La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg

  1. Manuel Area Moreira 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2017

Issue Title: De los libros de texto a los materiales didácticos digitales

Volume: 16

Issue: 2

Pages: 13-28

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.16.2.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

This article is an essay that analyzes the changes or mutations that are taking place in the characteristics and functionalities of educational materials in the context of the digital society. It is based on the thesis that the hegemonic didactic material of the modern school (specifically textbooks) responded to the logic of printed culture characterized by packaging knowledge and a standardized and mass curriculum development model. In this S. XXI educational materials are affected by digital transformation whose mutation is described in terms of five dimensions or areas: artifactual or technological, pedagogical, teaching functionality, learning functionality, and production processes, distribution and consumption. It concludes by pointing out that the metamorphosis of the didactic material does not consist only in a change of the technological format, but it must be fundamentally of the cultural story and of the pedagogical functionality of the material.

Funding information

Este artículo es resultado del proyecto de investigación titulado «La escuela dela sociedad digital: análisis y propuestas para la producción y uso de los contenidosdigitales educativos» (EDU2015-64593-R). Financiado por el Programa Estatal de I+D+i Orientada a los Retos de la Sociedad convocado por el Gobierno de España.

Funders

Bibliographic References

  • Adell, J., y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes ¿pedagogías emergentes? En J. H. Ortega, M. Pennesi, D. S. López, y A. V. Gutiérrez (Eds.), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Barcelona: Espiral. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=516952
  • Aguaded Gómez, J. I., y Cabero-Almenara, J. (2013). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza.
  • Asociación Nacional de Editores de libros y material de enseñanza. (2017). El libro educativo en España. Curso 2017-18. Madrid: ANELE. Recuperado a partir de https://anele.org/wp-content/uploads/2011/05/INFORME-EL-LIBRO-EDUCATIVO-EN-ESPA%C3%91A-CURSO-2017_2018.pdf
  • Apple, M. W. (1997). Maestros y textos: una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Barcelona: Paidós.
  • Area, M. (2004). Los medios y las tecnologías en la educación. Madrid: Pirámide.
  • Area, M. (2015). Reinventar la escuela en la sociedad digital. Del aprender repitiendo al aprender creando. En Mejorar los aprendizajes en la educación obligatoria. Políticas y actores (pp. 167-194). Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE-Unesco. Recuperado a partir de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002349/234977s.pdf
  • Area, M. (2015). La escuela en la encrucijada de la sociedad digital. Cuadernos de pedagogía, 462, 26-31.
  • Area, M., y González, C. S. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI, 33(3 Noviembr), 15-38. https://doi.org/10.6018/j/240791
  • Area, M., y Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido, las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 38, 13-20.
  • Beetham, H., y Sharpe, R. (Eds.). (2013). Rethinking pedagogy for a digital age: designing for 21st century learning. New York: Routledge.
  • Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers y Education, 58(3), 978-988. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.006
  • Briscoe, G. (2010). Complex adaptive digital EcoSystems (pp. 39-46). Presentado en Proceedings of the International Conference on Management of Emergent Digital EcoSystems, MEDES’10, ACM Press. https://doi.org/10.1145/1936254.1936262
  • Brusilovsky P. y Peylo, C. (2003). Adaptive and Intelligent Web-based Educational Systems. International Journal of Artificial Intelligence in Education 13(2-4), 156-169.
  • Cabero, J. (2001). Tecnología educativa: diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós.
  • Casati, R. (2015). Elogio del papel. Contra el colonialismo digital. Barcelona: Ariel.
  • Conde, M. Á., y Hernández-García, Á. (2015). Learning analytics for educational decision making.
  • Computers in Human Behavior, 47, 1-3. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.034
  • De Pablos, J. (1996). Tecnología y educación: (una aproximación sociocultural). Barcelona: Cedecs.
  • Dix, A. (2017). Human–computer interaction, foundations and new paradigms. Journal of Visual Languages y Computing, 42, 122-134. https://doi.org/10.1016/j.jvlc.2016.04.001
  • Escudero Muñoz, J. M. (1983). La investigación sobre medios de enseñanza: revisión y perspectivas actuales. Enseñanza y Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 1, 87-120.
  • García-Valcárcel, A. (2003). Tecnología educativa. Implicaciones educativas del desarrollo tecnológico. Madrid: La Muralla.
  • Gimeno, J. (1998). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
  • JRC (2017). Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). Recuperado a partir de https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu
  • INTEF. (2017). Marco Común de la Competencia Digital Docente. Madrid: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado - Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado a partir de http://aprende.educalab.es/wp-content/uploads/2017/11/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
  • Kanwar, A., y Uvalic-Trumbic, S. (Eds.). (2015). Guía básica de Recursos Educativos Abiertos (REA). París: UNESCO.
  • Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M. y Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed. An argument for AI in Education. London: Pearson. Recuperado a partir de https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/global/Files/about-pearson/innovation/Intelligence-Unleashed-Publication.pdf
