Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencialla visión del alumnado

  1. Manuel Area Moreira 1
  2. María Belén San Nicolás Santos 1
  3. Ana Luisa Sanabria Mesa 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Year of publication: 2018

Issue Title: Hacia la universidad digital: ¿dónde estamos y a dónde vamos?

Volume: 21

Issue: 2

Pages: 179-198

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.21.2.20666 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Abstract

This article presents the pedagogical analysis of environments, spaces or virtual classrooms. It is a continuation of other previous works by the authors who, for almost a decade, have been checking the process of integration and generalization of the virtual classrooms by the entire faculty of a university offering all of their degrees in face-to-face teaching. In this study, 12 cases of virtual classrooms from different fields or branches of knowledge that were analyzed with a specific observation instrument were selected and twelve group interviews were conducted with the students enrolled in them. It has been found that these environments or virtual classrooms respond to a pedagogical model of expository teaching characterized by being a repository of digital objects that pack knowledge, as it is the resource through which students deliver the tasks or jobs that they demand, and with a low level of social interaction between teachers and students. It concludes with recommendations for the development of institutional policies that stimulate the development of innovative pedagogical models of teaching through technologies

Bibliographic References

  • Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report. 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Adell, J. y Sales, A. (1999). El profesor online: elementos para la definición de un nuevo rol docente. Comunicación al III Congreso EDUTEC, Málaga.
  • Aguaded, I. y Cabero, J. (Coord.) (2013). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza Editorial.
  • Aguaded, I. y Cabero, J. (Dir.) (2002). Educar en red. Internet como recurso para la Educación. Málaga: Aljibe.
  • Area, M. y Adell. J. (2009). E-Learning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (Coord.) Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. (391-424). Málaga: Aljibe. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/216393113_E-learning_ensenar_y_aprender_en_espacios_virtuales
  • Area, M., San Nicolás, M. B., y Fariña, E. (2008). Evaluación del Campus Virtual de la Universidad de La Laguna. Análisis de las aulas virtuales (Periodo 2005-2007). San Cristóbal de La Laguna. Unidad para la Docencia Virtual.
  • Area, M., San Nicolás, M. B., y Fariña, E. (2010). Buenas prácticas de aulas virtuales en la docencia universitaria semipresencial. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11 (1), 7-31.
  • Area, M., Sanabria, A. y González, M. (2008). Análisis de una experiencia de docencia universitaria semipresencial desde la perspectiva del alumnado. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 11(1), 231-254.
  • Barberá, E. (2008). Aprender e-learning. Barcelona: Paidós.
  • Barberá, E., Mauri, T., & Onrubia, J. (2008). Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC. Pautas e instrumentos de análisis. Barcelona: Graó.
  • Bartolome, A. (2008). Entornos de aprendizaje mixto en educación superior. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 11(1), 15-51. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/955/874
  • Bates, A. (2015). Teaching in a Digital Age: Guidelines for Teaching and Learning. Victoria BC: BCcampus. Recuperado de: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
  • Bates, A. y Sangrà, A. (2011). Managing Technology in Higher Education: Strategies for Transforming Teaching and Learning. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Belmonte Nieto, M. (2002). Enseñar a Investigar. Orientaciones prácticas. Bilbao: Mensajero.
  • Cabero, C. (2013). La formación virtual en el entramado 2.0: el elearning 2.0. En J. Aguaded y J. Cabero (Coord.), Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad, 23-51. Madrid: Alianza Editorial.
  • Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3 (1). Recuperado de http://www.redalyc.org/html/780/78030102/
  • Cabero, J. y Gisbert, M. (2005). La formación en Internet. Guía para el diseño de materiales didácticos. Sevilla: MAD.
