring, M. (2002). Formar y aprender para la competencia profesional. Segundo informe sobre la competencia profesional en Europa. Cedefop Reference series, 12. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
- Dixon, J. (2016). Opportunities and challenges: supporting journeys into education and employment for young people leaving care in England. Revista Española de Pedagogía, 263, 13-29.
- Fernández del Valle, J. y Fuertes J. (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.
- Formichella, M. y London, S. (2013). Empleabilidad, educación y equidad social. Revista de Estudios Sociales, 47, 79-91.
- Funes, J. (2000). Migración y adolescencia. En VVAA., La inmigración extranjera en España. Los retos educativos (pp.119-144). Barcelona: Obra Social Fundación La Caixa.
- García, J.L., Quintanal, J. y Cuenca, M.E. (2016). Análisis de la percepción que tienen los profesores y las familias de los valores en los jóvenes en vulnerabilidad social. Revista Española de Pedagogía, 263, 91-108.
- Goyette, M., Mann-Feder, V., Turcotte, D. y Grenier, S. (2016). Youth empowerment and engagement: an analysis of support practices in the youth protection system in Québec. Revista Española de Pedagogía, 263, 31-41.
- Green, S. y Powers, L. (2007). Tomorrow is another problem: The experiences of youth in foster care during their transition into adulthood. Children and Youth Services Review, 29, 1085-1101.
- Laparra, M., Aguilar, M. y Gaviria, M. (1996). Inserción por la actividad económica: un nuevo horizonte para los servicios sociales. En M.C. Alemán y J. Garcés (Comp.), Administración social: servicios de bienestar social (pp.633-678). Madrid: Siglo XXI.
- López Aranguren, L. M. (2000). Las empresas de inserción: Un marco de aprendizaje para la inserción Sociolaboral. Colección estudios. Madrid: Consejo Económico y Social.
- López Reillo, P. (2013). Young african migrants reinventing their lives in the Canary Islands. Shima. The International Journal of Research into Island Culture, 7 (2), 39-54.
- López Sánchez, F. (1995). Necesidades de la infancia y protección infantil. Fundamentación teórica, clasificación y criterios educativos. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
- López, F., Sarrate, L. y Lebrero, M.P. (2016) El ocio de los jóvenes en situación de vulnerabilidad. Análisis discursivo. Revista Española de Pedagogía, 263, 127-145.
- Martín Cabrera, E. (2015).Niños, niñas adolescentes en acogimiento residencial, un análisis en función del género. Qurriculum, 28, 91-105.
- Mendes, P. (2009). Young people transitioning from state out-of-home care. Jumping hopos to access employment. Australian Institute of Family Studies, 83, 32-38
- Monserrat, C., Casas, F., Malo, S. y Bertrán, I. (2011). Los itinerarios educativos de los jóvenes ex tutelados. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
- Montserrat, C., Casas, F. y Bertrán, I. (2013). Desigualdad de oportunidades educativas entre los adolescentes en acogimiento residencial y familiar. Infancia y Aprendizaje, 36 (4), 443-453.
- Olmos, P (2014). Competencias básicas y procesos perceptivos: Factores y claves en la formación y orientación de los jóvenes en riesgo de exclusión educativa y sociolaboral. Revista de Investigación Educativa 32 (2), 531-546.
- Organización Internacional del Trabajo (2015). Competencias para el empleo. Mejorar la empleabilidad de los jóvenes: La importancia de las competencias clave. Ginebra: OIT. Recuperado de http://www.ilo.org/skills/pubs/WCMS_371815/lang--es/index.htm
- Orteu, X. (2008). La inserción como modelo de intervención. IV Congreso Multidisciplinar Trastornos del Comportamiento en Menores. Terapias aplicadas en la escuela, la familia, la salud y los sistemas de protección y justicia (pp.138-147). 7-8 de marzo, Palma de Mallorca. Guadalajara: Fundación Internacional O’Belen. Recuperado de http://obelen.es/upload/55Xavier%20orteu.pdf
- Parlamento Europeo (2015). Resolución del Parlamento Europeo, de 10 de septiembre de 2015, sobre la creación de un mercado de trabajo competitivo en la UE del siglo XXI: adecuación de las competencias y las cualificaciones a la demanda y las perspectivas de empleo como medio para recuperarse de la crisis. Estrasburgo: Parlamento Europeo Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//ep//text+ta+p8-ta-2015-0321+0+doc+xml+v0//es#def_1_4”
- Parrilla, A., Gallego, C. y Moriña, A. (2010) El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: una perspectiva biográfica. Revista de Educación, 351, 211-233
- Pérez, G. y Melendro, M. (2016) Ocio, formación y empleo de los jóvenes en dificultad social. Revista Española de Pedagogía, 263, 5-11.
- Rodríguez, A.E., de Juanas, A. y González A.L. (2016) Atribuciones de los jóvenes en situación de vulnerabilidad social sobre los beneficios del estudio y la inserción laboral. Revista Española de Pedagogía, 263, 109-126.
- Santana, L.E., Feliciano, L. y Jiménez, A.B. (2016). Perceived family support and the life design of immigrant pupils in secondary education. Revista de Educación, 372, 32-58. doi:10.4438/1988-592X-RE-2015-372-314
- Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
- Stein, M. (2006). Research review: Young people leaving care. Child and Family Social Work, 11 (3), 273-279
- Storti, C. (1994). Cross-cultural dialogues.74 brief encounters with cultural difference. Yarmounth: Intercultural Press.
- Tezanos, E. (2009). Juventud y exclusión social. Madrid: Sistema.
- Tilbury, C.; Buys, N. y Creed, P. (2009). Perspectives of young people in care about their school-to-work transition. Australian Social Work, 62, 476-490.
- Velaz de Medrano, C. (2005). Medidas para prevenir el rechazo escolar y evitar la exclusión social desde un enfoque democrático y comunitario de la atención a la diversidad. En VV.AA., Educación para la ciudadanía (pp. 90-108). Madrid: Atlántida.