Proyecto de inserción sociolaboral ¿subimos juntos la escalera?

  1. Estefanía Alonso Bello 1
  2. Lidia E. Santana Vega 1
  3. Luis Feliciano García 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Year of publication: 2017

Issue: 18

Pages: 69-82

Type: Article

DOI: 10.17561/REID.V0I18.3331 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Abstract

The objective of project Do We Climb the Ladder Together? was to provide support and supervision to young people in residential care after leaving the protection system, offering them strategies and tools to help their social and labour transition. This project was developed by the Kanaria Association for Children and financed by the General Directorate for Young People of the Government of the Autonomous Community of the Canary Islands Young people, their tutors and entrepreneurs participated in this research. The study data were collected using qualitative and quantitative techniques and instruments (interviews with young people, young people’s questionnaires, tutors’ interviews, individual insertion plans, field diaries, practical questionnaires, practical reports, and final reports). During the project the young people: 1) Learned job search strategies; 2) improved their employability competencies; and 3) improved their training. However, not all young people found a job. The factors that modulate labour insertion are discussed. The project is a resource for young people who have to leave the protection systems when they are 18 years old and who do not usually have support and face a reality for which they are not prepared.

Bibliographic References

  • Arnau, L. y Gilligan, R. (2015). What helps young care leavers to enter the world of work? Possible lessons learned from an exploratory study in Ireland and Catalonia. Children and Youth Services Review, 53, 185-191. doi: 10.1016/j.childyouth.2015.03.027
  • Avery, R. y Freundich, M. (2009). You’re all grown up: termination of foster care support at age 18. Journal of Adolescence, 32 (2), 247-257. doi: 10.1016/j.adolescence .2008.03. 009
  • Bendit, R. y Hahn, M. (2008). Youth transitions: processes of social inclusion and patterns of vulnerability in a globalized world. Budrich: Leverkusen-Opladen.
  • BOC (1987). Ley 9/1987, de 28 de abril, de Servicios Sociales, 4 de mayo de 1987, núm.56, p.1-14.
  • BOE (2015). Ley 26/2015, de 28 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. BOE, 29 de julio de 2015, núm 180, p.64544-
  • Fernández del Valle, J. y Fuertes J. (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.
  • Formichella, M. y London, S. (2013). Empleabilidad, educación y equidad social. Revista de Estudios Sociales, 47, 79-91.
  • García, M., Casal, J., Merino, R. y Sánchez, A. (2013). Itinerarios de abandono escolar y transiciones tras las Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Educación, 361, 65-94. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-361-135
  • Geenen, S. y Powers, L. (2007). Tomorrow is another problem: The experiences of youth in foster care during their transition into adulthood. Children and Youth Services Review, 29, 1085-1101. doi: 10.1016/j.childyouth.2007.04.008
  • Hollingworth, K. y Jackson S. (2016). Falling off the ladder: Using focal theory to understand and improve the educational experiences of young people in transition from public care.
  • Jackson, S. (2007) Careleavers, exclusion and access to higher education’. In D. Abrams, J. Christian and D. Gordon (Eds), Multidisciplinary Handbook of Social Exclusion (pp. 116-31). Chichester: Wiley.
  • Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes
  • Longás, J. y Riera, J. (2016). Monitoreo de la red socioeducativa de Sant Vicenc dels Horts para el éxito escolar y el empoderamiento de los jóvenes. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(4), 103-120. doi: 10.13042/Bordon.2016.48837
  • Mendes, P. (2009). Young people transitioning from state out-of-home care. Jumping hoops to access employment. Australian Institute of Family Studies, 83, 32-38. doi:10.1111/j.1365-2206.2010.00749x
  • Montserrat, C., Casas, F., Malo, S. y Bertrán, I. (2011). Informe sobre los itinerarios educativos de los jóvenes extutelados. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política social e Igualdad. Centro de publicaciones.
  • Orteu, X. (2008). La inserción como modelo de intervención. IV Congreso Multidisciplinar Trastornos del Comportamiento en Menores. Terapias aplicadas en la escuela, la familia, la salud y los sistemas de protección y justicia. Palma de Mallorca, 07-06 de marzo.
  • Paolini, G. (2013). Youth Social Exclusion and Lessons from Youth Work. Bruselas: EACEA/Comisión Europea.
  • Petrie, P. y Simon, A. (2006). Residential care: Lessons from Europe. In E. Chase, A. Simon and S. Jackson (eds.), In Care and After: a Positive Perspective. Londres: Routledge.
  • Santana, L.E, Alonso, E., y Feliciano, L. (2017). La inserción sociolaboral de jóvenes en riesgo de exclusión social/Social-labour insertion of young people at risk of social exclusion. REOP Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(3), 61-75. doi:http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.3.2016.18800
  • Santana, L.E.; Alonso, E.; Feliciano, L. (en prensa). Trayectorias laborales y competencias de empleabilidad de jóvenes nacionales e inmigrantes en riesgo de exclusión social. Revista Complutense de Educación, 29 (2).
  • Segurança Social (2017). Programas de apoio ao desenvolvimento social.
  • Stein, M. (2006). Research review: Young people leaving care. Child and Family Social Work, 11(3), 273-279.doi: 10.1111/j.1365-2206.2006.00439.x
  • Tezanos, E. (2009). Juventud y exclusión social. Madrid: Sistema.
  • Velaz de Medrano, C. (2005). Medidas para prevenir el rechazo escolar y evitar la exclusión social desde un enfoque democrático y comunitario de la atención a la diversidad. En VV.AA., Educación para la ciudadanía (pp. 90-108). Madrid: Atlántida.