La inserción sociolaboral de jóvenes en riesgo de exclusión social

  1. Santana Vega, Lidia E 1
  2. Alonso Bello, Estefanía
  3. Feliciano García, Luis
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Volumen: 27

Número: 3

Páginas: 61-75

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.27.NUM.3.2016.18800 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Young people at risk of social exclusion have complex lives and find the transition to working life complicated. This article aims to: a) analyze the life trajectories of young people leaving the protection of residential care institutions; b) examine how certain life experiences can influence the success or failure of their social and professional integration and independence. A multiple case study was conducted. Four young people participated in this study and which involved the tutors of the young people and the entrepreneurs who offered the young people work experience. The case selection took three criteria into account: a) have been in residential care institutions; b) have been in a job placement program for at least 6 months and c) are 16-18 years of age. The study data were collected using qualitative and quantitative techniques and instruments: questionnaires, interviews, insertion plans, worksheets, field notes, control records; this allowed the triangulation of the information and gave the results credibility. The results of the study show that a) the life experiences of young people who leave the residential care cause multiple deficiencies; b) these deficiencies limit their opportunities for personal development, their duration in the job and, therefore, their autonomy. It’s necessary to design career development programmes to encourage the labour transition of these young people.

Referencias bibliográficas

  • Arnau, L., Marzo, M., Jariot, M., Sala, J., Learning basic employability competence: A challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood (2013) European Journal of Social Work, 17 (2), pp. 252-265
  • Arnau, L., Gilligan, R., (2015) What helps young care leavers to enter the world of work? Possible lessons learned from an exploratory study in Ireland and Catalonia, children and youth services review, 53, pp. 185-191
  • Avery, R., Freundich, M., You're all grown up: Termination of foster care support at age 18 (2009) Journal of Adolescence, 32 (2), pp. 247-257
  • Courney, M., Dworsky, A., Early outcomes for young adults transitioning from out-of-home care in the USA (2006) Child and Family Social Work, 11, pp. 209-219
  • Beihai, N., Cayden, J., Stein, M., Wade, J., Moving on (1995) Young People and Leaving Care Schemes, , Londres: HMSO
  • Bendit, R., Hahn-Bleibtreu, M., (2008) Youth Transitions: Processes of Social Inclusion and Patterns of Vulnerability in a Globalized World, , Budrich: Leverkusen-Opladen
  • Davison, G., Devaney, J., Spratt, T., The impact of adversity in childhood on outcomes in adulthood (2011) Journal of Social Work, 10 (49), pp. 369-390
  • Descy, P., Tessaring, M., Formar y aprender para la competencia profesional (2002) Segundo Informe Sobre la Competencia Profesional en Europa, , Cedefop Reference series, 12. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas
  • Fuertes, J., Del Fernández Valle, J., (2000) El Acogimiento Residencial en la Protección a la Infancia, , Madrid: Pirámide
  • Green, S., Powers, L., Tomorrow is another problem: The experiences of youth in foster care during their transition into adulthood (2007) Children and Youth Services Review, 29, pp. 1085-1101
  • Guerrero, M.D., Abrantes, P., Transiciones a la vida adulta en la era de la globalización. Recorridos e incertidumbres (2003) Recerca, Revista de Pensament I Analisi, 5, pp. 63-86
  • Jariot, M., Sala, J., Arnau, L., Jóvenes tutelados y transición a la vida independiente: Indicadores de éxito (2015) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 26 (2), pp. 90-103
  • Laparra, M., Aguilar, M., Gaviria, M., Inserción por la actividad económica: Un nuevo horizonte para los servicios sociales (1996) Administración Social: Servicios de Bienestar Social, pp. 633-678. , M.C. Alemán y J. Garcés (Comp), Madrid: Siglo XXI