  • Lye, S. Y., y Koh, J. H. L. (2014). Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12? Computers in Human Behavior, 41, 51-61. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.012
  • Mardis, M. Everhasrt, N. Smith, D. , Newsum, J. y Baker, S. (2010). From Paper to Pixel: Digital Textbooks and Florida’s Schools. Tallahassee, Florida: The PALM Center. Recuperado a partir de http://diginole.lib.fsu.edu/islandora/object/fsu:207252/datastream/PDF/view
  • Martínez Bonafé, J. (2001). Óxido sobre el curriculum en plena era digital (Crítica a la tecnología del libro de texto). Kikiriki. Cooperación educativa, 61, 22-29.
  • Monereo, C. (Ed.). (2005). Internet y competencias básicas : aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Graó.
  • Muñoz, J., Caridad, Y., Bustos, V., Aranda, A., Calderón, M., Collazos, C., … Céspedes, D. (2014). Temas de diseño en interacción humano-computadora. Guayaquil, Ecuador: Proyecto LATin - Iniciativa Latinoamericana de Libros de Texto Abierto. Recuperado a partir de http://www.proyectolatin.org/books/Temas_de_Dise%C3%B1o_en_Interacci%C3%B3n_Humano_Computadora_CC_BY-SA_3.0.pdf
  • Ong, W. J. (1987). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México, D.F: Fondo de Cultura Económica.
  • Peirats Chacón, J., Gallardo Fernández, I. M., San Martín Alonso, Á., y Waliño Guerrero, M. J. (2016). Análisis de la industria editorial y protocolo para la selección del libro de texto en formato digital. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 74-89.
  • Santiago Campión, R., Maeztu Esparza, V. M., y Andía Celaya, L. A. (2017). Los contenidos digitales en los centros educativos: Situación actual y prospectiva / Digital content in schools: Current and prospective situation. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 16(1), 51-66. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.51
  • Pérez Tornero, J. M., y Pi, M. (2013). La integración de las TIC y los libros digitales en la educación: actitudes y valoraciones del profesorado en España. Barcelona: Planeta. Recuperado a partir de http://www.aulaplaneta.com/descargas/aulaPlaneta_Dossier-estudio-TIC.pdf
  • Pérez Gómez, Á. I. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.
  • Pettitt, T. (2012). Bracketing the Gutenberg Parenthesis. Explorations in Media Ecology, 11(2), 95-114. https://doi.org/10.1386/eme.11.2.95_1
  • Piscitelli, A. (2011). El paréntesis de Gutenberg. La religión digital en la era de las pantallas ubicuas. Buenos Aires: Santillana.
  • Gallegos, J. C. P., Soto, A. T., Aguilera, F. S. Q., Sprock, A. S., Flor, E. U. M., Casali, A., … Zapata, F. J. O. (2014). Inteligencia Artificial. Guayaquil, Ecuador: Proyecto LATin - Iniciativa Latinoamericana de Libros de Texto Abierto. Recuperado a partir de http://www.proyectolatin.org/books/Inteligencia_Artificial_CC_BY-SA_3.0.pdf
  • Reints, A. y Wilkens, H. (2014). The quality of digital learning materials. Netherlands: Kennisnet / UNESCO-IHE.
  • Rodriguez, J.; E. Bruillard y Horsle. M. (Eds.) (2015): Digital Textbooks, What´s New? Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da USC/IARTEM. Recuperado a partir de http://www.usc.es/libros/index.php/spic/catalog/download/759/736/1085-1
  • Salinas, J., y Marín, V. I. (2015). Pasado, presente y futuro del microlearning como estrategia para el desarrollo profesional. Campus Virtuales, 3(2), 46-61. Recuperado a partir de http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/59
  • Sancho, J.M. (Coord.) (1998). Para una tecnología educativa. Barcelona: Horsori.
  • Sancho, J. M. (2009). ¿Qué educación, qué escuela para el futuro próximo? Educatio Siglo XXI, 27(2), 13-32. Recuperado a partir de http://revistas.um.es/educatio/article/view/90931
  • Sancho, J. M., Hernández, F., y Rivera, P. J. (2016). Visualidades contemporáneas, ciudadanía y sabiduría digital: Afrontar las posibilidades sin eludir las tensiones / Contemporary Visualities, Digital Citizenship and Digital Wisdom. Confronting possibilities without advoiding tensions. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 15(2), 25-37. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.25
  • Santiago Campión, R. S., Maeztu Esparza, V. M., y Andía Celaya, L. A. (2017). Los contenidos digitales en los centros educativos: Situación actual y prospectiva / Digital content in schools: Current and prospective situation. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 16(1), 51-66. Recuperado a partir de http://relatec.unex.es/article/view/2871/2002
  • Sauerberg, L. O. (s.f.). The Encyclopedia and the Gutenberg Parenthesis. Recuperado a partir de https://static.sdu.dk/mediafiles/Files/Om_SDU/Institutter/Ilkm/ILKM_files/InternetSkrift/TeksterInternetskrift/LarsOleSauerberg.pdf
  • SETDA (2015). Ensuring the Quality of Digital Content for Learning Recommendations for K12 Education. Recuperado a partir de http://www.setda.org/wp-content/uploads/2015/03/Digital_brief_3.10.15c.pdf
  • Shackel, B. (2009). Human–computer interaction – Whence and whither? Interacting with Computers, 21(5), 353-366. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2009.04.004
  • Sivera, S. (2015) El paréntesis de Gutenberg. Revista de Estudios sobre Ciencias de la Información y Comunicación, 43. Recuperado a partir de http://www.uoc.edu/divulgacio/comein/es/numero43/articles/Article-Silvia-Sivera.html
  • Torres, J. (1991): El curriculum oculto. Madrid: Morata.
  • UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Recuperado a partir de http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
  • Valverde-Berrocoso, J. (2015). La formación universitaria en Tecnología Educativa: introducción al número especial. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 14(1), 11-16. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.11
  • Whelan, R. (2010). Ecological system meets ‘digital ecosystem’. En Digital Ecosystems and Technologies (DEST), 2010 4th IEEE International Conference on (pp. 103–106). IEEE. Recuperado a partir de http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=6535ycontext=scipapers