Evaluación de las necesidades afectivas en niñas y niños adoptadosmanifestaciones en su expresividad psicomotriz

  1. Josefina Sánchez Rodríguez 1
  2. Talía Cristina Morillo Lesme 1
  3. Concepción Riera Quintana 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Year of publication: 2018

Volume: 76

Issue: 269

Pages: 157-173

Type: Article

DOI: 10.22550/REP76-1-2018-08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista española de pedagogía

Abstract

Adoption is a process of creating new emotional bonds, an encounter in which bonds are built that make it possible for the child to have the support to enable it to grow in different developmental areas. This article sets out to present the results obtained from a collective case study with 21 adopted children which describes their manifestations relating to emotional expressiveness, body language, and verbal language. To do this, narrative observations of the relational psychomotricity evaluation sessions were made, biographical interviews with the families carried out, and previous reports on the children analysed. The data were analysed using the SPSS statistics package, following prior identification of a list of categories. The results and conclusions refer to the detection of both the needs and of the capacities of the children in this study, with particular attention to the emotional manifestations deriving from the absence (or rupture) of a primary support.

Bibliographic References

  • Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachments beyond infancy. American Psychologist, 44 (4), 709-716. doi: 10.1037/0003‑066X.44.4.709
  • Álvarez, C. y San Fabián J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28 (1), artículo 14.
  • Amenábar, J. (2014). Cómo hacer de un niño un psicópata: claves psicológicas de la violencia. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Anzieu, D. (2002). El yo piel. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. Barcelona: Graó.
  • Barudy, L. J. (2010). Los desafíos de la adopción: el impacto de los contextos de malos tratos en el desarrollo infantil. En F. Loizaga Latorre (Coord.), Adopción hoy. Nuevos desafíos, nue‑ vas estrategias (pp. 177-202). Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Berástegui, P. A. (2010). Relaciones afectivas familiares: apego y adopción. En F. Loizaga Latorre (Coord.), Adopción hoy. Nuevos desafíos, nuevas estrategias (pp. 109-138). Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Bowlby, J. (1998) El apego y la pérdida. Barcelona: Paidós.
  • García, O. D. (2007). El proceso de separación y adaptación a la escuela infantil mediante la intervención psicomotriz. Revista Iberoamerica de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 25, 69-82.
  • Lapierre, A. y Lapierre, A. (1997). El adulto frente al niño de cero a tres años: relación psicomotriz y formación de la personalidad. Madrid: Ed. Dossat.
  • Lapierre, A. M. (2015). La omnipotencia y el sadismo en los niños. Conferencia impartida en el Seminario de Formación Permanente de Psicomotricidad (Inédito). Universidad de la Laguna.
  • Lapierre, A. M., Llorca, M. y Sánchez, J. (2015). Fundamentos de la psicomotricidad relacional. Málaga: Aljibe.
  • Loizaga Latorre, F. (Coord.) (2010). Adopción hoy. Nuevos desafíos, nuevas estrategias. Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Mirabent, V. y Ricart, E. (2012). Adopción y Vínculos familiares. Barcelona: Herder.
  • Múgica, F. J. (2010). Claves y recursos narrativos para el abordaje de la condición adoptiva de niños, niñas y adolescentes. En F. Loizaga Latorre (Coord.), Adopción hoy. Nuevos desafíos, nuevas estrategias (pp. 399-428). Bilbao: Edi‑ ciones Mensajero.
  • Román, M. y Palacios, J. (2010). Los modelos internos de apego en niños y niñas adoptados. En Loizaga Latorre F. (Coord.), Adopción hoy. Nuevos desafíos, nuevas estrategias (pp. 203-228). Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Sagarna, G. (2010). La adaptación psicológica de niños y niñas adoptadas. En F. Loizaga Lato‑ rre (Coord.), Adopción hoy: Nuevos desafíos, nuevas estrategias (pp. 255-277). Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Spitz, R. A. (1965). El primer año de vida: un es‑ tudio psicoanalítico de desarrollo normal y anormal de relaciones de objeto. Nueva York: Prensa de Universidades Internacional.
  • Wallon, H. (2000). La evolución psicológica del niño. Barcelona: Grupo Planeta.