  • López-Aranguren, L.M., (2000) Las Empresas de Inserción: Un Marco de Aprendizaje para la Inserción Sociolaboral, , Colección estudios. Madrid: Consejo Económico y Social
  • López Sánchez, F., Necesidades de la infancia y protección infantil (1995) Fundamentación Teórica, Clasificación Y Criterios Educativos, , Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales
  • Martín, E., Niños, niñas y adolescentes en acogimiento residencial, un análisis en función del género (2015) Revista Qurriculum, 28, pp. 91-105
  • Formichella, M., London, S., Empleabilidad, educación y equidad social (2013) Revista de Estudios Sociales, 47, pp. 79-91
  • Mendes, P., Young people transitioning from state out-of-home care (2009) Australian Institute of Family Studies, 83, pp. 32-38. , Jumping hoops to access employment
  • Miles, M.B., Huberman, A., (1994) Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, , Newbury Park, CA: Sage
  • Montserrat, C., Casas, F., Bertrán, I., Desigualdad de oportunidades educativas entre los adolescentes en acogimiento residencial y familiar (2013) Infancia Y Aprendizaje, 36 (4), pp. 443-453
  • Monserrat, C., Casas, F., Malo, S., Bertrán, I., (2011) Los Itinerarios Educativos de Los Jóvenes Ex Tutelados, , Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad
  • Orteu, X., La inserción como modelo de intervención (2008) Congreso Multidisciplinar Trastornos del Comportamiento en Menores, 4. , Terapias aplicadas en la escuela, la familia, la salud y los sistemas de protección y justicia. Palma de Mallorca, 07-06 de marzo
  • Parrilla, A., Gallego, C., Moriña, A., El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: Una perspectiva biográfica. (2010) Revista de Educación, 351, pp. 211-233
  • Rodríguez, G., Gil, J., García, E., (1996) Metodología de la Investigación Cualitativa, , Málaga: Aljibe
  • Sala, J., Jariot, M., Villalba, A., Rodríguez, M., Analysis of factors involved in the social inclusion process of young people fostered in residential care institutions (2009) Children and Youth Services Review, 31 (12), pp. 1251-1257
  • Sala, J., Villalba, A., Jariot, M., Arnau, L., Socialization process and social support networks of out-of-care youngsters (2012) Children and Youth Services Review, 34 (5), pp. 1015-1023
  • Santana Vega, L.E., González-Morales, O., Feliciano García, L., Percepción del empresariado de las competencias y características relevantes para el empleo (2016) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 27 (1), pp. 29-46. , http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.1.2016.17006
  • Santana Vega, L.E., (2015) Orientación Educativa E Intervención Psicopedagógica, , Madrid: Pirámide
  • Santana Vega, L.E., La innovación educativa: Un desafío para los orientadores como agentes promotores de las iniciativas de cambio (2014) Revista Española de Orientación Y Psicopedagogía, 21 (2), pp. 261-270. , http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11530
  • Stake, R.E., (1998) Investigación Con Estudio de Casos, , Madrid: Morata
  • Stein, M., Research review: Young people leaving care (2006) Child and Family Social Work, 11 (3), pp. 273-279
  • Tezanos, E., (2009) Juventud Y Exclusión Social, , Madrid: Sistema
  • Tilbury, C., Buys, N., Creed, P., Perspectives of young people in care about their school-To-work transition (2009) Australian Social Work, 62, pp. 476-490
  • Velaz De Medrano, C., Medidas para prevenir el rechazo escolar y evitar la exclusión social desde un enfoque democrático y comunitario de la atención a la diversidad (2005) Educación para la Ciudadanía, pp. 90-108. , VV.AA.,. Madrid: Atlántida
  • Velaz De Medrano, C., Ferrandis, M., Alonso, C., (2009) Educación Y Protección de Menores en Riesgo de Exclusión O Conflicto Social: Un Enfoque Comunitario, , Barcelona, Graó
  • Programa de enseñanza para el trabajo (2003) Habilidades Sociolaborales, , VV.AA.. Madrid: Asociación Cultural Norte Joven