  • Cabero, J. y Román, P. (2006). E-actividades. Sevilla: Eduforma,
  • Coll, C. y Monereo, C. (Ed.) (2008). Psicología de la educación virtual: aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Morata.
  • Duart, J.M. y Sangrá, A. (Comp.) (2000). Aprender en la virtualidad. Barcelona: Gedisa.
  • Fariña, E.; González, C.S. y Area, M. (2013). ¿Qué uso hacen de las aulas virtuales los docentes universitarios? RED, Revista de Educación a Distancia (35). Recuperado de http://www.um.es/ead/red/35/
  • García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9-22. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/19683/16899
  • García Aretio, L. (Coord.), Ruiz Corbella, M., Domínguez Figaredo, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.
  • Gisbert Cervera, M. (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. Acción Pedagógica, 11 (1), 48-59.
  • Gómez Arteaga, J. (Dir.) (2016). UNIVERSITIC 2016. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. Madrid: Crue Universidades Españolas. Recuperado de http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Universitic/UNIVERSITIC%202016_versi%C3%B3n%20digital.pdf
  • Gorad, S. y Taylor, C. (2004). Combining Methods in Educational Research. Maidenhead: Open University Press.
  • Hoffman, S. J. (2010). Teaching the Humanities Online: A Practical Guide to the Virtual Classroom. Nueva York: Routledge.
  • Molnar, A. (Ed.), Miron, G., Gulosino, C., Shank, C., Davidson, C., Barbour, M.K., Huerta, L., Shafter, S.R., Rice, J.K., & Nitkin, D. (2017). Virtual Schools Report 2017. Colorado: National Education Policy Center. Recuperado de http://nepc.colorado.edu/publication/virtual-schools-annual-2017
  • Ossiannilsson, E., Williams, K., Camilleri, A.F. y Brown, M. (2015): Quality models in online and open education around the globe: State of the art and recommendations. Oslo: International Council for Open and Distance Education. Recuperado de https://www.icde.org/assets/WHAT_WE_DO/icdequalitymodels22.pdf
  • Palloff, R. M., y Pratt, K. (2013): Lessons from the virtual classroom: The realities of online teaching. San Francisco: Jossey-Bass
  • Píriz Durán, S. (Dir.) (2015). UNIVERSITIC 2015. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. Madrid: Crue Universidades Españolas. Recuperado de http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Publicaciones/Universitic/UNIVERSITIC_2015.pdf
  • Revuelta, F.I. y Pérez, L. (2009). Interactividad en los entornos de formación on-line. Barcelona: UOC.
  • Rodríguez, Ana P.; Monteiro, A.; Moreira, J. A. (2013): Dimensões pedagógicas da sala de aula virtual: teoria e prática. Pedagogia no Ensino Superior. 26, 3-24 Recuperado de https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2744/3/Dimenso%CC%83es_pedago%CC%81gicas_cadernospedagogia%20no%20ensino%20superior%281%29.pdf
  • Salinas, J (2004): Cambios metodológicos con las TIC. Estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Bordón, 56(3-4), 469-481.
  • Salinas, J., Darder A., y De Benito B. (2015). Las TIC en la enseñanza superior: e-learning, b-learning y m-learning. En Cabero, J., Barroso, J. (Ed.) Nuevos retos en tecnología educativa (153-174). Madrid: Síntesis.
  • San Nicolás, M. B., Fariña Vargas, E., y Vera González, S. (2011). Desarrollo y evolución del Campus Virtual de la Universidad de La Laguna (2005-2010). 2º Congreso Internacional Uso y Buenas Prácticas con TIC. Málaga: Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Málaga.
  • Suárez, C. y Gros, B. (2013). Aprender en red. De la interacción a la colaboración. Barcelona: UOC.
  • Vassiliou, A. y McAlleese, M. (2014). High Level Group on the Modernisation of Higher Education. Report to the European Commission on New modes of learning and teaching in higher education. Comisión Europea, Luxemburgo. Recuperado de http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/reports/modernisation-universities_en.pdf
  • Zawacki-Richter, O. y Anderson, T. (Ed.) (2014). Online Distance Education: Towards a Research Agenda. Edmonton: AU Press, Athabasca University. Recuperado de http://www.aupress.ca/books/120233/ebook/99Z_Zawacki-Richter_Anderson_2014-Online_Distance_Education.pdf
  • Zawaki-Richer, O. y Naidu, S. (2016). Mapping research trends from 35 years of publications in Distance Education. Distance Education. 37(3), 245-269. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2016.1185079?scroll=top&needAccess=true